Ingen ang. ovanstående? :-[

 
Detta ämne är ju otroligt intressant! Jag har under sommaren/hösten själv installerat ett nytt värmesystem med vedpanna, acctank & golvvärme. Min tanke är att skriva ett längre inlägg om installationen på detta forum vid tillfälle för att dela med mig lite erfarenheter om vilka saker som jag missade, samt vad som funkat riktigt bra när jag genomförde min första (och förhoppingsvis sista) värmeinstallation.

En av de saker som ställt till problem för mig är att mina golv isolerar för mkt uppåt, golven är alltså för tjocka (!)  :'( Detta märks framförallt i ett av rummen som är dåligt isolerat och där golvet är 30 mm tjockt, solitt trä. Därför har jag inhandlat en drös med vattenradiatorer som jag skall sätta upp sist i golvvärmeslingorna i alla rum där det inte är klinker på golvet.

Huset är på ca 110 m2 + 50 m2 källare.
Förbrukningen ca 35000 KWh/år (alltså ett väldigt dåligt isolerat hus)
Kör ca 55 grader ut i golvslingorna, men går utetemperaturen under -5 grader sjunker innetemperaturen, trots den höga framledningstemperaturen, till 17-18 grader inne.  Bävar inför en köldknäpp på -25 eller kallare. Tur att vi även har en kakelugn...  :cool:

Vad jag väldigt gärna skulle vilja veta av er (t.ex. CarMan & 2:an) som klarar er med så låg temperatur som 35-40 graders värme ut i systemet är:

1. Ungefär hur många kvadratmeter radiatorer/motsvarande har ni totalt?
2. Hur stort är huset?
3. Ungefär hur många KWh gör ni av med för uppvärmning?
4. Ungefär vad ligger returen på för temperatur?


Tack på förhand / Daniel
 
Harlin skrev:
Vad jag väldigt gärna skulle vilja veta av er (t.ex. CarMan & 2:an) som klarar er med så låg temperatur som 35-40 graders värme ut i systemet är:

1. Ungefär hur många kvadratmeter radiatorer/motsvarande har ni totalt?
2. Hur stort är huset?
3. Ungefär hur många KWh gör ni av med för uppvärmning?
4. Ungefär vad ligger returen på för temperatur?


Tack på förhand / Daniel
1. Ingen aning men kan kolla.. de är 1 panels radiatorer

2. Mitt hus är ett 1 1/2 plans med källare 135+80 m2.. Har 21 grader utom i källaren där det är 18 grader..

3. Före fönsterbyte o pannbyte gick de 3,2-3,3m3 olja/6,7 ton pellets o nu 4,9 ton efter byte o de motsvarar 24500 kWh inmatad energi så jag tippar ca 19000 kWh.. Före fönsterbytet gick de ut 6 grader varmare vatten vid samma ute temp..

4. De är det som är problemet bara 3 grader lägre än tillopp.. Skulle varit större radiatorer
 
När det är ca -11 ute shuntar jag ut 37 grader. Retur 34-35 :(
22grader inne.

1 1/2 plans villa med källare. Ca90kvm + källare
Stomme av timmer.Träpanel.2 glas fönster
Sektions radiatorer under varje fönster.
15 cm kutter spån som mössa på vinden :)
 
Andreas_Hansson skrev:
När det är ca -11 ute shuntar jag ut 37 grader. Retur 34-35 :(
22grader inne.

1 1/2 plans villa med källare. Ca90kvm + källare
Stomme av timmer.Träpanel.2 glas fönster
Sektions radiatorer under varje fönster.
15 cm kutter spån som mössa på vinden  :)

varför så sur min, vad har du för värmekälla?
 
CarMan skrev:
varför så sur min, vad har du för värmekälla?
Ved.. ::)

Så de vore inte dumt med ändå lägre returtemp för att få ut mer ur acktankarna..
 
2an skrev:
[quote author=CarMan link=1134760207/0#19 date=1135178864]


varför så sur min, vad har du för värmekälla?
Ved.. ::)

Så de vore inte dumt med ändå lägre returtemp för att få ut mer ur acktankarna..
[/quote]

Ja det står jumi signaturen :-[

större radiatorer sänker tempen regält !
förutsäter att han har cirkpumpen så lågt det går.
 
galento
När vi köpte vårat hus med direktel var det en del som undrade om vi inte var riktigt kloka i skallen.Men vi är mkt nöjda med kåken och tack vare den vedeldade kökspisen med värmeförflyttning,3-glas fönster och moderna element har den genomsnittliga totala kwh förbrukningen varit under 12.000 kwh/år.Det är också komfort att bara vrida på kranen så kommer varmvattnet och detta betalar vi gärna för,istället för att elda mitt i sommaren för att tvätta sig.Flera jämnåriga vänner har lagt vedeldningen åt sidan och istället satsat på pellets och värmepumpar istället då de tröttnat på "vedkrånglet".Det kanske är så att ju äldre man blir vill man ha mer komfort i boendet och även uppskattar att använda sin tid till annat än all vedhantering.Att det sedan kostar lite extra kanske man tar istället för att jaga varje insparad krona,detta är väl en prioteringsfråga som mycket annat.Känner också personer som måste gå upp och elda innan de åker på jobbet och fort hem innan huset blir svinkallt,att åka bort en helg t.ex är bara att glömma.Även om vi har skog,traktor och övrig utrustning till vedhantering skulle vi inte vilja ha enbart ved som värmekälla,det är dock skönt att komma ut i skogen ibland men det är väl mest "terapi" som bryter av stress och det är avkopplande med fysiskt arbete och att få vara ensam med naturen.Vad är är era synpunkter om detta ?
 
Jag håller med dig! En arbetskollega på jobbet, hans polare, dom umgås ganska mkt, å han säger ganska ofta så här "nu måste jag sticka hem å elda så att jag kan ducha ikväll", hur kul är det då...
Jag kan inte själv tänka mig att "elda" för att få varmvatten etc etc. Visst det är kanske terapi å avkopplande att sitta framför sin panna å mickla.
Men har man hus, barn, bil, hobbys så tar detta en stor tid av ens fritid, vem har då tid att "elda".
Så jag håller med galento till fullo! :cool:
Visst kan jag tänka mig en öppen brasa i v-rummet att elda i, men det är en annan femma.
Så jag röstar för en el-panna som sköter sig självt! :p

 
Folk är ju olika.. Jag tycker faktiskt inte det är så ansträngande att elda med ved.
Jag lägger nog ner med tid på detta forumet än veden..

Sen är det ju billigt.
Jag lägger ungefär 800 spänn på uppvärmning o varm vatten per år.

Jag tycker faktiskt det är smartare att lägga pengarna på en resa eller dylikt än på el.
Men det är vad jag tycker :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Folk är ju olika.. Jag tycker faktiskt inte det är så ansträngande att elda med ved.
Jag lägger nog ner med tid på detta forumet än veden..

Sen är det ju billigt.
Jag lägger ungefär 800 spänn på uppvärmning o varm vatten per år.

Jag tycker faktiskt det är smartare att lägga pengarna på en resa eller dylikt än på el.
Men det är vad jag tycker :)
800:- ja det var inte mycke, du har inte några mer omkostnader i vedhanteringen du glömt då?
 
Nej. Skulle va sotningen då. 2*350 kr.
Jag kör ifs inte hem ved varje år heller så dom där 800kr som åkarn
ska ha för att köra hem veden kan man slå ut på 2 år.

Maskiner för ved förädling har jag fått av min far som numera kör
el..
 
Tack för svaren! Ingen verkar dock ha riktig ork att höfta fram hur stor radiatoryta som ni använder. :cool:

Är det någon som har en kommentar till min ide några inlägg ovan angående att montera vattenradiatorer i slutet av golvvärmeslingan i alla rum som inte har klinker på golvet? Bra/dåligt? Farhågor? Som jag ser det blir det både hängslen och livrem. Returen borde bli väsentligt mycket kallare än idag och jag borde dessutom kunna gå ner till förhoppningsvis 35-40 grader framledningstemperatur. :)
 
varför vill du montera radiatorerna i seria med en golvslinga?
golv värmen ska ha häg cirkulation, radiatorerna låg sirkulation.

om man siriakopplar nått, oavsertt om det är golv värme eller radiatorer, så blir regleringen svår.
 
"varför vill du montera radiatorerna i seria med en golvslinga?
golv värmen ska ha häg cirkulation, radiatorerna låg sirkulation.

om man siriakopplar nått, oavsertt om det är golv värme eller radiatorer, så blir regleringen svår."


Jo, bl.a. för att golven isolerar för mkt uppåt. Jag vill ha en större temperaturdiff mellan framledning och retur. I nuläget tycker jag det är för liten tempskillnad mellan fram & retur på golvvärmeslingorna, fastän jag har låg hastighet på cirkulationen. Min tanke är att jag skall få större värmeavgivning till rummet, vill inte ha tillbaks all värme ner till acctanken. Återkommer med rapport om det funkar eller ej. :cool:

Man läser lite överallt att golvvärme skall ha så mkt lägre framledningstemepratur än radiatorer. Det håller jag inte med om, i.a.f. när vi talar om trägolv. Jag är tvungen att köra ut 55 grader för att hålla inomhustemperaturer ner till -5, medans det verkar finnas flera på detta forum som kör radiatorer (?) som inte behöver mata ut mer än 35-40 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.