A
H Harald Blåtumme skrev:
Diskussionen om etnisk/kulturell härkomst hos grannar folk stör sig på känns ganska dödfödd och unken, leder ingen vart.

Mer konstruktivt är att fundera på sin egen attityd till störningar vad det nu kan vara, ibland är den överdriven. Typ ”grannungarna hoppar på studsmattan från 8 till 20 vareviga dag och tjoar och skriker hela tiden”: är detta verkligen sant? Inte sällan är det att man förstorar upp det man retar sig på eftersom man tillåtit sig att bli hyperkänslig. Man kan ändra på detta genom att vara rationell och ärlig, föra litet bok och dokumentera hur det faktiskt ligger till.

En annan sak man kan göra är att föra en dialog med grannar om det skulle visa sig att deras göranden och låtanden har en dokumenterad omfattning och styrka som påverkar dina egna möjligheter att leva det liv du vill leva. Det är inte så att någon skulle ha ensamrätt på att ockupera luftrummet i hela grannskapet och det kan hända att vissa inte själv märker hur mycket det hörs till grannar. Har du kalla fakta att presentera i god ton så kan det underlätta förståelse och motivera till positiva åtgärder.

Jag skulle själv uppskatta om mina grannar berättar för mig om de upplever att mina aktiviteter stör, och jag har vid några tillfällen frågat om det är ok att jag gör si eller så, vid dessa och dessa tillfällen. Självklart undviker jag extra störande aktiviteter om de tex har grillfest, det väntar till en annan dag. Bara detta att prata med grannarna gör att väldigt mycket osäkerhet och oro släpper, man provar olika lösningar och ser om de funkar bra nog annars hittar man på nya lösningar och testar.

Man kan i många fall reta ihjäl sig på grannar för saker som är enkla att fixa via gemensam anpassning och respekt, det som behövs är att man för en dialog.
Allt det du säger funkar ju i normala sammanhang där man bor granne med hyfsat vettiga, civiliserade människor som har någon grad av social kompetens.

När du får en granne som vi hade, där till och med polis till slut måste ingripa, då hjälper absolut ingenting tyvärr. Som hus/radhus-ägare kan man inte göra ett skit om en granne orsakar extrema störningar fick jag lära mig. Man står helt ensam. Vi tvingades ju till och med att flytta till slut.

Tro mig, det finns riktigt vidriga människor där ute som skiter fullständigt i alla andra och som enbart tänker på sig själva. Det var ett rent helvete för oss och innebar svår stress och oro. Även om jag gått vidare så hatar jag dom för hur de betedde sig :mad:
 
danniee, jo jag förstår att det finns situationer där det saknas förutsättningar att köra en modell baserat på dialog och ömsesidig förståelse och respekt.

Det jag vill puffa för är att det fungerar överraskande ofta och jag vill uppmuntra alla att prova den vägen när man börjar känna att det kryper i kroppen, knyter sig i magen och känslorna tar överhand. Det är väldigt lätt hänt att man sätter etiketten ”idiot” eller ”okommunicerbar” på folk, förutbestämmer att de inte går att föra en dialog med dessa individer utan att verkligen ha provat ordentligt.
___
Ps. Därmed inte sagt att du inte skulle ha provat allt som stod i din makt. Jag förstår att det finns helt omöjliga fall.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
danniee, jo jag förstår att det finns situationer där det saknas förutsättningar att köra en modell baserat på dialog och ömsesidig förståelse och respekt.

Det jag vill puffa för är att det fungerar överraskande ofta och jag vill uppmuntra alla att prova den vägen när man börjar känna att det kryper i kroppen, knyter sig i magen och känslorna tar överhand. Det är väldigt lätt hänt att man sätter etiketten ”idiot” eller ”okommunicerbar” på folk, förutbestämmer att de inte går att föra en dialog med dessa individer utan att verkligen ha provat ordentligt.
___
Ps. Därmed inte sagt att du inte skulle ha provat allt som stod i din makt. Jag förstår att det finns helt omöjliga fall.
Man ska alltid börja med att prata och försöka föra dialog, det är en självklarhet för mig med givetvis. Och även om man är sur ska man försöka säga till på ett vänligt och respektfullt sätt, annars är sannolikheten stor att grannen sätter sig på tvären direkt.

I vårt fall gick det ju tyvärr inte. Vi provade detta, flera gånger, trots att störningarna var fullkomligt absurda. Eftersom grannen drog på stereon på den nivån han gjorde så hade han nog inte alla hästar hemma och det var nog redan kört för vår del från dagen vi flyttade in. Till och med krogarna i Stockholm city hade varit avundsjuka på hans baslåda.
 
P pepparsalt skrev:
Med detta sagt så är invandrare som grupp betydligt mer högljudda än vad svenskar är. Det är en annan kultur. Och det är inte heller rasistiskt.
Haha, Jo, det är det. :-D

Invandrare är inte en grupp, det är alla andra grupper förutom svenskar, menar du att alla invandrargrupper är mer högljudda än svenskar?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Haha, Jo, det är det. :-D

Invandrare är inte en grupp, det är alla andra grupper förutom svenskar, menar du att alla invandrargrupper är mer högljudda än svenskar?
Ja absolut. Det är mitt intryck, utan tvekan. Klart att invandrare är en grupp. De är en grupp med bakgrund i en eller flera olika kulturer. Förstår du inte att kulturer skiljer sig åt i sina beteenden? Svenskar är likadana som italienare? Turkar likadana som isländare?

Det här känns ju lite dagisnivå att sitta och förklara sånt här. Du får nog resa lite utanför Sverige om du inte lärt dig det här.
 
A
Absolut skiljer sig kulturer åt, men det känns som en meningslös sak att diskutera här? Tur/Otur med grannar kan man ha oavsett etnicitet tänker jag? Svennebananer, Juggejävlar, someliepack... finns alltid nåt att störa sig på. OBS uttrycken var menade i skämtsam anda. Bäst att poängtera.

Ska vi släppa diskussionen om ursprung nu och prata om det som är mer intressant, dvs självupplevda verkliga draman :crysmile:
 
danniee skrev:
Absolut skiljer sig kulturer åt, men det känns som en meningslös sak att diskutera här? Tur/Otur med grannar kan man ha oavsett etnicitet tänker jag? Svennebananer, Juggejävlar, someliepack... finns alltid nåt att störa sig på. OBS uttrycken var menade i skämtsam anda. Bäst att poängtera.

Ska vi släppa diskussionen om ursprung nu och prata om det som är mer intressant, dvs självupplevda verkliga draman :crysmile:
Ja jag håller med :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P pepparsalt skrev:
Ja absolut. Det är mitt intryck, utan tvekan. Klart att invandrare är en grupp. De är en grupp med bakgrund i en eller flera olika kulturer. Förstår du inte att kulturer skiljer sig åt i sina beteenden? Svenskar är likadana som italienare? Turkar likadana som isländare?

Det här känns ju lite dagisnivå att sitta och förklara sånt här. Du får nog resa lite utanför Sverige om du inte lärt dig det här.
Jag håller med, det är dagisnivå att förklara hur rasismen fungerar men jag antar att du inte är intresserad, du lär dig nog också den dagen du är ute och reser och får uppleva hur en del folk är helt nedtryckta och tillbakavisade av folk som drar alla som inte är som dem själva över samma kam.

Alla olika kulturer är såklart olika, men det finns inte bara två; Svenska och utländska, det är lite mer nyanserat än så och det är den grundbulten rasism vilar på, alltså "Vi och alla andra".

Ditt uttryck är ett skolexempel på dold rasism..
De är ju utlänningar; Det vet man ju hur dom är!
Jo, men var det, turkar, somalier eller jamaicaner? Alla är ju olika du vet... =)

Så nej, invandrare är inte en grupp, det är tusentals grupper.

Och dra inte reskortet för mig, du vet inte vad du snackar om.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag håller med, det är dagisnivå att förklara hur rasismen fungerar men jag antar att du inte är intresserad, du lär dig nog också den dagen du är ute och reser och får uppleva hur en del folk är helt nedtryckta och tillbakavisade av folk som drar alla som inte är som dem själva över samma kam.

Alla olika kulturer är såklart olika, men det finns inte bara två; Svenska och utländska, det är lite mer nyanserat än så och det är den grundbulten rasism vilar på, alltså "Vi och alla andra".

Ditt uttryck är ett skolexempel på dold rasism..
De är ju utlänningar; Det vet man ju hur dom är!
Jo, men var det, turkar, somalier eller jamaicaner? Alla är ju olika du vet... =)

Så nej, invandrare är inte en grupp, det är tusentals grupper.

Och dra inte reskortet för mig, du vet inte vad du snackar om.
Jag håller inte med om att det är dold rasism men tycker nog att diskussionen börjar bli tröttsam nu. Om du tycker det är rasism så får du väl göra det. Jag tycker vi släpper ämnet.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Fair enough, jag har inget emot dig, men jag tycker det är viktigt att försöka förklara hur det vi säger kan påverka andra och hur det kan spä på polarisering. Det var mer riktad till andra som senare kanske läser än till dig personligen.

I korthet vill jag inte att vissa tryck skall stå oemotsagda.
 
  • Haha
CM1234
  • Laddar…
C
G gaidin skrev:
I korthet vill jag inte att vissa tryck skall stå oemotsagda.
Nä, vi märker det...
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Så nej, invandrare är inte en grupp, det är tusentals grupper.
.
Invandrare är EN grupp, hur lite du än vill att det skall vara så.

I Sverige är det en grupp, bestående av alla som invandrat till Sverige. Att den gruppen består av mindre grupper, människor från olika länder med olika kulturer är en annan sak.

Det är ungefär som gruppen djur, den består av gruppen spindlar, gruppen fiskar, gruppen hästar osv.
 
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Invandrare är EN grupp, hur lite du än vill att det skall vara så.

I Sverige är det en grupp, bestående av alla som invandrat till Sverige. Att den gruppen består av mindre grupper, människor från olika länder med olika kulturer är en annan sak.

Det är ungefär som gruppen djur, den består av gruppen spindlar, gruppen fiskar, gruppen hästar osv.
Ta denna diskussion i en annan tråd.
 
  • Gilla
katho75 och 8 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Verkar som ingen boendeform är garanterat fredad från störande grannar. Det hänger med andra ord helt och hållet på hur grannen beter sig oavsett om man bor i villa, lägenhet, eller radhus.

Som lägenhetsinnehavare kan jag tycka det är störande med grannar som låter sina barn göra lite som de vill. Ok ja, barn är barn så visst tålamod får man ha, men det kan lätt gå över gränsen också om föräldrarna inte är sådana som tänker sig för.

Dennes underbara gullunge kan lätt bli helvetets satunge för grannen under om grannen ovanför låter barnen springa fram och tillbaka på hälarna. Det är skitjobbigt att lyssna på för den som bor under oavsett tidpunkt.

Sen kanske man ska tänka sig för om man har gemensam innergård att inte låta ungarna gapa och skrika vilt. Har några grannar som sitter ute med sin 1-åring kl 09 och låter den grina till och från rätt ofta. Inte jättekul när man måste sova med fönstret öppet på sommaren.

Samtidigt försöker jag verkligen intala mig själv att försöka vara mer tolerant, att livet i staden är så här. Det lever och det är liv och puls. Jag tror inte jag skulle vilja ha helt tyst heller. Men ja, ibland blir det bara för mycket när det känns som grannarna är direkt inpå en.

Jag har funderat länge på att flytta till villa i tron om att man kommer undan sånt här mer, men jag är inte längre så säker på det. Har bott på markplan i radhuset och fick en chock när bilar åkte förbi eller människor bara promenerade förbi medan de pratade. Kändes som det gick rakt in i rummet. Inte van bo på markplan.
Bygg en trädkoja, noll insyn och noll grannar;)
Inget trädgårdsarbete som bonus.
Sån här: https://www.st.nu/artikel/fler-trad...agra-av-sveriges-ovanligaste-overnattningshus
 
Vi har en udda granne i området, han har bla ’byggt’ en hög mur runt sin tomt (utan bygglov för den skulle aldrig bli godkänd). Muren består av trädstammar som är staplade liggandes ovanpå varandra. Muren är ca 1.5-2 m djup, ca 2.5-4 m hög (varierande höjd på olika sträckor) och går runt hela tomten, bara en liten smal öppning vid grinden. Han har skapat ett fort! Tomten ligger längst ut i området och gränsar till en skog/naturområde, och det är där han samlar byggmaterial till muren. Efter stormen Gudrun så fanns det så mycket stormfällda träd att muren växte ca 1 m på höjden varvet runt. Han kallas allmänt för Legionären eftersom han enligt ryktet har varit med i Främlingslegionen för länge sedan. Året runt så går han runt i området med sin cykel och höga näbbstövlar (på sommaren utan t-shirt men med stövlarna på). Jag har bott i området i 20 år och varje gång jag möter honom så hälsar jag, än har han aldrig hälsat tillbaka men jag fortsätter hälsa, endera dagen så kanske han hälsar tillbaka . Inget jag stör mig på men väldigt udda.
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.