TS: Vet ni effektbehov på huset?

De man ska tänka på när alla skriker att inverter ska man ha för att då behöver man inte tänka på någonting, effektbehov eller arbetstank, de blir få starter mm mm. Det kan bli skit om man inte tänker efter ändå.

En Nibe 3-12 t.ex ger min effekt 3 kW vid 0/35.
Låt oss säga ett GV hus som i TS fall. Leker med ett effektbehov på 8-10 kW vid DUT.
In på hösten när värmesäsongen sparkar igång och KB in är hög så ger ju pumpen mer än min 3 kW. Vet inte om den kan ge låt oss säga 4kW vid tex 4/30?
Så alla timmar varmare än 0 grader ute på en 8kW hus så kommer den gå som en on off. Det kan ju vara en hel del timmar.
Ett exempel bara.
 
F
Maxwells demon TotalControl skrev:
TS: Vet ni effektbehov på huset?

De man ska tänka på när alla skriker att inverter ska man ha för att då behöver man inte tänka på någonting, effektbehov eller arbetstank, de blir få starter mm mm. Det kan bli skit om man inte tänker efter ändå.

En Nibe 3-12 t.ex ger min effekt 3 kW vid 0/35.
Låt oss säga ett GV hus som i TS fall. Leker med ett effektbehov på 8-10 kW vid DUT.
In på hösten när värmesäsongen sparkar igång och KB in är hög så ger ju pumpen mer än min 3 kW. Vet inte om den kan ge låt oss säga 4kW vid tex 4/30?
Så alla timmar varmare än 0 grader ute på en 8kW hus så kommer den gå som en on off. Det kan ju vara en hel del timmar.
Ett exempel bara.
Det är sant. Sen är en inverter jäkligt dyr jämfört med en gammal hederlig on/off. Det var väl ett nybyggt hus på 120kvm så en on/off på 5kW borde fungera ganska bra, det blir en bra slant över till annat jämfört med en inverter. Den rekommenderade Nibe1255 3-12 har mina föräldrar, det är ett hus på 260+50kvm och inte alls överdrivet välisolerat.
 
S skogstomten skrev:
Valde själv Thermia för 10år sen. Skulle välja Nibe idag. Då en bekant precis fick skrota sin 7år gamla Thermia då det rostat hål rakt ut genom manteln och inte var lönt laga. Försäkringsbolaget täckte drygt 1/2 och resten fick vår bekant ta. Thermia tyckte det var normalt.

Inget speciellt vatten utan normalt kommunalt med normala värden. Ligger mitt i ett litet samhälle.
Din bekant valde alltså att inte förnya trygghetsförsäkringen där de första 6 åren igår, och man själv få betala resternande 12?
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Funkar det då ... hos oss får jag nya 250ltr på 30min ca
Möjligt du får nytt vv på 30 min därför att Thermia kan växla över till vv beredning som de flesta vp kan men inte på grund av hetgasväxlingen den funktionen levererar låg effekt under lång tid och kräver ganska hög framledning för att ge nån effekt över huvud taget så sommartid används den inte alls och vår höst är den kanske märkbar beroende på framledning och inställd vv temp i vp.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det behövs inget mer än den inbyggda tanken vid golvvärme. Speciellt på en inverterstyrd pump
Här föreligger något feltänk.

Den inbyggda tanken är ju en dubbelmantlad tank där radiatorvatten cirkuleras i manteln vid vv-produktion. Radiatorvatten leds dit via en växelventil.

Vid normal värmeproduktion är mantelvattnet således inte inkopplat på radiatorslingan och bidrar heller inte till någon volymförstoring. Därför kan man inte säga att det inte behövs "mer" än den inbyggda tanken, för den inbyggda bidrar med noll liters volymförstoring.

Jag har en 500liters tank i serie med radiatorvattnet. Det är lite mer än vad som behövs till 7kW pump men det ger rätt fina gångtider....

Nu när jag ska göra om lite pga att de sista radiatorerna försvinner så blir det fortfarande en stor tank men med gv-vatten cirkulerandes separat från framledning på vp. Det gör att man kan ha en optimal arbetspunkt för vp och behaglig temperatur på hela golvet med gv, även med en on/off-pump. Har man platsbrist => köp inverterpump...
 
Varken Nibe eller Thermia kör med dubbelmantlad beredare den laddas via slinga men principen att växla mellan värme och vv är densamma.
 
Ok, när slutade man med det? Min 1210 har dubbelmantlad tank. Och som du säger, i sakfrågan är det saksamma.
 
Slutsatsen är att man med en inverterpump inte behöver en extern tank. Men har man dedikerat pannrum spelar det kanske inte så stor roll
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, när slutade man med det? Min 1210 har dubbelmantlad tank. Och som du säger, i sakfrågan är det saksamma.
Nibe började med slinga på F1245 ca 2009 Thermia har haft det längre.
 
E EyEr0n skrev:
Din bekant valde alltså att inte förnya trygghetsförsäkringen där de första 6 åren igår, och man själv få betala resternande 12?
Ett billigare alternativ mot trygghetsförsäkringen är att för en billig peng lägga till allrisk byggnad på husförsäkringen. Då maximeras åldersavdraget till 10.000kr oavsett skada.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Slutsatsen är att man med en inverterpump inte behöver en extern tank. Men har man dedikerat pannrum spelar det kanske inte så stor roll
Behöver gör man i stort sett aldrig men beroenda på hur värmesystemet ser ut är det nog ofta en god ide.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Slutsatsen är att man med en inverterpump inte behöver en extern tank. Men har man dedikerat pannrum spelar det kanske inte så stor roll
Vad bra. Kan invertern alltså ändra mina radiatorventilers inställda kv värde ?

Om inte så är svaret att tank är en fördel.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Slutsatsen är att man med en inverterpump inte behöver en extern tank. Men har man dedikerat pannrum spelar det kanske inte så stor roll
Nej så länge man inte har larm så kan man ju trycka ut värme och tro att systemet går bra.
 
GoC GoC skrev:
Ett billigare alternativ mot trygghetsförsäkringen är att för en billig peng lägga till allrisk byggnad på husförsäkringen. Då maximeras åldersavdraget till 10.000kr oavsett skada.
Och hur mycket kostar den försäkringen och antar att den har en självrisk ?
 
S smurfen72 skrev:
Och hur mycket kostar den försäkringen och antar att den har en självrisk ?
Vill minnas att det kostar nån hundralapp per år.
Täcker allt du kan drulla till, förstöra ett golv eller vad du nu kan råka ut för och maximalt åldersavdrag på 10.000kr. Kan ju vara bra för t.ex ett vattenskadat badrum.
Självrisk 3000kr. Snackade med min VP säljande kusin om detta och han konstaterade att det är bättre än att köpa en separat försäkring på VP som ändå är ganska dyr.
Nu är det LF jag har.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.