Jambo-

kollade upp golvet du skrev om här ovan och det är verkligen supersnyggt. Vad kostar ett sånt golv? ::)

mvh
Karate
 
Gabba skrev:
Vi är en familj på två vuxna och två små barn. Vi valde klinkers i köket och jag måste säga att det är helt perfekt. Jättesnyggt, väldigt lätt att hålla rent, behöver inte vara rädd för att det ska bli märken, inte rädd för väta. Kort sagt oerhört praktiskt.
Enda nackdelen är att materialet i sig är lite kallare än t ex trä men har man golvvärme löser ju sig det.

Vi har nu bott här två år och skulle absolut inte valt något annat material om vi gjort om det.
Men hur är det att stå och jobba i köket på ett klinkersgolv? Det vi är rädda för(ska bygga nytt kök) är att det blir hårt åt benen att stå på då trägolven sviktar lite mer.
 
Jag har haft ekparkett i köket = repor i parketten redan efter några år fastän vi var försiktiga. Det såg inte vackert ut.
Vi satte in furugolv som vi oljade = det såg jämt skitigt ut.
Nu har vi en vanlig plastmatta som vi är helnöjda med. Man vågar svabba golvet med vatten utan att riskera vattenskador. Det ser lika snyggt ut som när vi lade in det = 2 år. Det var inte så dyrt. det klänns mjukt att gå på. Ibland kan det enkla vara det bästa.
 
Vi har ett vanligt trägolv (brädor) som vi tänker slipa och sedan måla med en lätt bruten vit linoljefärg. Om vi inte haft brädgolvet skulle vi nog lagt linoleummatta. Tycker det ger ett avsevärt mjukare, trevligare och varmare intryck än klinker som jag bara tycker känns hårt och kallt.
 
Vi lade 14 mm lönnparkett i gamla huset, tog väl två månader innan det såg kass ut. Nä, klinker eller plast!
 
Första repan är aldrig kul och det finns gränser för vad man kan tolerera när det gäller estetiska brister, men jag kan ändå inte låta bli att förundras över den allmänna aversionen mot allt som får ett golv att se ut som om det faktiskt använts.

Jag kommer att vänta in i det längsta innan jag slipar om min gamla fiskbensparkett som hunnit få en underbar patina sedan det senast begav sig (15-20 år sedan?).
 
att klinkers skulle vara hårt att stå på länge har jag aldrig upplevt, klinkers är mkt bra i kök av praktiska skäl
 
Återupplivar tråden lite...

De flesta tycker att klinkers känns kallt och hårt, verkar det som.

Pratar man då om glaserade plattor typ badrumsmodellen då eller, för om man kör med t.ex. naturstensliknande med lite skrovlig yta som t.ex. Coop säljer för 150:-/m2 så borde väl detta avhjälpa problemet en del?

Tror ni att man kan avhjälpa problemet med kallt klinkers utan golvvärme om man bor på tredje våningen? Har inte plats för att bygga så mycket på höjden som golvvärme kräver. Man tycker ju att det borde hjälpa en del i alla fall...

Jag satsar på att kunna komma undan billigare med att lägga klinkers själv än att köra emd plastmatt som man kanske bör ha en mattläggare på 400:- /m2 då den ska hellimmas och grejjas vad jag förstår när man har betonggolv...
 
Hoppar också in här... Vi har laminat (Pergo) i nuvarande kök, och är mycket nöjda. Lättstädat, snyggt, praktiskt. Inga repor eller märken trots småbarn, med regelbundet storskaligt vattenspill under diskhon ("hjälpa till"), rivstartande trehjulingar och frekvent tappade -möjligen också av sonen glatt runtkastade- prylar. Vi lever praktiskt taget i köket, där händer allt, det måste tåla vår livsstil och det gör det med detta golv.

Förra köket vi renoverade la vi också in laminat i, en billigare variant, och var då osäkra på hur det skulle funka, men det motstod både fukt och slitage, höll sig snyggt och kändes helt ok att stå och gå på. Rekommenderas!

Oljat ekgolv i kök har jag vittnat på nära håll och det fick rejält med svarta fläckar och repor på kort tid, trots varken småbarn eller djur. Sedan var det mjukt och snyggt, och visst kan man slipa och olja om det, men... hur ofta gör man det?

Vitlaserat furugolv har vi på landet och det är mjukt och ganska lättskött. Tål normalspill utan knussel. Men mjukheten ger lätt repor, som dock kan se ut att passa stilen på något vis, det stör inte. Däremot är det inte så lätt att hålla rent springorna mellan bräderna. Inget jag rekommenderar till ett kök.

Klinker tycker jag är superbra och lättskött i badrummet, men i köket där man står och arbetar blir det lätt tungt. Dessutom är spillet kladdigare i ett kök, och kladdigt spill i fogarna är svårstädat jämfört med det helt plana laminatgolvet.
 
skummat igenom alla inlägg och funderar på till vårt egna kök.

Har både barn o hund och är ganska okonventionell -kunde mycket väl tänk mig återuppliva korkoplasten :)

Skyr laminatgolv som pesten, gillar det inte alls -plastmatta är ungefär lika illa *brrr*

Alternativen hos oss är;

*gummigolv -ska väl gå att finna med annan struktur är blobbar över hela golvet?
*linoleum
*stengolvsvariant utan fog... osäker på vad det heter har för mig att jag sett det nånstans hmm.... terazzo? travertin? nåt sådant...

Förslag på länkar för att finna dessa?

I resten av nedervåningen lär det bli ett massivt bambugolv :-D
 
Fnashack skrev:
skummat igenom alla inlägg och funderar på till vårt egna kök.

Har både barn o hund och är ganska okonventionell -kunde mycket väl tänk mig återuppliva korkoplasten :)

Skyr laminatgolv som pesten, gillar det inte alls -plastmatta är ungefär lika illa *brrr*

Alternativen hos oss är;

*gummigolv -ska väl gå att finna med annan struktur är blobbar över hela golvet?
*linoleum
*stengolvsvariant utan fog... osäker på vad det heter har för mig att jag sett det nånstans hmm.... terazzo? travertin? nåt sådant...

Förslag på länkar för att finna dessa?

I resten av nedervåningen lär det bli ett massivt bambugolv :-D
Linoliumkompaniet, Trelleborg... har gummigolv. Gummigolv är rätt värdelöst då det "drar åt sig" smuts. Allt gummi är uppbyggt kring oljor, allt gummi "svettas" mer eller mindre. Anledningen till att man har det i offentliga miljöer är främt på grund av låg halkrisk och bra slitagemotstånd. Men hemma... snyggt men ej praktiskt, kolla in trelleborgs golv, de är fina om du skall ha gummi. Finns utan pluppar.
 
Trelleborgs gummigolv är dyrt. Har nyligen köpt gummigolv från Altro (http://www.altro.com/en-GB/), kostade 443 kr/kvm genom Kvadratmeter i Malmö. Om det drar åt sig mycket smuts återstår att se... Jag gissar att det mest handlar om underhåll.
 
Travertin är ett underbart golvmaterial på rätt plats (gärna ett hus i Toscana...). Ljust och med varm känsla. Eftersom det är stenplattor är det ju dock fogat, fast fogarna är ofta smala och med samma färg som travertinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.