Anna_H skrev:
Nja, det är väl det som är frågeställningen. Finns det en vägrätt, och hur får TS isåfall reda på detta?
Jag skulle börja med att kolla om det finns detaljplan för området, genom att ringa och fråga kommunen, så det inte som Herr Oso nämner är reglerat där, utan verkligen bör vara en vägrätt.
Sen verkar det ju vara Vägverket som beslutar om vägrätter, så då är det väl lämpligt att fråga dem för att söka fram uppgifterna ur arkivet. Gissar att det kanske är olika hur bra register det finns beroende på när beslutet togs.
Eller den enkla vägen, fråga kommunens gatukontor om deras egen väg. Har de inte uppgifterna tillgängliga så kan de hänvisa hur man bör gå vidare. Och så vet de nog ungefär vilken tidpunkt man ska rikta sökandet mot.
 
Måste rätta mig själv också då jag läste lite mer. Tydligen är vägrätten mer omfattande och starkare än ett servitut. Närmast en total nyttjanderätt, som alltså även gäller för marken under vägen. Så ägaren är mest ett namn på pappret - med förmånen att om vägen avvecklas någon gång i framtiden så återfår han marken.
 
Vår karta ser lika ut om man går in på kommunens karttjänst med fastighetsgränser.
Vägen är en genomfartsväg och är trafikverkets och är driftklassad.
Inga servitut finns. Jag trodde faktiskt det är ett ritfel, har dock inte letat efter gränspinnarna.
 
Om TS baserar sin tomts läge och utformning baserat på den bild som är länkad i första inlägget är den med största sannolikhet helt fel. Tittat runt lite på tomterna som visas så här där jag bor och inte en enda tomt är rätt ritad.

Dels stämmer gränserna inte med den underliggande bilden och ännu sämre är det att det finns veck och extra delar på tomtgränserna som inte existerar i verkligheten. Kartan är alltså helt felaktig och borde tas bort från internet för att inte lura någon.

Att det är stora felaktighete ser man lätt om man jämför med de gränsrör som finns och genom att titta på äldre tomtkartor där alla avstånd är angivna på centimetern.

Har TS någon "riktig" tomtkarta som visar exakt hur denna L-formade tomt ser ut och med mått så att TS kan mäta upp hur långt det ska vara till vägen från huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.