Jag håller på med ett badrum, och får tyvärr så olika svar på utförande av flytspacklingen på golvet, beroende på vilken firma jag frågar, så jag tänkte jag skulle fråga nån oberoende part. (Har frågat försäkringsbolaget, men dom "bara" intresserad av att tätskiktet är rätt.

Jag blev "lurad" känns det som, att köpa en golvkonstruktion med spårade skivor, vattenburen värme med värmefördelningsplåtar. Tyvärr vill inte ens vissa firmor jag frågar ta åt sig att lämna garanti på ett sånt golv, pga plåtarna "släpper".

Nu sitter golvet och plåtarna där, efter konstens alla regler, och brunnarna sitter monterade 13 mm ovanför golvspånet, enligt vad vad fackmän i branschen sagt.

Vad jag förstår nu, så behöver jag limma en golvgips på plåtarna med en typ av korrosionsskyddande primer innan på plåtarna. Problemet är ju bara då att brunnarna kommer ju att hamna i noll-höjd. Med andra ord, det kommer att bli väldigt mycket spackel i detta 13 kvadrat stora rum. (och dessutom förhöjningsringar på brunnarna) Den ena brunnen är dessutom satt med en Purus "multiplatta" med inbyggt fall i plattan, så kanske inte så lätt att få spacklet att fastna på plasten. Borde ju vara oerhört viktigt!

Min idé som jag funderat på är att helt enkelt strunta i plåtarna runt brunnarna (det ena är en dusch bakom en nischvägg, och det andra är ett lokalt fall under ett hörnbadkar). Om jag struntar i plåtarna, så kanske den som ska spackla får en "gratis" nivåskillnad in mot brunnarna, genom att bara spackla direkt på golvspånet 12 mm upp till brunnarna. Möjligtvis blir det för lite spackel där gipsskivan som jag lägger i resten av rummet "möter" spacklet? Men på dom flytspackel jag sett är det godkänt med 3 mm fyllning. Förstår nån hur jag menar? Kortfattat att helt enkelt strunta i plåtar och gips där det ska byggas fall. Bifogar två bilder.
 
  • Golvinstallation med värmeslingor, skyddsplåtar och termostatmanual, ofärdigt eluppvärmt golvprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvkonstruktion för badrum med vattenburen värme och värmefördelningsplåtar innan flytspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
förstår inte.
brunnar skall ju vara i noll höjd och sedan fall till dom.
skulle lägga spackel på golvet nu så går det åt mycket spackel innnan brunnar är i nolla
 
Man brukar inte spackla på plåtar utan spacklar man leder spacklet värmen så bra så plåtar behövs inte. Jag har för mig att man inte ska spika plåtarna på båda sidorna utan dom ska vara lite lösa och kunna röra sig med värmen.
 
T
Har varit ute för detta några gånger där rörmokaren inte ger sig, dom fattar tydligen inte att värmen sprider sig i spacklet utan plåtarna. Nåja, jag har i dom fall där det har varit plåtar skruvat dessa med montageskruv så dom inte ligger löst och sedan primat dessa noga med en primer som heter SCHÖNOX SHP i mitt fall och sedan Schönox flytspackel på det!

Man ska helst inte blanda in golvgips i badrum........men visst funkar det men är inte godkänt dock.

Glöm inte armeringen förresten om du endast kör med flytspackel med golvgips behövs ingen armering.

Istället för vanliga traditionella armeringsnät brukar jag köra med följande produkt:

http://www.schonox.com/se/spackel/?

pc=262&p=3981


Bara att rulla ut och fästa med en klammerpistol.
 
Som vanligt i denna totalt värdelösa byggbranschen får man 15 olika svar om man frågar tio olika så kallade hantverkare, certifierade eller ej.
Enligt vad flesta säger så ska plåtarna sitta där om man vill ha jämnvarmt golv. Man får INTE spackla direkt på plåtarna, även om man så har en primer emellan. Underlaget är för instabilt eftersom dom "bara" är skruvade, (på båda sidor i sicksack med 15 cm mellan skruvarna) och dessutom kan ändra mått lite av värmen. Det SKA ligga en golvgips ovanpå för att motverka detta, det står även i läggningsanvisningen till detta systemgolv. Så där har du fel tank77.
Runt brunnen ska ligga cirka 12 mm spackel med armering för att undvika släpp runt brunnen. Därför hävdar jag att man ska strunta i golvgipset där så "tjänar" man 12 mm höjd där, och slipper få hela badrummet onödigt högt.

Däremot dom golväggare jag kontaktat vill ha gips ända in mot brunnen, och sen spackla upp 12 mm där, mot en förhöjningsring, och ännu högre i resten av rummet. Det är det jag motsätter mig.

Byggbranchen är verkligen en stor jävla lekstuga. Har fått så många olika förslag på detta badrum så det är skrämmande. Offerterna skiljer sig från 45 000 till 120 000, och då är rummet helt klart med väggar och golvskivor från min sida.
 
  • Gilla
Ktmbygg
  • Laddar…
T
tommywedell skrev:
Som vanligt i denna totalt värdelösa byggbranschen får man 15 olika svar om man frågar tio olika så kallade hantverkare, certifierade eller ej.
Enligt vad flesta säger så ska plåtarna sitta där om man vill ha jämnvarmt golv. Man får INTE spackla direkt på plåtarna, även om man så har en primer emellan. Underlaget är för instabilt eftersom dom "bara" är skruvade, (på båda sidor i sicksack med 15 cm mellan skruvarna) och dessutom kan ändra mått lite av värmen. Det SKA ligga en golvgips ovanpå för att motverka detta, det står även i läggningsanvisningen till detta systemgolv. Så där har du fel tank77.
Runt brunnen ska ligga cirka 12 mm spackel med armering för att undvika släpp runt brunnen. Därför hävdar jag att man ska strunta i golvgipset där så "tjänar" man 12 mm höjd där, och slipper få hela badrummet onödigt högt.

Däremot dom golväggare jag kontaktat vill ha gips ända in mot brunnen, och sen spackla upp 12 mm där, mot en förhöjningsring, och ännu högre i resten av rummet. Det är det jag motsätter mig.

Byggbranchen är verkligen en stor jävla lekstuga. Har fått så många olika förslag på detta badrum så det är skrämmande. Offerterna skiljer sig från 45 000 till 120 000, och då är rummet helt klart med väggar och golvskivor från min sida.
Gör det själv då, du verkar ju veta vad du vill i alla fall:cool:

Att flytspackla klarar vilken idiot som helst:p
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
K
Vad jag inte förstår är varför man ställer konstruktions/uppbyggnadsfrågor i ett konsumentforum när det är tillverkarna och branschreglerna som styr. Vill du inte följa regler och rekommendationer?
Gör inte det, men kom inte och gnäll sen om det gick dåligt. Alla gör som de vill, men bara om de vill.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Och var står dom där branschreglerna som ändå inte dom BKR och GVK godkända hantverkarna följer, som behandlar just detta ämne? Det finns så många varianter att lösa det här på, som motsäger sig varann. Det är INTE tillverkarna och branschreglerna som styr! Det är hantverkarna själva, som på ett övertygande sätt berättar hur dom "brukar" göra. Rätt eller fel, det har dom ofta ingen aning om.
Bästa var ju en firma som helt öppet berättade att oavsett hur man gör, så täcker deras försäkring skadan om det inträffar inom tio år, och händer inget inom tio år så är det ändå bra utfört. Precis som att dom berättade att dom gör ganska ofta fel, men då täcker försäkringen det. Seriöst.
Du flytspacklar en del golv alltså, tank77? :rolleyes:
 
tommywedell skrev:
Som vanligt i denna totalt värdelösa byggbranschen får man 15 olika svar om man frågar tio olika så kallade hantverkare, certifierade eller ej.
Enligt vad flesta säger så ska plåtarna sitta där om man vill ha jämnvarmt golv. Man får INTE spackla direkt på plåtarna, även om man så har en primer emellan. Underlaget är för instabilt eftersom dom "bara" är skruvade, (på båda sidor i sicksack med 15 cm mellan skruvarna) och dessutom kan ändra mått lite av värmen. Det SKA ligga en golvgips ovanpå för att motverka detta, det står även i läggningsanvisningen till detta systemgolv. Så där har du fel tank77.
Runt brunnen ska ligga cirka 12 mm spackel med armering för att undvika släpp runt brunnen. Därför hävdar jag att man ska strunta i golvgipset där så "tjänar" man 12 mm höjd där, och slipper få hela badrummet onödigt högt.

Däremot dom golväggare jag kontaktat vill ha gips ända in mot brunnen, och sen spackla upp 12 mm där, mot en förhöjningsring, och ännu högre i resten av rummet. Det är det jag motsätter mig.

Byggbranchen är verkligen en stor jävla lekstuga. Har fått så många olika förslag på detta badrum så det är skrämmande. Offerterna skiljer sig från 45 000 till 120 000, och då är rummet helt klart med väggar och golvskivor från min sida.
Kanske beror det på att dom bedriver byggverksamhet och inte fråge stunden eller betalar du för deras tid när du frågar hur du ska göra när du bygger själv.
 
Ovanligt mycket korkade människor som sitter på detta forum. Klart att en byggare ska kunna berätta hur han tänkt utföra jobbet, (jag ska inte utföra det) och även kunna ge ett pris och garanti på det. Deras priser är ändå så orimligt höga så det har dom råd med.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Jaså du har inte lagt plåtarna själv då är det bara att reklamera till byggaren gör om gör rätt.
 
S
så det är inte du. utan du jagar fram grejer som snickaren skall lösa?
då är det ju snickarn som det går om det blir fel
 
Skulle jag göra jobbet så skulle jag prima plåtarna med Ardex 8+9 sen limma golvspån över hela ytan med S48, skulle även sätta i en 13mm förhöjning, för att spara spackel så skulle jag limma ytterligare ett lager golvgips på ytorna utanför duschen, flytspackla fall i badrummet (om det inte är typ 60x60 plattor då skulle det få vara plant efter samråd med kund) även pottorna vid brunnarna skulle spacklas upp i nivå med förhöjningsringen och därefter handspackla fall runt brunnar.
Ja det blir dyrt, ja det blir mycket material att värma upp men det kommer att hålla och funka.
Skulle jag göra allt från början så skulle brunnen sitta 25mm över det vanliga golvspånet, 12mm slang läggas och sen flyta upp till ovankant rör, prima och lägga 2.5mm nät och därefter flyta upp till brunnskant med fall till dusch och lite fall i övriga ytor snitt på 45mm spackel skulle jag tro det blir då ca 1000kg
 
Jag har gjort bjälklaget, och köpt ett komplett golvvärmesystem inkluderande plåtar och spårade skivor. Dessa har jag monterat exakt enligt läggningsanvisningen som också medföljer. I den står att det sedan ska limmas en golvgips ovanpå plåtarna, med en primer först.
Resterande jobb med att göra klart golvet med fuktspärr, och plattsättning på väggar och golv ska lejjas bort. Det är där man får så många varianter på utförande, trots att jag har en läggningsanvisning. Några av varianterna är:
* Ta bort plåtarna
* Flytspackla direkt på plåtarna med en armering i spacklet
*Gjuta en tjock kaka
*Limma golvgips, höj brunnarna ytterligare 12 mm, och spackla golvet 12-25 mm tjockare.

Jag tror på att man borde följa den anvisningen jag fått med värmegolvet, men gillar inte tanken på att höja brunnarna 12 mm till. Det var det denna tråd startade med. Inget annat käbbel.
 
M
Kom massa andra svar medan jag skrev så jag tar bort det.

Följ installationsanvisningarna så blir det rätt? Det är ju inte deras fel om du inte gillar hur deras golvvärme ska läggas :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.