Om man som oss valde att låta S 0502-Y vara "det vitaste" och ha 02 gult i alla neutrala färger inkl. takfärg, ser man inte tonen överhuvudtaget. Skillnaden blir att lakan, kläder, papper, osv. ser lite vitare och fräshare ut och att ljusa kulörer blir klarare. Generellt sett blir det en "varm" känsla i hela huset. Referensen neutralvitt finns ju då inte någonstans där man skulle kunna se det "skitiga".
 
Johan Gunverth skrev:
Obrutet vitt, alltså. ;)

...eller råvitt.
Mmm....S0500-N är bruten med oxidgult + svart alternativt umbra, beroende på vilken färgtillverkare.... Icke obruten.

Gaia: Det där kladdet med pigment gör faktiskt att det täcker bättre. ;)
 
502Y är ju en enkel färg att använda då alla förmålade lister etc oftast är målade i denna kulör. Hm... för och nackdelar. Ser ju taskit ut om dörrarna är i denna kulör men väggar och annat i mer vitt.
 
Kesella skrev:
Gaia: Det där kladdet med pigment gör faktiskt att det täcker bättre. ;)
det har jag svårt att fatta.... det blir ju inga stora mängder pigment och det kan knappt kunna höja färgdensiteten/ torrhalten nämnvärt i en burk med ljus nyans. Har faktiskt hört i butiken att det kan bli tvärtom eftersom visa pigment är besvärliga att blanda i basfärgen ...? Sån förklaring fick i alla fall jag när jag klagade på att den dyra röströda färgen av känd märke täckte för dåligt efter 2x ....
gaia
 
Kesella skrev:
Mmm....S0500-N är bruten med oxidgult + svart alternativt umbra, beroende på vilken färgtillverkare.... Icke obruten.

Gaia: Det där kladdet med pigment gör faktiskt att det täcker bättre. ;)
Kan stämma eftersom det svarta pigmentet drar lite åt blålila.

S 0500-N är helt neutralt för det mänskliga ögat. Det är detta som är vitsen med NCS. Det bygger på hur vi uppfattar färg och är ett referenssystem. Att S 0500-N skulle vara brutet kan säkert stämma eftersom du talar om recept och inte referens.
 
En ljus kulör med pigment i täcker bättre eftersom en kritvit produkt ofta inte är fullpigmenterad.

En mörk kulör täcker sämre eftersom det är extremt mycket färgpigment i den och den därför utgår från en semitransparent bas.

S0500-n ger skillnad mot takvitt om man målar med snobbkant.
 
Vi målade hela huset med obrutet vitt för att få en jämn färg under tapeterna. På nedervåningen använde vi Flüggers billigaste. Den var inte billig, men täckte fantastiskt bra. På övervåningen blev det verkligt billig färg med mycket dålig täckning.

Det tog tid med tapetseringen, efter ett år var nedervåningen klar. Vi tyckte inte det var bråttom, för vi trivdes faktiskt med de vita väggarna. Nu efter ytterligare ett år håller vi på med övervåningen. Men vi valde att måla, och valde S 0500-N. Det är fortfarande vitt, men inte lika skarpt. Hur bra som helst.

/EB
 
EB skrev:
Vi målade hela huset med obrutet vitt för att få en jämn färg under tapeterna. På nedervåningen använde vi Flüggers billigaste. Den var inte billig, men täckte fantastiskt bra. På övervåningen blev det verkligt billig färg med mycket dålig täckning.

Det tog tid med tapetseringen, efter ett år var nedervåningen klar. Vi tyckte inte det var bråttom, för vi trivdes faktiskt med de vita väggarna. Nu efter ytterligare ett år håller vi på med övervåningen. Men vi valde att måla, och valde S 0500-N. Det är fortfarande vitt, men inte lika skarpt. Hur bra som helst.

/EB
Har jag förstått rätt? Du valde att måla väggarna vita o sedan sätta upp tapeter? Eller har du tapet som du sen målat?

Målar man väggarna innan man tapetserar? Har jag inte hört talas om tidigare, men det finns säkert nån finess med det. Berätta gärna mera.

Kjell G
 
Misstänker att man kan behöva grundmåla under vissa ljusa/tunna tapeter så att inte "Gyproc" lyser genom?
 
OK, så kan det ju vara. Tunna tapeter - försiktighet iakktages. Men nu är det väl struktur igen, eller ;)

Kjell G
 
Mmm, sjögrästapeter och så bredspackla om några år och så är cirkeln sluten, fast rummet är några cm2 mindre :)
 
Jag målade med obrutet vitt i förra lägenheten. Jag gillade inte det. "Sjukhuskänsla" är nog en bra beskrivning.

0500-N tycker jag är rätt ok. Den ger kontrast mot obrutet vitt om ljuset är bra och känns... hmm... fräsch.

Jag kör obrutet vit blank färg på snickerierna. Mot 0502-Y ger det en frisk balans, och mot 0500-N ser det ut ungefär som samma färg.
 
Just nu känner jag att mitt val är avhänget på vilket kök jag väljer, är ju målat i 502Y om man väljer vitt (blir nog IKEA).

Tror nog det kan bli bra att måla snickerier i obruten mot 502Y!
 
Jo, vi målade väggarna vita för att få en enhetlig färg som underlag, eftersom vi ville ha ljusa tapeter. Dessutom behövde vi inte ha tapetserat innan vi flyttade in, det var snyggt ändå.
Och vi tycker att både rent vitt och S0500-N går bra mot fönsterkarmarna som är i S 502-Y, men S0500-N ger inte så hårt intryck. Men S 502-Y är inte vår favorit, vi valde grått kök.

/EB
 
Hej!

Pratade med en målarbutik idag. Vi vill ha en färg som är ett mellanting mellan fönsterfärg 0502-y och takvitt. Det verkade vara svårt att säga vilka fräger som fanns i mellan dessa båda! Är det så svårt?

Jag är inte riktigt hundra ifall fönster å dörrar görs i den gulare S0502-y eller 0502-y. I alla fall så bestod 0502-y av två delar svart och en del gul. 0500-N bestod av tre delar svart och en del gul, har den fortfarande gulton eller blir den grå?

Jag tycker som många andra att 0502-y är aningen för gul men vill ha kvar gultonen fast mycket svagare för att få en fin övergång mot fönster och dörrar. Ingen som har någon bra färg att rekommendera?

mvh
bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.