clain skrev:
Lite sent kommenterat och kanske en dumdumfråga, men används metersystemet på skalor osv på engelska verktyg?
Min GTS 10 från Axminster har ivarjefall cm skala, jag har inte hört eller sett att Makita eller Bosch skulle ha något annat.

Jag justerade enkelt in skalan genom att låsa anhållet på lämplig bredd och sedan kapa en remsa MDF. Sedan mätte jag bredden på remsan med skjutmått och justerade markören efter det verkliga måttet. Jag fick förskjuta markören någon mm. Det var gjort på någon minut och måttet verkar nu efter några månader fortfarande stämma fint över hela skalans bredd. Kom ihåg att skalan är beroende av klingans bredd så byter du till en klinga med annan tjocklek så behöver du justera om skalan alternativt ta med detta i beräkningen. På min såg verkade fabriksjusteringen vara gjord efter vänsterkanten på klingan men jag ville räkna från höger kanten på klingan (Dvs med anhållet åt höger vill jag att skalan skall visa avståndet mellan klingans högerkant och anhållet.)
 
jac skrev:
Min GTS 10 från Axminster har ivarjefall cm skala, jag har inte hört eller sett att Makita eller Bosch skulle ha något annat.

Jag justerade enkelt in skalan genom att låsa anhållet på lämplig bredd och sedan kapa en remsa MDF. Sedan mätte jag bredden på remsan med skjutmått och justerade markören efter det verkliga måttet. Jag fick förskjuta markören någon mm. Det var gjort på någon minut och måttet verkar nu efter några månader fortfarande stämma fint över hela skalans bredd. Kom ihåg att skalan är beroende av klingans bredd så byter du till en klinga med annan tjocklek så behöver du justera om skalan alternativt ta med detta i beräkningen. På min såg verkade fabriksjusteringen vara gjord efter vänsterkanten på klingan men jag ville räkna från höger kanten på klingan (Dvs med anhållet åt höger vill jag att skalan skall visa avståndet mellan klingans högerkant och anhållet.)
Precis så brukar jag göra också (om man nu tvunget måste ställa in skalan ;) ). Angående fabrikasinställningen så undrar jag om det inte snarare var så att den inte var inställd alls? Från vänsterkant av klingan verkar ju helskumt.
 
I söndags var vi in och klämde lite på både 2704 & GTS 10 på K-rauta och dom känns ju verkligen snarlika..

Jag fick känslan att GTS 10 var lite mindre (smidigare) och frun tyckte den kändes mer gedigen med anhåll osv, men hon vill ändå ha en Makita då dessa är snyggare ;) och kändes stabilare...

Men det första som slog mig är ju att dom väger bly !!
(Jämfört med en billig 800krs från coop)
 
Nimajneb skrev:
Axminster brukar ha svindyr frakt på stora tunga paket
Jag köpte min GTS10 hos Miles o GTA60 hos Rubart, vart billiagst så.

Idag tror jag du kan få hem ett GTS/GTA paket från Tyskland för runt 7000kr inkl frakt.

Tror att du blir nöjd med båda sågarna, nog mest en prisfråga.
Du hade helt rätt, fick precis offert från Axminster med inkluderad frakt, £141.00 skulle dom ha för frakten och då blev det bara 400kr dyrare att köpa sågen fraktfritt från Sverige!!

Hittade den däremot på www.power-tools-pro.co.uk som verkar köra med enhetsfrakt på £44.11
 
Detta kanske inte hör till ämnet men kändes rätt att posta frågan här.
Det verkar som att alla tycker om sin Bosch GTS 10, men jag undrar mer om Makitan då jag är ett makita fan. Är det en sämre såg? Har nämligen fått ett bra pris på en ny Makita 2704 ( Samma pris som boschen) skall jag ändå välja Boschen?
Har en fråga till, har boschen mjukstart? Har fått för mig att Makitan har det? Det finns väl en del fördelar med detta?

Tack
 
alvkall skrev:
Detta kanske inte hör till ämnet men kändes rätt att posta frågan här.
Det verkar som att alla tycker om sin Bosch GTS 10, men jag undrar mer om Makitan då jag är ett makita fan. Är det en sämre såg? Har nämligen fått ett bra pris på en ny Makita 2704 ( Samma pris som boschen) skall jag ändå välja Boschen?
Har en fråga till, har boschen mjukstart? Har fått för mig att Makitan har det? Det finns väl en del fördelar med detta?

Tack
Makitan startar mjukt och fint. Är lika nöjd varje gång jag använder sågen. Köp den om du gillar Makita. Skillnaderna på sågarna är inte jättestora.
 
Bulldog skrev:
Ja, mobiliteten är ju begränsad så länge rälsen sitter på. Men Incra har varit lite fiffiga och inkluderar stopp som fungerar som "fixeringsminnen", så att man kan montera tillbaka med bibehållen precision.

Jag köpte paketet på Amazon med leverans från ToolKing. Geringsanhållet tog jag från den svenska agenten.

Pris..!..mmmm, tyvärr kan jag inte redovisa det så länge min sambo har tillgång till dator och internetuppkoppling.... Skämt åtsido, det är ju inte direkt billigt men det var en present till mig själv när jag bytte jobb.
Jag är som sagt också riktigt sugen på 2704'an och tycker din uppsättning ser GRYMT intressant ut Bulldog..

Men... du skojade verkligen inte när du "pratar priser" för Incra kombinationen. :O

Jag tycker deras hemsida tyvärr känns rätt rörig om man inte är säker på vad man är ute efter, men produkterna verkar ju klockrena...

Är det förresten detta du har från Amazon.com?
INCRA LS32-TS-WF TS-LS Table Saw Fence with Wonderfence and Router System Accessories 32-Inch Range
 
Clain, på ordersedeln stog det "Incra Ls32-ts-wf Table Saw/router System". Priset då var 529 dollar. drygt 200 i frakt. Slapp tull och moms, vilket jag var var ganska glad för.
 
Min 2704 drar igång med en #¤% fart. Perfekt att skrämma bort gäster med..
 
Daniel_N skrev:
Lite off-topic så kan jag nämna att jag fick fel kullager från leverantören. Istället för ett kullager till Elu 744 så fick jag ett till DW 744. Tyvärr passade det inte, eftersom elu har 12mm motoraxel och DW:n 8mm. Jag vet inte riktigt om det spelar någon roll, men det verkar lite märkligt att en starkare motor har så mycket klenare axel.
Backar lite i tråden.
Har precis beställt en dw 744 från Lawson H och blev fundersam på det du nämnde om lagret. Hittade
http://www.ereplacementparts.com/dewalt-dw744-type-jobsite-table-saw-parts-c-1009_2657_2776.html.
Mycket riktigt sitter det ett 608 = 8 mm lager i bakänden på motorn, ett 6202 = 15mm på motorn mot klingan och ett 6001 = 12mm alt 8mm som där bak vid klingan. Den är typ 3 (av 4) som har 12mm. Storlek verkar alltså variera i de olika typerna. Typerna borde väl vara generationer.
Nån som vet hur (om) man kan se det på sågen?
Det var nån här som nämnde instabilitet i klingan. undrar om det är 8mm axeln eller höjdjusteringsnavet. ser ut som en liten bussning på sprängskissens foto.

Daniel, har din ELU 2 lager i framänden också, ( motorstorlek...)?

Knåpen
 
Hej,

Jag bytte endast lagret som sitter bredvid kommutorn. Det var ett 8mm 6001 på DW och 12mm på Elun.

Är inte säker på att jag förstod din fråga rätt, men någon instabilitet i klingan (som är värd att nämnas för denna typ av portabla maskiner) har jag inte upplevt.

Angående typerna så står det på maskiner. På min tror jag (har inte den framför mig) atty det står : Elu 744-QS Type 1 eller ngt snarlikt. Min är på 1600W ineffekt.

Min har lager på samma ställen som på ritningen. Generellt ser allting väldigt likt ut, sen skiljer det säkert på detaljer här och där.
 
Var en annan tråd, kan ha missuppfattat. Hittar iaf inte tillbaks till den nu.
/K
 
är också mycket sugen på
GTS 10 Bosch Klyvsåg Inkl. Stativ GTA 60 W... letar som en galning på nätet för att få fram svar på dessa frågor:

Vad blir totalhöjden på sågen med stativet och är det "snabbfästen" på sågen så att man enkelt kan dela på dem eller är det skruvat ihop?

Vore bussigt om någon som har kittat kan svara.

toolab säljer dem i kitt för 8799 bojarder.
/fredrik
 
Spoon195 skrev:
är också mycket sugen på
GTS 10 Bosch Klyvsåg Inkl. Stativ GTA 60 W... letar som en galning på nätet för att få fram svar på dessa frågor:

Vad blir totalhöjden på sågen med stativet och är det "snabbfästen" på sågen så att man enkelt kan dela på dem eller är det skruvat ihop?

Vore bussigt om någon som har kittat kan svara.

toolab säljer dem i kitt för 8799 bojarder.
/fredrik
Inga snabbfästen med. Sågen skruvas fast med bult och mutter.
Osäker på höjden nu, kan mäta imorgon, men upplever det som högre än med den röda benställningen (TS1000).
 
Är det inte flera olika höjdlägen på det då? Så som det ska vara på Makitas motsvarighet till 2704'an?

- Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.