D dennis_f skrev:
Får man fråga vad materialet kostade ungefär per liter, expanderat och klart (closed cell?) :)
Maskiner har jag hittat för runt 20k + frakt.
Vad gjorde du av maskinen då du var klar, sålde du den? Har de nått andrahandsvärde?

Många frågor blir det :)

Jag har nämligen ca 300m2 krypgrund som jag skulle vilja isolera (på marken samt upp för väggarna så det blir väl snarare 400m2) och misstänker att jag kan göra det lite billigare själv än att anlita nån.
Fråga får man alltid göra......
Just den maskinen jag köpte var ganska dyr, den är motordriven iställer för tryckluft, det gjorde jag för att slippa köpa en jättestor kompressor. Tror den landade på ca 55k hemma vid dörren.
Kostnaden för färdigt skum har jag faktiskt inte räknat ut, när väl maskinen stod här spelade det inte så stor roll längre, skummat skulle det bli.
Om jag ger mig på en gissning landade skum plus maskin på ca 4ggr vanlig isolering, då har jag kört mellan 170-250mm i taket och faktiskt fyllt hela utrymmet upp till nock vilket är ca 800mm högt, det gjorde jag för att alla ventilationsrör låg där och dom behövdes skummas in pga kyla i tilluft. Så kostnadsmässigt är det fortfarande en dålig idé om man har plats.
Att skumma krypgrund eller torpargrund där inga alternativ finns är det absolut det bästa alternativet om man inte vill riva upp golven och gräva ur.

Maskinen är kvar, jag hade nog inte tänkt att sälja den. Tanken var nog att starta firma och göra lite jobb, jag har en hel del förfrågningar men lyckas tyvärr inte frigöra tiden som krävs för att få det att funka.
Materialet är inte helt lätt att få tag i heller, Kinesen jag köper ifrån vill gärna sälja hela containrar, inte bara några fat.

Ber om ursäkt till TS att det har dragit iväg ganska långt från ursprungsfrågan.
Fortfarande, be om spec på skummet. Är det slutna celler är det helt okej. Dock skulle jag starkt ifrågasätta tjockleken, men det ser du på specen att firman ljuger.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.