lars_stefan_axelsson skrev:
Det är inte alls omöjligt, men du får ge mig lite mer ledtrådar... Om du känner mig och min bakgrund så tror du förhoppningsvis mig när jag säger att du ändå inte är anonym i praktiken så du kan lika gärna ge dig till känna... :)
Du hade ju fotot i profilen upptäckte jag, så det var rätt. Och anonym är man inte...

Jobbade på Lindholmen med dataplan och säkerhet. Efternamnet har en liknande klang som mitt efternamn...

Var på din doktorsmiddag...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, alltså jag (och många med mig) har *båda*. Dvs jag har både fiber hem och trådlöst till telefonen/datorn (eftersom jobbet bjuder på det och jag långpendlar med tåg). Så det är inte av brist på *erfarenhet* som jag säger som jag gör. Tvärtom.

Vi får hoppas att det fortsätter att funka bra för dig. Och om du har samma stabilitet och hastighet som med fiber så skulle ni bytt ISP... ;)
För det första så handlade väl denna tråd om adsl eller mobilt bredband. Eftersom trådskaparen bara får höra skit om mobilt från dig(och många med dig) så kan det väl vara bra att få höra att det funkar super hos andra. Sen har jag haft fiber i många år tidigare och det var hur bra som helst men nu i vårat nybyggda hus finns ingen tillgång till fiber. Huvudsaken för mig är att allting funkar( ska tillägga att jag är mycket tekniskt intresserad).
Av vilken anledning skulle jag installera fiber för tiotusentals kronor när all streaming och krävande internetanvändande funkar?
 
peternicklas
Calle&Lisa skrev:
För det första så handlade väl denna tråd om adsl eller mobilt bredband. Eftersom trådskaparen bara får höra skit om mobilt från dig(och många med dig) så kan det väl vara bra att få höra att det funkar super hos andra. Sen har jag haft fiber i många år tidigare och det var hur bra som helst men nu i vårat nybyggda hus finns ingen tillgång till fiber. Huvudsaken för mig är att allting funkar( ska tillägga att jag är mycket tekniskt intresserad).
Av vilken anledning skulle jag installera fiber för tiotusentals kronor när all streaming och krävande internetanvändande funkar?
Bara att gratulera dig. Är ni ett litet antal som delar mast så visst då är mobilt bra. Smartphones har skapat mycket problem sedan de kom. Vet att i närheten av bl.a. högskolor så är det stora problem både med mobilt bredband men även WIFI från skolorna då kanalerna tar slut. En smartphone kräver dubbla kanaler om man helt använder mobiloperatören till både tele och internet.
Hos oss så kostar fiber anslutet och inkopplat i huset 4800:-. Notera även att mobiloperatörerna kommer att kolla hur man använder nätet samt vilka tjänster som används. Spotify är ju en sädan tjänst som bl.a. Telia börjar att ta betalt för.
 
peternicklas skrev:
Så nu att 3 har köpt den licens som Intel ropade in.
Det hade jag missat. Tack för informationen.

Sedan kan man ju förresten notera att enbart Telia har acceptabel täckning norr om Gävle, endast med edge dock...
... Men det är mer en fråga om abonnemang till mobilen än det som denna tråden handlar om...


Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Calle&Lisa skrev:
Eftersom trådskaparen bara får höra skit om mobilt från dig
"Skit"? Tvärtom. Jag har ju som sagt arbetat och tjänat pengar på det... :) Jag tycker inte illa om mobilt bredband. Men man måste ha realistiska förväntningar. Och det är tyvärr ganska många som gått på marknadsföringen och inte insett de inneboende begränsningarna.

Skälet till att lägga pengar på fiber är framtidssäkerhet. I USA finns t ex *inga* "obegränsade" mobila abonemang längre. Alla har ganska snålt satta gränser och det är nog en trend vi kommer att se här hemma med vad det lider.
 
peternicklas skrev:
Bara att gratulera dig. Är ni ett litet antal som delar mast så visst då är mobilt bra. Smartphones har skapat mycket problem sedan de kom. Vet att i närheten av bl.a. högskolor så är det stora problem både med mobilt bredband men även WIFI från skolorna då kanalerna tar slut. En smartphone kräver dubbla kanaler om man helt använder mobiloperatören till både tele och internet.
Hos oss så kostar fiber anslutet och inkopplat i huset 4800:-. Notera även att mobiloperatörerna kommer att kolla hur man använder nätet samt vilka tjänster som används. Spotify är ju en sädan tjänst som bl.a. Telia börjar att ta betalt för.
Hos mig långt ute på landet kostade fibern 18kkr. Fick dock gräva ned den själv. Det finns numera ADSL (via vår fiber) och 3G (som också matas av vår fiber + radiolänk sista kilometern upp på berget). Utan vår fiber hade vi kanske fått 3G, men då hade masten hamnat på ett annat berg...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
peternicklas skrev:
Bara att gratulera dig. Är ni ett litet antal som delar mast så visst då är mobilt bra. Smartphones har skapat mycket problem sedan de kom. Vet att i närheten av bl.a. högskolor så är det stora problem både med mobilt bredband men även WIFI från skolorna då kanalerna tar slut. En smartphone kräver dubbla kanaler om man helt använder mobiloperatören till både tele och internet.
Hos oss så kostar fiber anslutet och inkopplat i huset 4800:-. Notera även att mobiloperatörerna kommer att kolla hur man använder nätet samt vilka tjänster som används. Spotify är ju en sädan tjänst som bl.a. Telia börjar att ta betalt för.
Kan ju mycket väl hända att det kommer bli sämre snart när alla smartphones går över mer på 4g. Framtiden får utvisa.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
"Skit"? Tvärtom. Jag har ju som sagt arbetat och tjänat pengar på det... :) Jag tycker inte illa om mobilt bredband. Men man måste ha realistiska förväntningar. Och det är tyvärr ganska många som gått på marknadsföringen och inte insett de inneboende begränsningarna.

Skälet till att lägga pengar på fiber är framtidssäkerhet. I USA finns t ex *inga* "obegränsade" mobila abonemang längre. Alla har ganska snålt satta gränser och det är nog en trend vi kommer att se här hemma med vad det lider.
Självklart så skulle jag vilja ha fiber i framtiden men i nuläget skulle jag aldrig ansluta fiber till en hög kostnad. För mig handlar det om att allting ska funka i praktiken och när det funkar utan anmärkning så spelar det ingen roll för mig om det heter fiber eller mobilt bredband.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
"Skit"? Tvärtom. Jag har ju som sagt arbetat och tjänat pengar på det... :) Jag tycker inte illa om mobilt bredband. Men man måste ha realistiska förväntningar. Och det är tyvärr ganska många som gått på marknadsföringen och inte insett de inneboende begränsningarna.

Skälet till att lägga pengar på fiber är framtidssäkerhet. I USA finns t ex *inga* "obegränsade" mobila abonemang längre. Alla har ganska snålt satta gränser och det är nog en trend vi kommer att se här hemma med vad det lider.
Det sker just nu, alla Telias företagsabonnemang har begränsats kraftigt (20GB/månad har blivit 0,5GB). Därefter kan man köpa till 2GB, 5GB, 10GB. Det tar dock ett halvt dygn innan det aktiveras under denna tid har man bara 120kbps...




Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Det sker just nu, alla Telias företagsabonnemang har begränsats kraftigt (20GB/månad har blivit 0,5GB). Därefter kan man köpa till 2GB, 5GB, 10GB. Det tar dock ett halvt dygn innan det aktiveras under denna tid har man bara 120kbps...




Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Ja,detta är en stor nackdel. Telenor hade bäst fart hos mig men den stora anledningen att jag valde dom var den fria datamängden.
 
Calle&Lisa skrev:
Självklart så skulle jag vilja ha fiber i framtiden men i nuläget skulle jag aldrig ansluta fiber till en hög kostnad. För mig handlar det om att allting ska funka i praktiken och när det funkar utan anmärkning så spelar det ingen roll för mig om det heter fiber eller mobilt bredband.
Visst om du kan vänta och ansluta dig "när som" och du är nöjd så finns det väl inga skäl att inte göra så. Men för många så är det ju "nu eller aldrig" när det gäller fiber, och då är det läge att tänka över sitt beslut både en och två gånger även om man tycker att det funkar nu.
 
Calle&Lisa skrev:
Ja,detta är en stor nackdel. Telenor hade bäst fart hos mig men den stora anledningen att jag valde dom var den fria datamängden.
Trots att jag har wlan på alla ställen jag är stationär, så matar jag ca 0,5GB/vecka i min telefon. Min far har Net1 i sin sommarstuga med en gränsen på 7GB per månad, det räcker just så pass för honom och då kör han nästan bara på sin Androidplatta, men det blir lite videoklipp ibland om han missat ett lopp på travet eller liknande.

Bara mailsynken på min jobbmail ligger på knappt 1GB per månad, och som sagt var jag har wlan hemma och på jobbet...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Visst om du kan vänta och ansluta dig "när som" och du är nöjd så finns det väl inga skäl att inte göra så. Men för många så är det ju "nu eller aldrig" när det gäller fiber, och då är det läge att tänka över sitt beslut både en och två gånger även om man tycker att det funkar nu.
Just detta har många av mina grannar fått erfara. Fibern blev 10kkr dyrare för de som tvekade, beroende på att de missade bredbandsbidrag på 5kkr och att det är dyrare att gräva in fibern i efterhand. Dessutom så är anslutningskostnaden för koppar 7kkr och uppåt. En granne fick en offert på 50kkr på koppar, trots att han bara kopplat ur telefonen under byggnadens av nya huset. När han skulle koppla in igen fanns ingen ledig anslutning i AXE-stationen.

Kopparnätet i stolpar plockas ju förresten successivt ned. Om reparationen inte kan motiveras med intäkterna så får man numera ett mobilabonnemang, en väggkontakt och en omvandlare.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Både ja och nej på den senaste. Man har skriftligen lovat PTS att inte avveckla koppar som är ansluten till DSL utbyggda stationer.

Jag har både ADSL (privat) och 3G via jobbet (flatrate avtal). Har ca 1.5 KM till mast och skog mellan oss. Här är 3G täckningen mycket väderberoende, Sen är prestanda urusla men det beror på att leverantören glatt säljer och länkar 14 Mbit mot mast men man har inga 14 Mbit från mast och vidare (den radiolänken är underdimensionerad så det stänker om det)
 
mats_o skrev:
Både ja och nej på den senaste. Man har skriftligen lovat PTS att inte avveckla koppar som är ansluten till DSL utbyggda stationer.
Hoppas du har rätt eftersom en nedläggning skulle drabba många, men jag hittar inget om detta någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.