Korkoplast är hopplöst ute idag :-/. Var jättepoppis på 70-talet. Egentligen fattar jag inte varför - även jag tycker att det är det bästa, skönaste och slitstarkaste golv jag någonsin haft.
 
Jag har ej läst alla svar men vill ändå rekommendera att ni använder laminat golv som är hårt och sällan får märken om ni väljer en bra kvalitet.
Monterade ett laminatgolv i björk och fick inte en skråma under 3 års tid trots tappade knivar mm.
Det enda problemet var vid inläggningen då vi hade befintliga bänkspkåp med sockel.
Vi valde att inte montera bort sockelns framkant vilket efteråt var ett misstag.

Klinkers är bra men ... kallt utan golvvärme, tappar du något så går antingen porslinet sönder eller klinkersen om man inte väljer en högkvalitativ klinkers som har ett djupt ytskick (även om du får en skada så finns samma färg kvar under ytan).
Det lönar sig att kosta på vid val av klinkers.

 
Vi har oxå börjatr fundera på vad vi skall ha för köksgolv...
Just nu ligger det en ful brun plastmatta à la 70-tal & under det underbart furugolv (obehandlat).
Vi skall ha ett "lantkök" med pärlsponts-luckor (typ IKEAS "Duvbo")!
Vilket golv passar när det är oljade furugolv i hela huset i övrigt??
 
Blomman77 skrev:
Vi har oxå börjatr fundera på vad vi skall ha för köksgolv...
Just nu ligger det en ful brun plastmatta à la 70-tal & under det underbart furugolv (obehandlat).
Vi skall ha ett "lantkök" med pärlsponts-luckor (typ IKEAS "Duvbo")!
Vilket golv passar när det är oljade furugolv i hela huset i övrigt??
Varför inte även ha oljad furu i köket? Det är väl lantkök om något...
 
Var hittar man granit för 200/kvm?? :-?
 
Ska lägga nytt golv i kök och vardagsrum, och dom går ihop så det är ett stort rum på tolalt 40m2. Det är "klick-golv" jag har tänkt mig.
Det jag undrar är vart jag ska köpa golvet så det klarar av det slitage som blir på golvet i ett kök, tappade kastruller och knivar och stolar som man drar fram och tillbaka.
Har tittat på golv hos Beijer, även på Rusta men det tror jag inte håller så vidare värst länge. Vad är det jag ska tänka på, tjocklek och lite sånt. Det på Beijer är 8mm och kostar 139kr/m2 och det på rusta vet jaginte hur tjock det är men har slitageklass 21-31 vilket inte säger mig så mycket och kostar 99 kr/m2.

Hur är kvalite´n på dessa golv eller kan ni rekomendera något annat ställe/märke. Har tänkt mig runt 150-170kr/m2 som högst så billigare gör ju inget

Har dessa butiker att till gå, Beijer, Rusta,Bygg-Max, Fresk, K-Rauta, Ikea.
 
Det är förmodligen enklare och billigare att lägga ett nytt klickgolv om 10-15 år istället för att slipa om det.
 
Mitt tips: Massivt oljat ekgolv. Skitsnyggt och härligt att gå på. Varför välja ett halvfabrikat?
 
Jag kommer att lägga massiv ask 500/m2 som jag oljar själv, det ska finnas olja som håller t.o.m föe rödvin utan att det blir fläckar..
 
ett oljat plankgolv är aldrig fel.
men det beror på om du har platta eller bjälklag
 
Jag ska lägga in ett gummigolv. Märket heter Mondo Nordic och typen Bolli Extra. Det är den typen av golv som finns i många offentliga lokaler såsom sjukhus mm. Det har 25mm stora runda upphöjningar på 0,5mm. Mycket skönt att gå på, lätt att hålla rent.

Enda oron som finns gäller skarvarna därför tänker jag inte lägga det själv utan låta ett proffs göra jobbet och då förhoppningsvis ska jag vä slippa det problemet.

Gummigolvet läggs endast i kökets arbetsdel, vid matplatsen ska vi ha oljad ek.
 
Ska precis till att lägga ett Pergo Natural Touch golv i köket. Jag har blåst ut hela köket och "återskapningsprocessen" börjar med detta golv. Nu råkade jag prata med en säljare på K-Rauta som inte tyckte att jag kunde ställa det nya köket på laminatgolvet eftersom det ska vara flytande och ska kunna röra på sig. Hmmm... rådvill.. Skulle uppskatta lite synpunkter. Köket är ett s.k parallelkök där gången är ca 1.2m*5m. Därefter skall golvet fortsätta ut i vardagsrummet.

Ska man alltid använda sig av underlagsskumplast?

Tacksam för all input,
Christer
 
Hej!

Jag ska också renovera golvet i köket. Kommer förmodligen att välja klinkers eftersom det är mer praktiskt än parkett och mycket snyggare än linoleum matta.
 
goldie skrev:
Hej!

Jag ska också renovera golvet i köket. Kommer förmodligen att välja klinkers eftersom det är mer praktiskt än parkett och mycket snyggare än linoleum matta.
Det är jättesnyggt med klinker. Det som jag tycker är negativt med klinker är att det blir lätt sprickor i det om du skulle tappa nåt plus att det är bokstavligen stenhårt ;D att stå och arbeta på.
 
liniz79 skrev:
Det är jättesnyggt med klinker. Det som jag tycker är negativt med klinker är att det blir lätt sprickor i det om du skulle tappa nåt plus att det är bokstavligen stenhårt  ;D att stå och arbeta på.
Det blir omöjligt sprickor i ett klinkergolv, i alla fall om du använder granitkeramik. Det måste vara en mycket dålig kvalitè på klinkern om det blir sprickor.

Jag hör till dem som föredrar klinker eller stengolv i kök, visst det är hårdare att gå på, men oftast har jag tofflor eller skor på ändå.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.