Claes Sörmland
P Pilis skrev:
Dvs i kommuner med dessa regelverk så blir man fängslad i sitt hem utan möjlighet till att jobba utanför hemet samt semester, Alternativet är att man anställer en jourhavande renhållare som sköter detta, men personen måste telepatiskt veta när minsta olägenhet uppkommer alternativt övervaka vägarna 24/7.
Nej, det finns inget krav på omedelbar snöröjning. Faller mycket snö så begränsas framkomligheten några dagar, inget konstigt med det. Men låter du snön ligga där vecka efter vecka så tar du inte det ansvar som du fått tilldelat dig.
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
mera trams ja...men:
Ett, inom rimlig tid betyder inte att du ska komma tre timmar sent, eller pka hem tre timmar tidigare. Det borde man väl fatta tycker jag.

Klart man får åka på semester, bara fråga en snäll granne. Dessutom finns det inget som säger att trottoaren i sin helhet ska vara snöfri, en barnvagns bredd räcker.
I mina föreskrifter står det att det ska ske ”skyndsamt” inte inom rimlig tid. Detta tolkar jag som man måste snöröja direkt utan fördröjning.

Mina föreskrifter säger även att man ska snö röja 2 m ut från fastighetsgränsen, inte någon barnvagnsbredd är.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det finns inget krav på omedelbar snöröjning. Faller mycket snö så begränsas framkomligheten några dagar, inget konstigt med det. Men låter du snön ligga där vecka efter vecka så tar du inte det ansvar som du fått tilldelat dig.
Vi har helt olika tolkningar av skyndsamt dvs brådskande.
https://www.synonymer.se/sv-syn/skyndsam

För mig medför regeln att jag ska snöröja skyndsamt att man formellt ska åka från jobbet vid snöfall för att skotta kommunensmark.
https://www.synonymer.se/sv-syn/skyndsam
 
Claes Sörmland
P Pilis skrev:
I mina föreskrifter står det att det ska ske ”skyndsamt” inte inom rimlig tid. Detta tolkar jag som man måste snöröja direkt utan fördröjning.

Mina föreskrifter säger även att man ska snö röja 2 m ut från fastighetsgränsen, inte någon barnvagnsbredd är.
Skyndsamt skulle jag inte tolka som utan fördröjning utan när man skyndar på handläggningen av ärendet. Kanske inom två dagar till en vecka efter att snöfallet är avslutat. Jag har svårt att tro att tillsynen ens skulle kunna agera så här snabbt. Den blir bara aktuell om du vecka efter vecka åsidosätter din skyldighet.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
P Pilis skrev:
För mig medför regeln att jag ska snöröja skyndsamt att man formellt ska åka från jobbet vid snöfall för att skotta kommunensmark.
Du är nog ensam om den tolkningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kommunen ville för fem år sedan att jag skulle underhålla trottoaren. Inga problem att skotta där, så länge inte jag behöver skotta bort vallarna som kommunen byggt. Vi kom överens om att om jag inte klagar på vallen så klagar de inte på bristen av underhåll.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hammarfall skrev:
Kommunen ville för fem år sedan att jag skulle underhålla trottoaren. Inga problem att skotta där, så länge inte jag behöver skotta bort vallarna som kommunen byggt. Vi kom överens om att om jag inte klagar på vallen så klagar de inte på bristen av underhåll.
Verkar ju stämma med gällande rätt också.
 
  • Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
P Pilis skrev:
I mina föreskrifter står det att det ska ske ”skyndsamt” inte inom rimlig tid. Detta tolkar jag som man måste snöröja direkt utan fördröjning.

Mina föreskrifter säger även att man ska snö röja 2 m ut från fastighetsgränsen, inte någon barnvagnsbredd är.
Skillnaden är att om någon skulle halka och det finns en barnvagnsbred halkfri gång så kan det inte anses att du har varit vårdslös, en förutsättning för att du ska vara skadeståndsskyldig. Och, inte ens kommunen gör sina trottoarer och gångbanor snöfria i hela sin bredd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skyndsamt skulle jag inte tolka som utan fördröjning utan när man skyndar på handläggningen av ärendet. Kanske inom två dagar till en vecka efter att snöfallet är avslutat. Jag har svårt att tro att tillsynen ens skulle kunna agera så här snabbt. Den blir bara aktuell om du vecka efter vecka åsidosätter din skyldighet.
Men med skyndsamt så går det inte att värja sig om mån ramlar utanför, då åker man dit oavsett om det snöade för 10 min eller 4 dagar sedan...


I t.ex Uppsala så har man satt föreskrifter med exakta klockslag som man måste vara klar innan, inte några dagar som ni skriver. Nu finns det inte så många villor innanför de områderna men med nuvarande lagstiftning så har kommunerna för stora möjligheter att skapa drakoniska lagar.


3 § I de fall gångbanan, eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken, finns innanför
1. område 1 (se bilaga) ska renhållning vara utförd senast kl. 08.00 på vardagar och senast kl. 10.00 på lördagar och helgdagar,
2. område 2 (se bilaga) ska renhållning vara utförd senast kl. 09.00 på vardagar och senast kl. 11.00 på lördagar och helgdagar.”
 
Claes Sörmland
P Pilis skrev:
Men med skyndsamt så går det inte att värja sig om mån ramlar utanför, då åker man dit oavsett om det snöade för 10 min eller 4 dagar sedan...”
Har du några rättsfall som stödjer det du uppger? Det låter inte troligt.

P Pilis skrev:
I t.ex Uppsala så har man satt föreskrifter med exakta klockslag som man måste vara klar innan, inte några dagar som ni skriver. Nu finns det inte så många villor innanför de områderna men med nuvarande lagstiftning så har kommunerna för stora möjligheter att skapa drakoniska lagar.


3 § I de fall gångbanan, eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken, finns innanför
1. område 1 (se bilaga) ska renhållning vara utförd senast kl. 08.00 på vardagar och senast kl. 10.00 på lördagar och helgdagar,
2. område 2 (se bilaga) ska renhållning vara utförd senast kl. 09.00 på vardagar och senast kl. 11.00 på lördagar och helgdagar.”
Jag håller med om att Uppsalas regler var drakoniska. Se till att sparka ut politikerna som tagit dessa regler.

Men detta är ju bara kommunala regler. Frågan är om Uppsala har en tillsynsapparat som upprätthåller dem. Jag har svårt att tro det, måste vara extremt dyrt. (Fast lite tvivlande blir jag ju när så pass sjuka regler har tagit sig igenom fullmäktige.) Så du har nog i praktiken dagar på dig att snöröja.
 
R Rkarlsson skrev:
- Chefen, jag blir 3 timmar sen idag. Jag måste skotta trottoaren för det kom 30 cm inatt. Jag kör även 3 timmar tidigare för att de ska komma lika mycket under dagen. Lugnt va?
Hinner du inte själv sköta dina åtaganden får du väl leja nån som kan göra det.

Eller använder du den ursäkten på allt?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Hinner du inte själv sköta dina åtaganden får du väl leja nån som kan göra det.

Eller använder du den ursäkten på allt?

/ATW
Well, jag arbetar heltid. Jag tar det när jag hinner, hinner jag inte så är det så. Ska jag anställa folk för att sköta det kommunen kan ta eftersom de pregar upp vallar på trottoaren så kan de få fakturan.

De som inte arbetar heltid kan ju självklart stå och skotta trottoaren hela dagen i ända. Men eftersom jag inbringar skattemedel till kommunen som skall användas till snöröjning på vägarna,,,, eller, ja skall men görs inte så kan kommuner och grannar hålla käften tills jag har tid och om de jag ger skatt sköter sina vägar så har jag tid att skotta med. Men jag hann inte för att de inte ville röja riksvägarna denna gången.

Fast de kanske körde med den? Nä min chef gav inte mig ledigt så jag kan inte röja riksvägarna där tusentals bilar rör sig varje dygn.
 
P Pilis skrev:
Hur vet du att dom man betalar sköter sitt åtagande?


Frågan är om husägare formelt ens får åka till jobbet för då kan man inte sköta sitt arbete som ambulerande snöröjare åt kommunen.
Du får väl kontrollera.
Hyr du aldrig in hantverkare?

Visa ett exempel där nån som skött snöröjningen "åkt fast" för att inte skottat på några timmar.

Men visst det är väl standard husägarargumentation... Ta ett extremt osannolikt exempel och kör med det.

/ATW
 
R Rkarlsson skrev:
Well, jag arbetar heltid. Jag tar det när jag hinner, hinner jag inte så är det så. Ska jag anställa folk för att sköta det kommunen kan ta eftersom de pregar upp vallar på trottoaren så kan de få fakturan.

De som inte arbetar heltid kan ju självklart stå och skotta trottoaren hela dagen i ända. Men eftersom jag inbringar skattemedel till kommunen som skall användas till snöröjning på vägarna,,,, eller, ja skall men görs inte så kan kommuner och grannar hålla käften tills jag har tid och om de jag ger skatt sköter sina vägar så har jag tid att skotta med. Men jag hann inte för att de inte ville röja riksvägarna denna gången.

Fast de kanske körde med den? Nä min chef gav inte mig ledigt så jag kan inte röja riksvägarna där tusentals bilar rör sig varje dygn.
Det var väl konstaterat att man inte behövde köra bort kommunens vallar om de deponerar snön på trottoaren.

Om du ger fan i att snöröja så är det ditt och dina grannars problem och ska inte lösas med mina skattekronor.

Snöröjning fungerar väl hjälpligt i de flesta fall och vi verkar ju överleva de flesta vintrarna men att hävda att husägare inte har nåt ansvar är ju sjukt.

/ATW
 
A
O obell skrev:
Dagens I lands problem är ditt inlägg. Finns alldeles för mkt nyfikna grannar som bryr sig alldeles för mkt om vad andra inte gör.

Det märks att du tydligen har ditt på det torra. Välkommen till sverige där inte alla pensionärer och boende i hus kanske har råd att betala för att någon annan skall skotta.
Förstår, man kan ha otur också och då måste samhället eller andra hjälpa till förstås.

Men är man äldre och inte orkar och ändå bor kvar i villan saknar jag förståelse faktiskt. Sälj villan och flytta till praktiskare boende eller gör inteckningar på villan för att få fram kontanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.