Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det behövs inget mer än den inbyggda tanken vid golvvärme. Speciellt på en inverterstyrd pump
Det där förstod jag inte.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det där förstod jag inte.
Inte jag heller. Både thermia och nibe jobbar flytande så interna tanken i bergvärme är enbart för färskvatten
 
jag äger en nibe 1255 och är nöjd med den ... skulle ibland vilja ha mer duschvattnet för att vi har 3 duschmonster plus mig själv men får nytt vatten på 30min (250liter varmt dusch vatten )
 
...mer vatten är enkelt. Ställ bara en 200liters vvb efter bergvpn. Då har du iprincip obegränsat med varmvatten. Kostar 1500 spänn om året i drift.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...mer vatten är enkelt. Ställ bara en 200liters vvb efter bergvpn. Då har du iprincip obegränsat med varmvatten. Kostar 1500 spänn om året i drift.
inte mer wow ...
1500 i merkostnad ? Tänker att bvp måste gå dubbelt så mycke .. hjälp nu fattar jag ej
 
Redigerat:
Jag tänkte på kostnaden för att hållvärma eller kanske också hissa tempen vv från bergvp.

jag har 160liter vv i min Nibe 1210 och det leder jag in i en elvb på 200liter där jag också ökar tempen lite för att få större vv kapacitet. Har separat elmätare på elvb och det blir cirka 1500kr på årsbasis.

Om det är mycket eller lite kan man ju debattera men jag har iaf vv så det räcker.,,,
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
jag äger en nibe 1255 och är nöjd med den ... skulle ibland vilja ha mer duschvattnet för att vi har 3 duschmonster plus mig själv men får nytt vatten på 30min (250liter varmt dusch vatten )
Det var därför vi började tittar på Thermia eftersom man enligt deras beräkningar får ut 488 l varmvatten via deras speciella hetgasväxlare. Det tyckte vi verkade bra om man är många som duschar och badar.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Verkar som den installstören har tänkt lite i alla fall och inte bara ge er en billig junk offert som ni accepterar just för den var billigast.
Men, volymkärl är väl sådär... Bättre att koppla det som utjämningkärl/arbetstank. Finns bara fördelar med arbetstank, ja förutom att det tar mer plats.
Har ni ingjuten golvvärme? Vad pratar vi om för effekter på pumpen de vill offerera?
Ja jag tror vi har ingjuten golvvärme då vi har betongplatta. Men säkert vet jag inte. Det jag vet är att ytterdiametern på golvvärmen inte stämmer med ritningen för enligt ritningen ska rören vara 20mm men de är 16mm. Återförsäljaren för Nibe rekommenderade Nibe S1255-12, 3-12kw och för Thermia har vi ännu inte fått något förslag då vi inte vet om den ens får plats om man behöver ett extra volymskärl. Men kanske behövs inte det om man har invertertekniken?
 
Jag har en Nibe 1255 sedan några år tillbaka och kopplat en volymförstorare till den med slinga. Leder inkommande kv genom tanken för pumpen att göra vv. Har funkat utan några som helst problem. Vv finns i princip obegränsat.

Hade i förra huset en nibe 310p som rostade igenom efter 9 år så jag var lite osäker på Nibe kvalite men valde ändå efter att ha gjort research att gå på Nibe spåret. Ångrar det inte.
 
E EmelieW skrev:
Det var därför vi började tittar på Thermia eftersom man enligt deras beräkningar får ut 488 l varmvatten via deras speciella hetgasväxlare. Det tyckte vi verkade bra om man är många som duschar och badar.
HGW funkar bara vid ganska hög framledningstemperatur, så om ni har golvvärme kommer ni inte ha nytta av den så många timmar om året.
 
E EmelieW skrev:
Det var därför vi började tittar på Thermia eftersom man enligt deras beräkningar får ut 488 l varmvatten via deras speciella hetgasväxlare. Det tyckte vi verkade bra om man är många som duschar och badar.
Funkar det då ... hos oss får jag nya 250ltr på 30min ca
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det behövs inget mer än den inbyggda tanken vid golvvärme. Speciellt på en inverterstyrd pump
Klart det funkar men på lågvolymsystem som det blir med golvvärme så är det antalet starter man vill hålla nere och med det få bättre livslängd. Med en inverter är det väl som sagt ingen issue.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
F
Hade det varit för 6-8 år sen så hade jag sagt Nibe direkt då deras egen tekniska support inte hade några problem att hjälpa privatister som ville ha support. Nu funkar inte det längre konstaterade jag vid ett åsknedslag i somras och då är det inte lika självklart för mig längre. Å andra sidan har jag haft noll problem med min Nibe 1225-6kW trots avsaknaden av volymförstorare och något fler starter än önskat/år. Däremot är det ett faktum att varmvattnet inte riktigt räcker till för 4 personer med den inbyggda volymen och snåla temperaturer (som sparar på materialet och förlänger livslängden på kompressorn).
 
Nibes tekniska support vet ingenting om värmesystem. De kanske kan sina egna pumpar och knappa runt i menyerna.

Ang varmvatten. Vi valde som sagt en standalone Vvb på 400 liter. Kravet till installatörer var vi vill aldrig få slut på varm vatten.
Han installerade givaren längst ner i tanken tackvare det. Så när pumpen är inställd på 50°C vatten så blir det inte bara en liten slurk i toppen utan botten är 50 och toppen varmare.
Sen har vi möjlighet att genom en knapptryckning på innergivaren att sparka igång en förhöjd varmvatten körning då blir hela tanken förjävla varm. Säkert 65 i topp. Bra innan bad och dusch. Kostar lite på elpatron för den som bryr sig om det.
 
  • Gilla
extcon och 1 till
  • Laddar…
F
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nibes tekniska support vet ingenting om värmesystem. De kanske kan sina egna pumpar och knappa runt i menyerna.

Ang varmvatten. Vi valde som sagt en standalone Vvb på 400 liter. Kravet till installatörer var vi vill aldrig få slut på varm vatten.
Han installerade givaren längst ner i tanken tackvare det. Så när pumpen är inställd på 50°C vatten så blir det inte bara en liten slurk i toppen utan botten är 50 och toppen varmare.
Sen har vi möjlighet att genom en knapptryckning på innergivaren att sparka igång en förhöjd varmvatten körning då blir hela tanken förjävla varm. Säkert 65 i topp. Bra innan bad och dusch. Kostar lite på elpatron för den som bryr sig om det.
Det kan dom säkert inte, men dom kunde mer förr och kunde dom inte så blev man kopplad till en tekniker eller om det tom var en konstruktör. Man fick hjälp med allt men numera är det helt värdelöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.