C
B bakterie skrev:
Jag tror detta är ett fall där de sista 10 procenten kommer ta 90-95% av all utvecklingstid.
De sista 10 procenten? Det där är ju knappt de första 10 procenten... Någon sorts hyfsat sofistikerad "lane assist". Noterar t.ex. att den verkar fullständigt omedveten om fordon som blinkar och försöker ta sig in i förarens körfält.
 
J JohanLun skrev:
De har ett samband i det att hade inte priserna gått upp så hade vinstskatten varit beroende av att man renoverat och därmed tjänat pengar. Om man istället för att jobba renoverar fastigheter och säljer är det rimligt att man skattar för det, ungefär som att om man bedriver handel med begagnade bilar så ska man skatta, dvs man kan inte privat sälja och köpa massor av bilar och leva på det utan att skatta.

Jag har ändå sett många bostäder där en hantverkare köper ett renoveringsobjekt privat och säljer det privat ett halvår senare. Därimellan har han troligen pumpat in material och tid som "blivit över" från firman och troligen bytt tjänster med polare och med det fått en lägre skattesats än att ta ut det som lön.

Jag är inte för hög skatt på arbete. Men jag är mot att vissa fuskar sig runt att betala skatt för att de inte gillar systemet. Vi lever i en demokrati och då är det tyvärr så att om majoriteten röstar på någon som fattar beslut som är mindre bra får man ändå acceptera det. Så jag ogillar skattefusk. Det finns ju en skala på det också, jag förstår de som minimerar sin skatt men kan tycka att det är omoraliskt mot alla som pröjsar trots de hellre velat ha ett annat system.
Man skulle enbart få slippa skatten om man är skriven där självfallet. Uppskovet är bättre än inget. Men vi kommer ju få fet vinst på vår lgh blir lite svettigt om svetsaren (eller vem fan det är som styr nu för tiden) tar bort uppskovet. Eftersom alla våra pengar går in i nya bostaden som det normalt gör för folk som köper hus citynära.

All hög skatt är dålig men kanske jag håller med om att hög skatt på arbete är den värsta sorten.
 
C cpalm skrev:
De sista 10 procenten? Det där är ju knappt de första 10 procenten... Någon sorts hyfsat sofistikerad "lane assist". Noterar t.ex. att den verkar fullständigt omedveten om fordon som blinkar och försöker ta sig in i förarens körfält.
nu har jag VW och de två tidigare bilarna har lane assist varit urkass, min nuvarande 2020 fungerar det faktiskt rätt ok. Men bara under perfekta omständigheter. Skyltläsning, kartdata och radar ballar ur med jämna mellanrum. I vanliga bilar är det långt kvar till autonom körning. Där man kan hysta in premiumsensorer och processorer som NVDIA nog numera säljer dyrare än saffran så går det kanske få till hyfsat. Men pratar man 100% autonomt så ska små skittoyota och dacia åxå vara autonoma, och nån ska vara villig betala för det. VDn eller konsulten som kör Tesla X betalar säkert. Men inte han som städar deras kontor, som åxå vill åka bil...
 
J JohanLun skrev:
nu har jag VW och de två tidigare bilarna har lane assist varit urkass, min nuvarande 2020 fungerar det faktiskt rätt ok. Men bara under perfekta omständigheter. Skyltläsning, kartdata och radar ballar ur med jämna mellanrum. I vanliga bilar är det långt kvar till autonom körning. Där man kan hysta in premiumsensorer och processorer som NVDIA nog numera säljer dyrare än saffran så går det kanske få till hyfsat. Men pratar man 100% autonomt så ska små skittoyota och dacia åxå vara autonoma, och nån ska vara villig betala för det. VDn eller konsulten som kör Tesla X betalar säkert. Men inte han som städar deras kontor, som åxå vill åka bil...
Kommer bli en klassfråga vilka som får vistas på våra gator. Dock kommer det finnas bilpooler likt waymo i USA
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kommer bli en klassfråga vilka som får vistas på våra gator.
Du menar att det kommer att bli förbjudet att köra själv?
Då borde man i så fall rimligtvis börja i den änden eftersom det skulle vara oändligt mycket enklare om trafikmiljön var specifikt utformad för självkörande bilar än tvärtom.
 
G
J JohanLun skrev:
Eller kanske leva skattefritt till man dör och då tar staten allt? :) Exit i träfrack?

Man kan tala för att man borde skatta varje gång man säljer eller köper, men då skulle bostadsmarknaden bli jäkligt trög.
Heter lagfart på fastigheter men gäller visst inte parad våningar på Strandvägen;)
 
C cpalm skrev:
Du menar att det kommer att bli förbjudet att köra själv?
Då borde man i så fall rimligtvis börja i den änden eftersom det skulle vara oändligt mycket enklare om trafikmiljön var specifikt utformad för självkörande bilar än tvärtom.
På sikt kommer inte mänskliga förare få köra på allmän väg nej
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På sikt kommer inte mänskliga förare få köra på allmän väg nej
Inget som någon av oss här i forumet får uppleva.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inget som någon av oss här i forumet får uppleva.
Det uttalandet ska jag bokmärka så du får äta upp det... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Det uttalandet ska jag bokmärka så du får äta upp det... ;)
Skrattar bäst som skrattar sist :crysmile:
Vi kan ju börja med de självkörande bilarna innan vi spekulerar i vad som händer sen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tror ideologi och känslor styr oftare än fakta och empiriska bevis? Jo du kan nog tyvärr ha rätt. Det är pga 100 år av fördumning av samhället.
Jag kan ha missat något inlägg sedan du skrev det citerade men vad är det du syftar på? (det fetade påståendet)
 
A AndersS skrev:
Inget som någon av oss här i forumet får uppleva.
Jag är övertygad många av oss kommer få uppleva vägar där bara autonoma fordon får köra men inversen, att alla allmänna vägar bara får trafikeras av autonoma fordon blockar ut cyklar, elsparkar och andra små fordon som jag tror kommer bli vanligare. Kanske ett scenario där lokal trafik är långsam och oautonom medan långa resor sker på autonoma vägar, tex att motorväg reserveras för autonoma fordon, speciellt lämpligt efter som det iprincip alltid finns alternativa vägar till dessa...
 
useless useless skrev:
Det uttalandet ska jag bokmärka så du får äta upp det... ;)
Beakta att det jag svarade på var att "inte mänskliga förare ska få köra på allmän väg".
Så det blir lättuggat, ungefär som att koka soppa på en spik där man silar bort spiken.:rofl:
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag kan ha missat något inlägg sedan du skrev det citerade men vad är det du syftar på? (det fetade påståendet)
Ett visst parti som suttit 100 vid makten nästan oavbrutet. Postmodernism, inte längre empiriska bevis som styr beslut utan känslor och ideologi.
 
  • Wow
frasen_36
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är övertygad många av oss kommer få uppleva vägar där bara autonoma fordon får köra men inversen, att alla allmänna vägar bara får trafikeras av autonoma fordon blockar ut cyklar, elsparkar och andra små fordon som jag tror kommer bli vanligare. Kanske ett scenario där lokal trafik är långsam och oautonom medan långa resor sker på autonoma vägar, tex att motorväg reserveras för autonoma fordon, speciellt lämpligt efter som det iprincip alltid finns alternativa vägar till dessa...
Jag tror du överskattat minst två saker kraftigt.
-Juridikens möjlighet att ge någon ansvaret för en dödsolycka där ett autonomt fordon är vållande. Ingen kommer att acceptera fordonet som vållande, person(er) eller ett företag behöver pekas ut.
-Ekonomin. I ett land där vägarna redan förfaller på grund av bristande underhåll, hur skall då ett parallellt vägsystem finansieras?
Trots ett redan mycket högt skattetryck.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.