Är beredd att hålla med Mr Handyman, har själv DW744 men en L18 eller däromkring ger betydligt mer såg för pengarna. Nackdelarna är att de tar mer plats och väger mycket mer.

En såg som är oerhört trevlig är gamla Inca Major men den hittar man bara begagnad, tyvärr tippar man bordet på den och det skall en viss vana till för att stå ut med det. Ingen allroundsåg alls men perfekt för möbler. Den stora fördelen är att man kan sätta på vilken motor som helst.

/Kent
 
En L18 kan du få för rimliga pengar och det är väl en av få modernare begagnatsågar som liknar de amerikanska bordssågarna. Egenskaperna jag syftar på är stort gjutjärnsbord med vettiga spår för kapanhåll samt inget justerbord som går vid klingan och sabbar för smarta jiggar.
 
Jaha, då blev det ännu jobbigare ;) Jag får nog börja ägna dagarna åt att scanna av blocket också. Det får nog vänta tills jag är tillbaka från semestern, nu blir det ändå inte mycket reda med det. Jag mailade CS70 annonsören, får se vad han säger. Tack för det tipset!

Jag kanske skall anta erbjudandet om att titta/provköra GTS10. Det får nog bli hos phl även om det hade varit trevligt att se hur du har det också Mr Handyman. Jag återkommer med PM i mitten på augusti. Den första paniken har nog lagt sig lite eftersom jag inser att denna veckan snart har gått och sedan lär jag inte hinna såga något på ett par veckor ändå.

Jag sökte lite på L18 och den ser väl inte så tokig ut. Ett problem för mig är ju att jag inte riktigt vet vad jag letar efter. Därför var jag inställd på de tre modeller jag kände till. Nu har ju budgeten redan börjat skena lite....jag tänkte mig 10'-12' från början och nu har ni redan skruvat upp det till 16'. Kanske dags att backa lite igen innan jag kommit upp över 30'. (OT: http://www.logosol.se/snickerimaskiner/formatsag/ - kan den vara något? - Nej åter till jorden.)
 
Hej!
Efter att ha gått och funderat på en DW744 så fick jag tillfället att använda en Bosch GTS 10, nu efter att jag har provat den på jobbet i ca 10månader så bestämde jag mig för att köpa just en sådan. Dessutom så får man 3års garanti om man registrerar den på nätet, rätt bra med tanke på att man använder den ganska mycket under 3år.
 
Tackar för det. Jag skall helt klart titta närmare på en GTS 10 eftersom ni verkar vara flera som är nöjda med den.
Någon som har testat ett Incra geringsanhåll på en GTS10?
 
Är sugen på något bättre kapanhåll men det finns väldigt skralt med info om hur bra Incras och Kregs anhåll passar i GTS10:an. Spåret i GTS10:an är lite udda och är dessutom inte helt jämnbrett då det är gjutet(?) och inte fräst. Har hittat någon som kört Kregs anhåll och då fått slipa spåret lite för att få det helt jämnbrett. Det är ju inte så klurigt att köra med diverse passbitar och sandpapper.
 
Det som Marc pratar om är inte samma. Jag har en incra 1000 på min 744 och tycker att den är väldigt bra. Väldigt lätt att ta bort all glapp. Har borrat upp den med ett antal hål till för fler nylon stoppskruv. Vill nämna att jag köpte min 744 i England från Lawson och då gick det på strax under 900 pund med frakt och allt.
 
jac skrev:
Tackar för det. Jag skall helt klart titta närmare på en GTS 10 eftersom ni verkar vara flera som är nöjda med den.
Någon som har testat ett Incra geringsanhåll på en GTS10?
Jac,
jag har Incras LS-system på en Makita 2704 som jag även har satt ett fräsbord till. Fungerar hur bra som helst med en ruskig precision. Har även ersatt geringsanhållet med en Incra som även den är överlägsen orginalet.

Har byggt en figgebod nu i sommar på landet och har haft en DeWalt....kan bara säga att man blir bortskämd med Incras grejer och nästan irriterad ibland när Dewaltens prylar ger med sig och inte repeterar kapningar med samma precision som prylarna hemma.
 
Lite off-topic så kan jag nämna att jag fick fel kullager från leverantören. Istället för ett kullager till Elu 744 så fick jag ett till DW 744. Tyvärr passade det inte, eftersom elu har 12mm motoraxel och DW:n 8mm. Jag vet inte riktigt om det spelar någon roll, men det verkar lite märkligt att en starkare motor har så mycket klenare axel.
 
Bulldog!

Kan du inte lägga upp några bra bilder på din setup med Incraprylarna. Har samma såg.

Mvh Lagavulin
 
Daniel_N skrev:
Lite off-topic så kan jag nämna att jag fick fel kullager från leverantören. Istället för ett kullager till Elu 744 så fick jag ett till DW 744. Tyvärr passade det inte, eftersom elu har 12mm motoraxel och DW:n 8mm. Jag vet inte riktigt om det spelar någon roll, men det verkar lite märkligt att en starkare motor har så mycket klenare axel.
Det är väl hela berättelsen om vad DeWalts/B&D:s takeover inneburit. Spännhylsan med tillbehör till min Elu MOF177 är en riktig pjäs jämfört med den till min DW626 trots att den senare är kraftigare. Förvisso finns det fortfarande en hel del bra DeWaltsaker, men Elu
var nog snäppet vassare över lag.
 
Lagavulin, har bara bilder i telefonen just nu...

Under fräsbordet sitter en T11.
 
  • DSC00359.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00358.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bulldog skrev:
Lagavulin, har bara bilder i telefonen just nu...

Under fräsbordet sitter en T11.
Vackert!

Hur pass mobilt är paketet?
 
Bulldog skrev:
Jac,
jag har Incras LS-system på en Makita 2704 som jag även har satt ett fräsbord till. Fungerar hur bra som helst med en ruskig precision. Har även ersatt geringsanhållet med en Incra som även den är överlägsen orginalet.

Har byggt en figgebod nu i sommar på landet och har haft en DeWalt....kan bara säga att man blir bortskämd med Incras grejer och nästan irriterad ibland när Dewaltens prylar ger med sig och inte repeterar kapningar med samma precision som prylarna hemma.
Importerade du själv eller tog du den från någon handlare i europa? Vågar man fråga vad den går på?

// Mats
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.