291 365 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Verkligen.useless skrev:
Det är väl inte elbilens fel att människor klantar sig.
Det borde vara lika självklart att batteriet ska demonteras först som att dom tömmer ur bensin och andra vätskor ur vanliga bilar
Dom som inte vill vara kvar får väl flytta.P pmd skrev:
Jag ser inte någon tendens till att det händer dock, så det är alltså bara gnäll.
Personerna stannar kvar, och företagen i stor utsträckning också, men däremot flyr kapitalet i en något större omfattning, märks ju varje gång något avslöjande kommer.
Men personerna vill vara kvar i Sverige, så jag sticker ut hakan och säger, stick om du inte trivs här.
Skrotad elbil brann – spred giftig rök
https://www.expressen.se/nyheter/skrotad-elbil-brinner-vma-utfardat/
lite annan sida på samma nyhet...
https://www.expressen.se/nyheter/skrotad-elbil-brinner-vma-utfardat/
lite annan sida på samma nyhet...
Förstår liksom inte riktigt- Är det inte ingenjörer som utvecklar och konstruerar Tesla?Gimp skrev:
En ingenjör tar väl reda på motorns effekt, vridmoment, varvtal osv.
Sen dimensionerar man axlar, lager och allt annat efter dessa uppgifter, det är ju liksom inte magi eller något, utan tvärtom väldigt välkända saker och det är bara att använda vanligt traditionellt och småtråkigt ingenjörsarbete.
En elbil är ju t.o.m ännu enklare, det finns ingen koppling som föraren kan misshandla på olika vis och lyckas få till ryck och sånt med.
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
De flesta av de där felen upptäcker man innan de har blivit allvarliga om man servar sin bil regelbundet.Maskintok skrev:
Jag misstänker att det är en generell regel att man förebygger dyra fel genom att serva bilen enligt schema, oavsett vad bilen drivs med.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 410 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 410 inlägg
Valet av delar och konstruktionsmarginaler skiljer ju mycket mellan olika bilar med samma prestanda och har gjort under lång tid. Varför skulle det helt plötsligt ändras iom elbilarna? Ford verkar t ex ha minusmarginaler gällande hjullager som går sönder otroligt ofta. En god vän som är Ford-fantast har behövt byta hjullager på sina Mondeos av olika generationer i snitt runt 6000 mil (usla vägar där vi bor) medan jag med andra märken aldrig behövt byta under samma tid och körsträcka. Drivknutar är en annan detalj med stora skillnader i livslängd mellan olika tillverkare.Mikael_L skrev:Förstår liksom inte riktigt- Är det inte ingenjörer som utvecklar och konstruerar Tesla?
En ingenjör tar väl reda på motorns effekt, vridmoment, varvtal osv.
Sen dimensionerar man axlar, lager och allt annat efter dessa uppgifter, det är ju liksom inte magi eller något, utan tvärtom väldigt välkända saker och det är bara att använda vanligt traditionellt och småtråkigt ingenjörsarbete.
En elbil är ju t.o.m ännu enklare, det finns ingen koppling som föraren kan misshandla på olika vis och lyckas få till ryck och sånt med.