291 033 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
De sista 10 procenten? Det där är ju knappt de första 10 procenten... Någon sorts hyfsat sofistikerad "lane assist". Noterar t.ex. att den verkar fullständigt omedveten om fordon som blinkar och försöker ta sig in i förarens körfält.B bakterie skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
Man skulle enbart få slippa skatten om man är skriven där självfallet. Uppskovet är bättre än inget. Men vi kommer ju få fet vinst på vår lgh blir lite svettigt om svetsaren (eller vem fan det är som styr nu för tiden) tar bort uppskovet. Eftersom alla våra pengar går in i nya bostaden som det normalt gör för folk som köper hus citynära.J JohanLun skrev:De har ett samband i det att hade inte priserna gått upp så hade vinstskatten varit beroende av att man renoverat och därmed tjänat pengar. Om man istället för att jobba renoverar fastigheter och säljer är det rimligt att man skattar för det, ungefär som att om man bedriver handel med begagnade bilar så ska man skatta, dvs man kan inte privat sälja och köpa massor av bilar och leva på det utan att skatta.
Jag har ändå sett många bostäder där en hantverkare köper ett renoveringsobjekt privat och säljer det privat ett halvår senare. Därimellan har han troligen pumpat in material och tid som "blivit över" från firman och troligen bytt tjänster med polare och med det fått en lägre skattesats än att ta ut det som lön.
Jag är inte för hög skatt på arbete. Men jag är mot att vissa fuskar sig runt att betala skatt för att de inte gillar systemet. Vi lever i en demokrati och då är det tyvärr så att om majoriteten röstar på någon som fattar beslut som är mindre bra får man ändå acceptera det. Så jag ogillar skattefusk. Det finns ju en skala på det också, jag förstår de som minimerar sin skatt men kan tycka att det är omoraliskt mot alla som pröjsar trots de hellre velat ha ett annat system.
All hög skatt är dålig men kanske jag håller med om att hög skatt på arbete är den värsta sorten.
nu har jag VW och de två tidigare bilarna har lane assist varit urkass, min nuvarande 2020 fungerar det faktiskt rätt ok. Men bara under perfekta omständigheter. Skyltläsning, kartdata och radar ballar ur med jämna mellanrum. I vanliga bilar är det långt kvar till autonom körning. Där man kan hysta in premiumsensorer och processorer som NVDIA nog numera säljer dyrare än saffran så går det kanske få till hyfsat. Men pratar man 100% autonomt så ska små skittoyota och dacia åxå vara autonoma, och nån ska vara villig betala för det. VDn eller konsulten som kör Tesla X betalar säkert. Men inte han som städar deras kontor, som åxå vill åka bil...C cpalm skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
Kommer bli en klassfråga vilka som får vistas på våra gator. Dock kommer det finnas bilpooler likt waymo i USAJ JohanLun skrev:nu har jag VW och de två tidigare bilarna har lane assist varit urkass, min nuvarande 2020 fungerar det faktiskt rätt ok. Men bara under perfekta omständigheter. Skyltläsning, kartdata och radar ballar ur med jämna mellanrum. I vanliga bilar är det långt kvar till autonom körning. Där man kan hysta in premiumsensorer och processorer som NVDIA nog numera säljer dyrare än saffran så går det kanske få till hyfsat. Men pratar man 100% autonomt så ska små skittoyota och dacia åxå vara autonoma, och nån ska vara villig betala för det. VDn eller konsulten som kör Tesla X betalar säkert. Men inte han som städar deras kontor, som åxå vill åka bil...
Du menar att det kommer att bli förbjudet att köra själv?AndersMalmgren skrev:
Då borde man i så fall rimligtvis börja i den änden eftersom det skulle vara oändligt mycket enklare om trafikmiljön var specifikt utformad för självkörande bilar än tvärtom.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Heter lagfart på fastigheter men gäller visst inte parad våningar på StrandvägenJ JohanLun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
På sikt kommer inte mänskliga förare få köra på allmän väg nejC cpalm skrev:
Jag är övertygad många av oss kommer få uppleva vägar där bara autonoma fordon får köra men inversen, att alla allmänna vägar bara får trafikeras av autonoma fordon blockar ut cyklar, elsparkar och andra små fordon som jag tror kommer bli vanligare. Kanske ett scenario där lokal trafik är långsam och oautonom medan långa resor sker på autonoma vägar, tex att motorväg reserveras för autonoma fordon, speciellt lämpligt efter som det iprincip alltid finns alternativa vägar till dessa...A AndersS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
Jag tror du överskattat minst två saker kraftigt.J JohanLun skrev:Jag är övertygad många av oss kommer få uppleva vägar där bara autonoma fordon får köra men inversen, att alla allmänna vägar bara får trafikeras av autonoma fordon blockar ut cyklar, elsparkar och andra små fordon som jag tror kommer bli vanligare. Kanske ett scenario där lokal trafik är långsam och oautonom medan långa resor sker på autonoma vägar, tex att motorväg reserveras för autonoma fordon, speciellt lämpligt efter som det iprincip alltid finns alternativa vägar till dessa...
-Juridikens möjlighet att ge någon ansvaret för en dödsolycka där ett autonomt fordon är vållande. Ingen kommer att acceptera fordonet som vållande, person(er) eller ett företag behöver pekas ut.
-Ekonomin. I ett land där vägarna redan förfaller på grund av bristande underhåll, hur skall då ett parallellt vägsystem finansieras?
Trots ett redan mycket högt skattetryck.
/Höghus