Nyfniken skrev:
Du kopplar WAN-porten på den första till modemet och WAN-porten på den andra till en LAN-port på den första. Sen ställer man in allihop på att använda olika subnät så att det inte blir något knas (de ska ha IP-adresser 192.168.xxx.1 där xxx är olika). Grannen får tillgång till routern närmast modemet, själv använder du den andra routern.
Det finns även routers, exvis Apple's Airport, som klarar två trådlösa nätverk samtidigt. Man kan då skapa ett öppet publikt nätverk för grannen och besökare och ett stängt, privat, nätverk för eget bruk.
 
Nimajneb skrev:
Jag tror han menar att man går in till grannen och ser till så att man kan fjärransluta sig till dennes dator och att man då,utgår från att när varningen poppar upp hos grannen så är hen naiv nog o säga att det är ok.
Ja, alltså har man fysisk tillgång till datorn utan att någon hänger över axeln på en så finns det ju andra enklare och bättre grejjor man kan göra som är kraftfullare. Det är ju knappast en rimlig angreppsmodell när vi pratar om att dela nätverk med grannen. (Men den angrepps modellen så behöver jan öht inte dela nätverk med grannen. Denne är torskåndå.)
 
mycke_nu skrev:
Det finns även routers, exvis Apple's Airport, som klarar två trådlösa nätverk samtidigt. Man kan då skapa ett öppet publikt nätverk för grannen och besökare och ett stängt, privat, nätverk för eget bruk.
Hade den funktionen på vår förr DLink router och användes främst när det var LANparty här hemma. På nuvarande routern så är det ett separat SSID för 5GHz bandet.
 
mycke_nu skrev:
Det finns även routers, exvis Apple's Airport, som klarar två trådlösa nätverk samtidigt. Man kan då skapa ett öppet publikt nätverk för grannen och besökare och ett stängt, privat, nätverk för eget bruk.
Just den är det ju ett äpple på, så den kommer inte över tröskeln.

(Försök inte argumentera emot, det är en religös övertygelse)
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Förutom att operatörerna vanligen inte tillåter att man delar på bredbandet så kan det bli en hel del trubbel. En bekant delade med sig och fick se sitt konto avstängt då grannen ägnade sig spamming.
Troligen ägnade sig grannen inte åt egen spammning utan hade fått en trojan på datorn som utnyttjade den för att skicka spam. Då kan ISP:n stänga av anslutningen för att hindra spridningen. Så fort man meddelar ISP:n att problemet är löst öppnar de anslutningen igen,
 
Nyfniken skrev:
Just den är det ju ett äpple på, så den kommer inte över tröskeln.

(Försök inte argumentera emot, det är en religös övertygelse)
Det skall jag inte göra, trots att det är den ENDA konsumentrouter jag ägt som fungerat felfritt.

Till skillnad från

dLink :thumbdown: :x:mad:
Cisco :thumbdown:
Dovado :x:x:thumbdown::thumbdown::thumbdown:
 
  • Gilla
mjensen
  • Laddar…
peternicklas
mycke_nu skrev:
Det skall jag inte göra, trots att det är den ENDA konsumentrouter jag ägt som fungerat felfritt.

Till skillnad från

dLink :thumbdown: :x:mad:
Cisco :thumbdown:
Dovado :x:x:thumbdown::thumbdown::thumbdown:
Dovado häller jah med dig om men
D-Link funkar till 100% hemma hos mig, DIR655.
 
Cisco har prylar som fixar multipla SSID. likaså proxim men de är ju lite dyra för hemmabruk.
 
Många ISP:ar tillåter att man har flera "datorer". Om kör med ett vanligt ADSL-modem (utan routerfunktion) och sen sätter en switch på det så kan man koppla in varsin router på switchen. Då blir det helt omöjligt att avlyssna varandras trafik.
 
Det måste man kolla med sin ISP. Telia gör det tex inte
 
peternicklas
Mats skrev:
Det måste man kolla med sin ISP. Telia gör det tex inte
Jo Telia tillåter detta.
 
peternicklas skrev:
Jo Telia tillåter detta.
Det som krävs är att Telia delar ut mer än en publik IP-adress, och jag kan inte hitta någon information om att det är möjligt. Jag har inte Telia själv så jag kan inte kontrollera, men jag skulle nog våga slå vad om att det inte är möjligt. I något forum nämndes att man kunde få en dynamisk IP-adress även om man hade en statisk. I det fallet skulle man kunna koppa två routrar till ADSL-modemet, men Telia har tydligen slutat med statiska IP-adresser för privatpersoner.

Jag har två publika IP-adresser via ADSL, men det är en tjänst jag betalar extra för, och det är inte Telia.
 
Telia har vad jag vet inte det, nej. Det är tom så att om man byter utrustning och därmed mac-adress på "prylen" som fått adressen så kan det ta upp till en timme(!) innan Telias DHCP-servrar glömmer den gamla tilldelningen och ger dig en ny adress. (Så var det iaf för några månader sedan när jag fick hjälpa en granne att felsöka).

Andra mer upplysta ISPer delar dock ut fler. Bahnhof, där jag själv är kund, delar t ex ut max 5 publika adresser till varje abonemang. (Och tillåter "delning".)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.