Roomservice målar alltid med obruten vit. Är det bara för att det skall se bra ut i TV eller är det en behaglig färg? Man pratar ju altid om sjukhusvitt, men är det verkligen den vita färgen som är problemet?

Jag själv är lite trött på Stockholmsvit (502Y) då jag tycker den ser skitig ut. Är sugen på obruten vit men är det någon som kan tala mig in eller ur detta?
 
Vi hade obruten vit i vardagsrum och hall när vi bodde i lägenhet och det var hur fint som helst. Såg rent och fräscht ut. Dessutom gick den utmärkt att torka av även om den var matt. (Köpte färgen på Ikea på den tiden de hade färg).
 
det svåra med obruten färg är att det täcker mycket sämre än en bruten färg... och så har den en tendens att bli smutsig mycket fortare... med det menar jag att allt syns på en sån färg 502Y är lite bättre på det viset att all smuts syns int på den
 
Men man måste inte ha 0502-Y, det finns ju så många andra vita. Varför inte ta en kik på dom andra nyanserna av 0502, dom som drar lite åt blått, rött och grönt. Eller kanske helt enkelt 0500-N som går åt det gråa hållet?
 
¤ akila ¤ skrev:
Men man måste inte ha 0502-Y, det finns ju så många andra vita. Varför inte ta en kik på dom andra nyanserna av 0502, dom som drar lite åt blått, rött och grönt. Eller kanske helt enkelt 0500-N som går åt det gråa hållet?
Så sant så sant. Mot rött tror jag är fint. Någon som har en färgkod på en sådan?
 
Färgkoden mot rött borde bli NCS S0502-R :rolleyes:
 
¤ akila ¤ skrev:
Färgkoden mot rött borde bli NCS S0502-R :rolleyes:
Men olika dragningar åt rött, hur betecknas de?
 
Nu är inte jag nån expert på NCS-systemet, men om jag förstått det hela rätt utgår slutsiffrorna från en färgcirkel, där blått kommer efter rött (om man går medurs) Nästa kulör borde alltså bli S0502-R10B, -R20B etc. Alternativt kan man börja backa mot gult och får då -Y90R, -Y80R osv. Genom att vandra här ändras förhållandet mellan gult, rött och blått. Om du är ute efter samma nyans men mörkare eller ljusare, är det de första två siffrorna som anger graden svart i kulören. S3002 eller S2002 är alltså mörkare. Om du väll ändra kulörtheten är det de andra två som ändras, det vill säga S0510 eller S0520 är mer mättade, i det här fallet med rött. Samma röda nyans tillsätts, men mer av den, så att säga.
 
Takfärg är den billigaste färgen, och dessutom snyggast.
 
imported_AX skrev:
Takfärg är den billigaste färgen, och dessutom snyggast.
Jaaa...om man räknar med att aldrig nudda väggen eller spilla något på den så är det kanon. Om man å andra sidan tänkte leva i rummet så kan det vara lite knepigare med det... ;)
 
S0502-Y (stockholmsvit, äggskal, kalkvit, tjosanhejsanvit...) tycker jag ser ut som taklisterna på en inrökt lägenhet. Alldeles nikotingul och hemsk. Vi målade 0500, eller egentligen Beckers "vit" med glans 7 i vardagsrummet. Alldeles lagom vit tycker vi och neutral i kulören så att solljus och resten i rummet får fullt utrymme.

Glans 4 (takfärg) nästan dammar av sig om man rör vid den och blir smutsig jättelätt. Finns en anledning att man bara målar med den i tak :)
 
mångstekta skrev:
det svåra med obruten färg är att det täcker mycket sämre än en bruten färg...
Undrar om det stämmer .... en bruten färg är inget annat än en burk med vit basfärg med tillsats av några centiliter pigment och bör täcka lika bra som själva basfärgen. En kladd pigment förbättrar inte täckningsförmågan. Möjligen att mörkare nyans maskerar bättre och man ser inte så tydligt att underlaget är inte helt täckt ;)
gaia
 
Är också på gång med vitt och dessutom ska alla väggarna bli släta -bort med fula 80-tals strukturtapeter (ja jag vet att det är inne med 80-talet). Vi bytte nyligen alla dörrar mot nya och de är antagligen målade med 0502-Y. Jag antar att vi får ta det på väggarna också, annars får vi måla dörrarna. Tyvärr ser det sktigt ut mot vitt porslin, men man vänjer sig kanske... Hade föredragit 0502-N. De andra har jag inte sett.

Pernilla
 
¤ akila ¤ skrev:
...Eller kanske helt enkelt 0500-N som går åt det gråa hållet?
Obrutet vitt, alltså. ;)

...eller råvitt.
 
Ja å 0300-N torde va ännu vitare då... :)
Men för att återgå till huvudfrågan så vill du ha en neutral färg så måla med en obruten vit, det hade jag valt, absolut inte 0502-Y den är ju apful och ser bara skitig ut, men det är min åsikt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.