Sticker (kanske) ut hakan och påstår att radiatorer generellt sett är bättre än golvvärme. Dock innefattar inte påståendet sten eller klinkergolv där värme i golvet är bättre.

Zephir
 
Harlin skrev:
"varför vill du montera radiatorerna i seria med en golvslinga?
golv värmen ska ha häg cirkulation, radiatorerna låg sirkulation.

om man siriakopplar nått, oavsertt om det är golv värme eller radiatorer, så blir regleringen svår."


Jo, bl.a. för att golven isolerar för mkt uppåt. Jag vill ha en större temperaturdiff mellan framledning och retur. I nuläget tycker jag det är för liten tempskillnad mellan fram & retur på golvvärmeslingorna, fastän jag har låg hastighet på cirkulationen. Min tanke är att jag skall få större värmeavgivning till rummet, vill inte ha tillbaks all värme ner till acctanken. Återkommer med rapport om det funkar eller ej.  :cool:

Man läser lite överallt att golvvärme skall ha så mkt lägre framledningstemepratur än radiatorer. Det håller jag inte med om, i.a.f. när vi talar om trägolv. Jag är tvungen att köra ut 55 grader för att hålla inomhustemperaturer ner till -5, medans det verkar finnas flera på detta forum som kör radiatorer (?) som inte behöver mata ut mer än 35-40 grader.
Om du behöver köra ut 55° på golvvärmen är så har du säkert inte det mest välisolerade huset mao för stort effektbehov.
Golvvärme kräver normalt sett lägre framledningstemperatur än radiatorer.
För att få en låg framledning krävs en stor värmeavgivande yta vilket går att golvet är bra att värme mer tack vare sin stora yta.
Golvvärme är dock inte optimalt ur energisynpunkt pga att det är trögt att reglera.

I ditt fall så skulle jag inte lägga golvvärmen i serie med radiatorer, jag skulle möjligen komplettera med radiatorer på en egen shuntad krets dimmensionerad för låga temperaturer och köra golvvärmen med en mer normal framledningstemperatur max 38°C.
Radiatorkretsen skall köras mot utekurva så att den endast värmer när det är så kallt ute att golvvärmesystemet inte längre räcker till dadiatorerna skall dessutom ha termostatventiler som kan kompensera golvvärmen tröga reglering.

/Patrik
 
P
CarMan skrev:
[quote author=Poggan link=1134760207/0#6 date=1134767539]Ok Ok....

Enrörsystem?? Hur ser man om man har det??? :-/

om radiatorerna är seriekopplade har du enrörssystem, är dom paralelkopplade har du tvårörssystem.[/quote]

Om alla element på en slinga är kopplade med sitt ingående rör på framledningen och utgående till returen är de då 2-rörssystem även fast det är flera element på samma slinga ::)
 
Peter_K skrev:
Om alla element på en slinga är kopplade med sitt ingående rör på framledningen och utgående till returen är de då 2-rörssystem även fast det är flera element på samma slinga ::)
Så länge det utgånde från elementen inte är ingående på nästa element är det tvårörsystem.
 
P
Då är jag med. 2-rörssystem mao. Har ett stort element som skall ersättas med 2 mindre men där måste jag nog koppla enligt serieprincipen annars måste det till nya rör ner i källaren. Eller kanske det är bättre med t-rör fast då kanske det blir andra problem.
 
Borde vara bättre att splitta så de sitter parallellt, annars kan det bli onödigt dålig cirkulation genom båda och det som sitter sist får antagligen ganska kallt vatten.
 
Dum fråga kanske....

shuntar ut ca 41 grader, alla termostater fullt öppna "5:an", stryper ner termostaterna till 4:an, å ser på framledingstemperaturen stigit till 43-44 grader, skall det vara så här, eller är shunten bara dålig......(41 grader har den hållit konstant innan).

Sen är det ju det med vad termostaterna skall stå på?
5:an 4:an lr 3:an??? Blir inte riktigt klok......på detta.....
Skall dom vara fullt öppna?
Eller är det beroende av framledingstemperaturen man skall ställa in termostaterna?
Eller skall man bara låta dem vara, å låta sig sköta sig självt, när det blir varmt? Jag tror på det senare......
Men.....återigen till frågan, vilken siffra skall dem stå på, vad är optimalt (?)
Har nya färska Danfoss termostater......(vita).

 
Nu vill jag ha bra svar.... ;)
Skall byta panna, säga vad ni vill, men vi satsar på en elpanna.... :p
Nåväl nu till frågan.
Har kikat på Nibe´s elpannor, och fastnat för dem.
Står nu i valet å kvalet att köpa en kasettpanna:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/elp/evc13.htm
och en vv-berredare av typen: http://www.nibe.se/vvs/produkter/vvb/compact.htm
säg en 200-liters.
Eller köpa en:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/elp/evc240.htm (inbyggd vv-beredare).
Har även kikat på denna:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/elp/evp230.htm

Vilket är "bäst" separat vv-beredare lr "inbyggd", energimässigt?
Räcker 170 liter? Vi är 4 pers i hushållet, vi dushar inte "efter varandra", inga långa dushar m.m. Tror nog att en vv-beredare på 200 liter räcker gott å väl. Eller?
Hur mkt varmvatten får man "ut" ur en 200 liters? Är väl mer än 200? lr?
Dom elpannorna som har inbyggd vv-beredare, så borde man väl kunna stänga av så att man bara värmer varmvatten.





 
du durschar max i 40 gradit vatten, så om du har varmvaten beredaran stäld på 65-70 grader så blir det mycke vatten !

det som avgör mäst är hur högt flöde du ahr när du durschar, har man morderna durschmunstycken så kan man durscha med lågt flöde & då går det inte åt så mycke vatten.

jag klarar 40 min durschning med mina 160 liter 50 gradit vatten! (ligger då på 35 grader ungefär i durschen)

Köper du en VVM 240 så är den förberädd för styrning av nibes 2010 (luft/vatten värmepump)
Kanska kan vara bra att kuna bygga vidare i framtiden?
 
Sedär! VVM 240, hmmm där sa du nått! ;)

En annan fråga, varmavattensberedare lr värmeväxlare, vilket är mest ekonomiskt?
Ser att det nästan bara finns varmvattensberedare i pannorna!

 
Poggan skrev:
Dum fråga kanske....

shuntar ut ca 41 grader, alla termostater fullt öppna "5:an", stryper ner termostaterna till 4:an, å ser på framledingstemperaturen stigit till 43-44 grader, skall det vara så här, eller är shunten bara dålig......(41 grader har den hållit konstant innan).

Sen är det ju det med vad termostaterna skall stå på?
5:an 4:an lr 3:an??? Blir inte riktigt klok......på detta.....
Skall dom vara fullt öppna?
Eller är det beroende av framledingstemperaturen man skall ställa in termostaterna?
Eller skall man bara låta dem vara, å låta sig sköta sig självt, när det blir varmt? Jag tror på det senare......
Men.....återigen till frågan, vilken siffra skall dem stå på, vad är optimalt (?)
Har nya färska Danfoss termostater......(vita).
Utgångsläget är att alla ventiler på elementen ska vara fullt öppna och shunten ska trimmas för att ge lämplig värme. Blir det dålig balans så att man inte får samma värme i hela huset måste man strypa termostaterna på de element som blir för varma.
 
CarMan skrev:
du durschar max i 40 gradit vatten, så om du har varmvaten beredaran stäld på 65-70 grader så blir det mycke vatten !

det som avgör mäst är hur högt flöde du ahr när du durschar, har man morderna durschmunstycken så kan man durscha med lågt flöde & då går det inte åt så mycke vatten.

jag klarar 40 min durschning med mina 160 liter 50 gradit vatten! (ligger då på 35 grader ungefär i durschen)

Köper du en VVM 240 så är den förberädd för styrning av nibes 2010 (luft/vatten
värmepump)
Kanska kan vara bra att kuna bygga vidare i framtiden?
Har svårt att föreställa mig hur jag skall kunna "räkna" hem en sån investering.
Blir väl en 85.000 inkl. installation, sen skall man ju låna dessa pengar åxå.
Då vårat hus är relativt litet (84kvm+lika källare), så är jag inte så inne på en sådan historia....men jag kan vara fel ute.....
Några med liknande erfarenheter?


 
Poggan skrev:
[quote author=CarMan link=1134760207/30#38 date=1135512020]du durschar max i 40 gradit vatten, så om du har varmvaten beredaran stäld på 65-70 grader så blir det mycke vatten !

det som avgör mäst är hur högt flöde du ahr när du durschar, har man morderna durschmunstycken så kan man durscha med lågt flöde & då går det inte åt så mycke vatten.

jag klarar 40 min durschning med mina 160 liter 50 gradit vatten! (ligger då på 35 grader ungefär i durschen)

Köper du en VVM 240 så är den förberädd för styrning av nibes 2010 (luft/vatten
värmepump)
Kanska kan vara bra att kuna bygga vidare i framtiden?
Har svårt att föreställa mig hur jag skall kunna "räkna" hem en sån investering.
Blir väl en 85.000 inkl. installation, sen skall man ju låna dessa pengar åxå.
Då vårat hus är relativt litet (84kvm+lika källare), så är jag inte så inne på en sådan historia....men jag kan vara fel ute.....
Några med liknande erfarenheter?


[/quote]

tanken var att du inte skulle köpa värmepumpen, men om du ändrar dig i framtiden så har du en el panna som klarar styrningen av denna värmepump & behöver då inte skaffa både pummp & elpanna.
 
Poggan skrev:
Sedär! VVM 240, hmmm där sa du nått!  ;)

En annan fråga, varmavattensberedare lr värmeväxlare, vilket är mest ekonomiskt?
Ser att det nästan bara finns varmvattensberedare i pannorna!
en värme växlare tar ingen energi i underhåls värme & med en sån tar aldrig varmvattnet slut. det knepiga är att det går åt en mycker kraftig sådan för att hinna värma vattnet !!!

en el beredare länger ju lite värme ut till det rum den står i, men så länge du kör med direkt el så är det ju samma kostnad att värme rumet med radiator, eller radiator + varmvatten beredare, det äa samma mängd energi till samma pris.
 
CarMan skrev:
[quote author=Poggan link=1134760207/30#41 date=1135533532][quote author=CarMan link=1134760207/30#38 date=1135512020]du durschar max i 40 gradit vatten, så om du har varmvaten beredaran stäld på 65-70 grader så blir det mycke vatten !

det som avgör mäst är hur högt flöde du ahr när du durschar, har man morderna durschmunstycken så kan man durscha med lågt flöde & då går det inte åt så mycke vatten.

jag klarar 40 min durschning med mina 160 liter 50 gradit vatten! (ligger då på 35 grader ungefär i durschen)

Köper du en VVM 240 så är den förberädd för styrning av nibes 2010 (luft/vatten
värmepump)
Kanska kan vara bra att kuna bygga vidare i framtiden?
Har svårt att föreställa mig hur jag skall kunna "räkna" hem en sån investering.
Blir väl en 85.000 inkl. installation, sen skall man ju låna dessa pengar åxå.
Då vårat hus är relativt litet (84kvm+lika källare), så är jag inte så inne på en sådan historia....men jag kan vara fel ute.....
Några med liknande erfarenheter?


[/quote]

tanken var att du inte skulle köpa värmepumpen, men om du ändrar dig i framtiden så har du en el panna som klarar styrningen av denna värmepump & behöver då inte skaffa både pummp & elpanna.
[/quote]

Sant så sant......får fundera på det lite.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.