23 101 läst · 42 svar
23k läst
42 svar
Värmefördelningsplåtar, hur flytspackla?
Det lär ha varit problem med att aluminiumplåtarna har korroderat pga ämnen i flytspacklet. Därför finns vissa rekommendationer att lägga t.ex. 10 eller 12 mm golvspån flytande på rör och plåtar. Därefter isolerar/tätar man expansionsfogen och spacklar fall ovanpå. Golvbrunnar måste såklart justeras till rätt höjd.
Att det finns olika åsikter om hur man bör göra beror säkert på att det ibland uppstår problem, som man inte vill uppleva igen.
Att det finns olika åsikter om hur man bör göra beror säkert på att det ibland uppstår problem, som man inte vill uppleva igen.
Idag fick jag prata med en tekniker på Ardex som säljer flytspacklet. Han var förvånad att inte jag fått "rätt" svar av golvläggaren. Det ska utföras exakt enligt deras anvisningar, vilket är:
Plåtarna på spårade golvspånet ska skruvas, med ca 15 cm mellan skruvarna. Brunnarna ska ligga cirka 12-13 mm ovanför spånet.
Därefter ska plåtarna rollas med deras 7+8 eller 8+9 produkt, vilket ger ett spärrskikt mot korrossion på plåtarna. Efter det ska deras S48 lim appliceras med en 8 mm fixkam, och golvgips limmas ända mot brunnarna. När det är gjort har man ett fullgott förstärkt bjälklag, där man primar med P3/P51 och sedan lägger flytspackel K75 över hela golvet, men inte tjockare än att man kan bygga lagom fall mot brunnarna. (vid brunnen kommer alltså flytspacklet gå till noll, vilket är helt ok)
Därefter monteras manchetter och tätskikt enligt den konstens alla regler.
Man ska alltså INTE höja golvet vid brunnarna om man inte har ett instabilt underlag.
Det ser ut att lösa sig bara golvläggaren går att övertyga. Bifogar deras konstruktionsanvisning.
Plåtarna på spårade golvspånet ska skruvas, med ca 15 cm mellan skruvarna. Brunnarna ska ligga cirka 12-13 mm ovanför spånet.
Därefter ska plåtarna rollas med deras 7+8 eller 8+9 produkt, vilket ger ett spärrskikt mot korrossion på plåtarna. Efter det ska deras S48 lim appliceras med en 8 mm fixkam, och golvgips limmas ända mot brunnarna. När det är gjort har man ett fullgott förstärkt bjälklag, där man primar med P3/P51 och sedan lägger flytspackel K75 över hela golvet, men inte tjockare än att man kan bygga lagom fall mot brunnarna. (vid brunnen kommer alltså flytspacklet gå till noll, vilket är helt ok)
Därefter monteras manchetter och tätskikt enligt den konstens alla regler.
Man ska alltså INTE höja golvet vid brunnarna om man inte har ett instabilt underlag.
Det ser ut att lösa sig bara golvläggaren går att övertyga. Bifogar deras konstruktionsanvisning.
Vi har ett badrumsprojekt med samma uppbyggnad. Spånskiva och värmerör från Uponor.
Jag vill nog INTE ha plåtar för att det känns väldigt onödigt eftersom flytspackel jämnar temperatur. Lägger man t.ex. el-slingor så använder man ju inte plåt, eller hur? Varför skulle det vara skillnad med vattnet? Nej, inga plåtar hos mig. Dyrt och onödigt mao.
Hittar inga bra svar från tillverkarna, och hantverkarna har olika lösningar (liknande ovan nämnda).
Jag upplever att väldigt många hantverkare inte uppdaterar sig med de nya reglerna eller rekommendationerna från tillverkarna.
Jag har en olustig känsla av att hantverkarna sitter och googlar precis lika mycket som en annan (jag) amatör gör.
Over and out.
Jag vill nog INTE ha plåtar för att det känns väldigt onödigt eftersom flytspackel jämnar temperatur. Lägger man t.ex. el-slingor så använder man ju inte plåt, eller hur? Varför skulle det vara skillnad med vattnet? Nej, inga plåtar hos mig. Dyrt och onödigt mao.
Hittar inga bra svar från tillverkarna, och hantverkarna har olika lösningar (liknande ovan nämnda).
Jag upplever att väldigt många hantverkare inte uppdaterar sig med de nya reglerna eller rekommendationerna från tillverkarna.
Jag har en olustig känsla av att hantverkarna sitter och googlar precis lika mycket som en annan (jag) amatör gör.
Over and out.
ja.. det är ju för det ändras så mycket hela tidenHanna Sonja skrev:Vi har ett badrumsprojekt med samma uppbyggnad. Spånskiva och värmerör från Uponor.
Jag vill nog INTE ha plåtar för att det känns väldigt onödigt eftersom flytspackel jämnar temperatur. Lägger man t.ex. el-slingor så använder man ju inte plåt, eller hur? Varför skulle det vara skillnad med vattnet? Nej, inga plåtar hos mig. Dyrt och onödigt mao.
Hittar inga bra svar från tillverkarna, och hantverkarna har olika lösningar (liknande ovan nämnda).
Jag upplever att väldigt många hantverkare inte uppdaterar sig med de nya reglerna eller rekommendationerna från tillverkarna.
Jag har en olustig känsla av att hantverkarna sitter och googlar precis lika mycket som en annan (jag) amatör gör.
Over and out.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Uponor ska INTE ha plåtar utan läggas med rörhållarskena när det gjuts in.Hanna Sonja skrev:Vi har ett badrumsprojekt med samma uppbyggnad. Spånskiva och värmerör från Uponor.
Jag vill nog INTE ha plåtar för att det känns väldigt onödigt eftersom flytspackel jämnar temperatur. Lägger man t.ex. el-slingor så använder man ju inte plåt, eller hur? Varför skulle det vara skillnad med vattnet? Nej, inga plåtar hos mig. Dyrt och onödigt mao.
Hittar inga bra svar från tillverkarna, och hantverkarna har olika lösningar (liknande ovan nämnda).
Jag upplever att väldigt många hantverkare inte uppdaterar sig med de nya reglerna eller rekommendationerna från tillverkarna.
Jag har en olustig känsla av att hantverkarna sitter och googlar precis lika mycket som en annan (jag) amatör gör.
Over and out.
https://www.uponor.se/vvs/system/golvvarme/forlaggning/rorhallarskena.aspx
inte direkt det biligaste bolagettommywedell skrev:Idag fick jag prata med en tekniker på Ardex som säljer flytspacklet. Han var förvånad att inte jag fått "rätt" svar av golvläggaren. Det ska utföras exakt enligt deras anvisningar, vilket är:
Plåtarna på spårade golvspånet ska skruvas, med ca 15 cm mellan skruvarna. Brunnarna ska ligga cirka 12-13 mm ovanför spånet.
Därefter ska plåtarna rollas med deras 7+8 eller 8+9 produkt, vilket ger ett spärrskikt mot korrossion på plåtarna. Efter det ska deras S48 lim appliceras med en 8 mm fixkam, och golvgips limmas ända mot brunnarna. När det är gjort har man ett fullgott förstärkt bjälklag, där man primar med P3/P51 och sedan lägger flytspackel K75 över hela golvet, men inte tjockare än att man kan bygga lagom fall mot brunnarna. (vid brunnen kommer alltså flytspacklet gå till noll, vilket är helt ok)
Därefter monteras manchetter och tätskikt enligt den konstens alla regler.
Man ska alltså INTE höja golvet vid brunnarna om man inte har ett instabilt underlag.
Det ser ut att lösa sig bara golvläggaren går att övertyga. Bifogar deras konstruktionsanvisning.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Jag hade nog själv föredragit att lägga ren spånskiva och rörhållarskenor ovanpå för att få upp hela röret i spacklet, men det beror ju lite på hur högt man kan/vill spackla.SBH skrev:
Har inte hittar spårade spånskivor under flytspackel som en rekommenderad installation av Uponor. Men går det gör det säkert. Däremot är jag tämligen säker på att det någonstans står att man inte ska spackla/gjuta in deras plåtar.
dom häl inte tänkt det som bra konstruktion. vikt i förhållande till vad som utfräst i spåren= inte håller??Marcussjogren skrev:Jag hade nog själv föredragit att lägga ren spånskiva och rörhållarskenor ovanpå för att få upp hela röret i spacklet, men det beror ju lite på hur högt man kan/vill spackla.
Har inte hittar spårade spånskivor under flytspackel som en rekommenderad installation av Uponor. Men går det gör det säkert. Däremot är jag tämligen säker på att det någonstans står att man inte ska spackla/gjuta in deras plåtar.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg