Claes Sörmland
T TH885 skrev:
I detta fallet hade jag själv gjort som en riktig man och knutit näven i fickan och gått och tjurat i 3 dagar och sen gått vidare.
Det mogna valet för oss högfunktionella samhällsmedborgare. Vi följer upp med att bli revisor i vägföreningen och bevakar styrelsen inte ägnar sig åt ändamålsfrämmande verksamhet de kommande 15 åren.
 
  • Gilla
  • Haha
Falckman och 3 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
I detta fallet hade jag själv gjort som en riktig man och knutit näven i fickan och gått och tjurat i 3 dagar och sen gått vidare.
Personligen hade jag, om jag brytt mig, kontaktat styrelsen och snällt frågat vad som föranledde att de dekorerade mina träd.
Och det hade jag gjort innan jag ens funderat på om nån ville jävlas med mig.
 
P polaris78 skrev:
Troligen räcker väl några drag med en stålborste så är färgen borta igen
Tänkbart. Men ytan man får fram under kommer ju troligen inte se ut som orörd bark, så risken är att man byter en ful fläck mot en annan. Bleknar säkert med tiden, men hur många år tar det?
 
I INTP skrev:
Tänkbart. Men ytan man får fram under kommer ju troligen inte se ut som orörd bark, så risken är att man byter en ful fläck mot en annan. Bleknar säkert med tiden, men hur många år tar det?
Hela den här tråden börjar likna en paroditråd !
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
L lat skrev:
Hela den här tråden börjar likna en paroditråd !
Javisst. I helt vanlig ordning på detta forum. Några få relevanta inlägg i början, och sedan 200+ inlägg där folk lallar iväg i alla tänkbara riktningar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
T
I INTP skrev:
Javisst. I helt vanlig ordning på detta forum. Några få relevanta inlägg i början, och sedan 200+ inlägg där folk lallar iväg i alla tänkbara riktningar.
Man i fluga som ler och blinkar i en intervjusituation.
 
L lat skrev:
Hela den här tråden börjar likna en paroditråd !
Det finns inga krav på att man måste följa denna tråd. Prova något annat.
 
S Sven Snickare skrev:
Tyvärr. Vägföreningen har rätt. Din bror äger marken i teorin men inte riktigt i praktiken. Det finns ett så kallat vägområde som föreningen förfogar över. Där gör de lite som de vill. Dock på förekommande anledning. Ofta handlar det om, 1. Trafiksäkerhet. 2. Bidrag. Föreningen kan få sänkt bidrag från Trafikverket, (ofta viktigt), om ett träd står för nära vägen och eller är murket.
Det kan du inte veta utan att kontrollera text och ritningar för just den här samfälligheten. Det vanliga i sådana här områden är definitivt INTE vägområden på flera meter, utan det är helt tillåtet att ha en tall eller en björk precis vid tomtgränsen även om den riskerar att falla över vägen vid en storm.

Kommunen gissade fel hos pappa, de trodde att de hade två meter vägområde och sågade ner hela hans hallonhäck som stod en meter från vägen. Den får de nu vackert sätta tillbaka för de har bara tillgång till 50 cm från vägkanten.

Vad gäller tallar har de ju lyckligtvis tjock och tålig bark så det går bra att slipa eller tälja bort det mesta av färgen.
 
Sen finns det träd som skulle behöva en klatt färg😉 En lutande ljus stam bland gröna träd vid en skogsbilväg, som skämtsamt kan behöva målas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
På den blir det t o m en vimpel!
 
  • Gilla
  • Wow
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
P
ja den där har nog kommit till stadiet att den faktiskt är lovlig att ta bort för vägsamfälligheten för den kan komma ner när som helst eller i nästa blåsväder och lägga sig för automatisk cabb konvertering av passerande fordon..
Så hade det bedömts här iaf
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det är inte straffbart att gå in på någons tomt med ett relevant ärende, om ingen är där. Om det nu var tomten de besökte.

Eventuell skada på träden är trivial, och skulle inte leda någonstans om man anmälde till polisen.
Som markägare skulle jag fundera på om de märkta träden plötsligt kommer fällas utan förvarning.
 
Nissens
P polaris78 skrev:
ja den där har nog kommit till stadiet att den faktiskt är lovlig att ta bort för vägsamfälligheten för den kan komma ner när som helst eller i nästa blåsväder och lägga sig för automatisk cabb konvertering av passerande fordon..
Så hade det bedömts här iaf
Det är ändå inte en fråga för vägsamfälligheten… den riskerar ingenting.
 
Nissens Nissens skrev:
Där ser man, det har jag aldrig upplevt trots att jag märkt träd med färg för att märka ut vägen till jaktplatser och förbjudna skjutriktningar i skogen åt jägare i många år, hittills har jag alltid fått märka om efter några år.

Kan du berätta vad det är för färg du använder som håller så länge? Det låter helt fantastiskt.

Det måste vara en märklig björkart du har där du bor, jag har varken sett spruckna grenar eller stammar på björkarna här. 😊
Har du inte? Varför tror du de mörka fläckarna kommer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.