S0501-Y borde vara ett mellanting mellan S0502-Y och S0500-N. S0500 är neutralt grå för ögat, för som Johan Gunverth nämner i tidigare inlägg så är nog "svart" inte riktigt svart utan *väldigt* mörkt blålila vilket måste kompenseras med en skvätt gult för att få neutralt. Förhållandet mellan färgkod och blandningsrecept skiljer mellan tillverkare. Oavsett hur de blandar ska resultatet bli samma för ögat. (Obs... *ska*, inte *blir*:))
 
hej

s0501-y finns inte.

mvh
Bambi
 
Kanske inte i butikens färgprover men den går att bryta :)
 
hehe, innehåll?
 
Det beror på fabrikat vad det ska vara för innehåll och hur mycket av varje eftersom de använder sig av litet olika pigment. En duktig färghandel borde kunna klara av att brya precis vilken nyans som helst.

S0502-Y betyder 5% svärta, 2% infärgning av ren gul (och resterande 93% vithet). Att blanda 1% infärgning och 94% vithet ska inte vara några problem. De bör kunna blanda till ett prov av t.ex. S0501-Y så ni kan testa om det blir rätt för er. Färgproverna på små lappar duger till att jämföra mot befintlig yta men du får en helt skev uppfattning av nyansen på den lilla lappen (med helvit som jämförelse dessutom) jämfört med hur den kommer se ut hemma. För man ska inte glömma att ögat håller på att trassla med kompenseringar beroende på intilliggande nyanser. S0502-Y kan bli lagom vit i vissa sammanhang, t.ex. med i övrigt gult i rummet, men har man något helvitt brevid så blir den plötsligt mycket gulare. Jobbigt det där med nyansval och enda sättet att testa är att måla upp ett prov i rummet hemma, helst på alla olika väggar. Vi höll på att testa en ljust gråbrun hemma och höll på att bli tokiga på att den blev lergrå på en vägg och chokladbrun mot köksluckorna... så vi tog vit S0500-N istället.
 
Bambi: 0500-N blir inte gul, den blir en "mjuk" vit; som inte sticker i ögonen som en obruten. Vill du ha kvar gultonen kan du ju alltid blanda en liter 0500-N med en liter 0502-Y. ;)
 
Vi köpte ett hus med genomgående tapeter i diverse beigea och gröna toner, från 60-talet eller så. Köpte en massa helt vanlig vit färg (på Cheapy el dyl, kommer inte riktigt ihåg), och målade över i princip allt med den. Tycker inte alls den ger sjukhuskänsla (och jag jobbar på sjukhus, så jag borde veta ;)).
Jag tycker det är kanon att måla allt vitt när man flyttar in, och så bo så ett tag och känna efter om man vill ändra det och i så fall hur.
 
OlaF: 50 kronor på att du inte arbetar i en färghandel. ;) Man bryter ju inte kulörerna efter procentandelen, och recepten ser totalt olika ut beroende på vilken färgleverantör du använder. Man kan inte skriva in 1% gult i datorn och så kirra det sig, utan detta görs av ett färglaboratorium på huvudkontoret. Och inte heller där på detta sätt, utan genom uppstrykningsprover bla.

Om någon vill ha 1% procent gult istället för två så är det enda jag kan göra att ev. dela mängden av det gula som är i. Detta verkar till synes yberenkelt - om det inte är för lite gult pigment i produkten till att börja med. Är det bara en unit gult i tre liter färg kan detta inte delas om jag inte gör det på ett hum; manuellt. Är det dessutom inte knallgult pigment - vilket det allt som oftast inte är, utan oxidgult är det redan nedskitad. Detta innebär i sin tur att i det oxidgula finns både de 2%andelarna gult samt en viss andel av de 5% svarta. Hu ska jag veta vilken andel som gäller exakt i de brytpastor vi har? Det finns ingen bruksanvisning på detta. Allt blir helt enkelt lite på måfå.

Om man inte kommer till en butik som arbetar med rena pigment, i form av ex pulver är detta åtminstone mer undantag än regel att kunna blanda en kulör och stämpla den i form av NCS-skalan. Jag vet inte ens om det är tillåtet...
 
Stämmer att jag inte jobbar i färghandel Kesella men jag vill minnas att jag skrev just att recept beror på fabrikat (kolla mitt senaste inlägg...) så jag förstår inte vad du klagar på. Om du läser på litet om NCS ;) så ser du också att de pratar procent.

Men visst, säger du att det är omöjligt att få S0501-Y från en färghandel så får man väl ta lika delar S0502-Y och S0500-N och vispa ihop hemma. Det borde bli nära nog även om det inte blir en certifierad NCS-kulör.
 
hej!

Det är juh faktiskt STOR skillnad på S0502-Y och 0502-Y, tycker inte den sistnämnda var så dum, är det den som är på fönster och eluttag?

mvh
Bambi
 
Vi har olika "standardvit" på eluttag, strömbrytare, färdigmålade lister och fönster beroende på tillverkare.
 
OM man ska tapetsera väggen med svart eller mörka tapeter är det en kalr fördel att grundmåla i ungefär samma kulör. Varför? Jo om det finns den minsta glipa mellan mörka tapetvåderna så lyser det vita igenom.

Mvh
 
Nu har jag målat hallen i Beckers väggfärg S0500N och jag tycker det ger en mycket fräsch känsla. Jag skall låta det smålta in lite men jag tycke att "stockholmsvitt" på dörrar ocj lister blir mycket fint till denna väggfärg.
 
Blir galen på detta med vitt:

Efter att ha målat en hel hall med 500N blev jag lite skeptisk; färgen var för kall! Lät den smälta in några dagar men jag fann färgen fortfarande för kall. Så jag tog och målade om allt igen i Nordsjövit, en vit men som är bruten lite ite mot gult. Färgen såg fin ut på en liten yta (provyta) men nu när hela rummet är målat så tycker jag den är för kall den med! Så, nu e jag rejält trött på detta med vitt, kanske får ta antikvitt (502Y)ändå, den är ju varm i alla fall :D
 
Uppdatering: Nu valde jag Beckers 502Y. Är nu hur nöjd som helst. När jag tittar på färgkartor etc så ser 502Y nikotinig ut, men på väggarna så känns den varm och fräsch på samma gång. Ser fram emot att komma hem från höstrusket med "gula lampor".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.