Mikael_L skrev:
Och vad tar det för tid då? 2 minuter/fönster?

Ja man ska kanske ta 10/fönster ...
Tror man inte ska satsa på villor då hehe då fönsterna är väldigt utspridda
 
Jag antar att du redan har tänkt på att erbjuda alla äldre släktingar hjälp med hjulbyte? Där brukar betalningsviljan vara avsevärt högre, och du kan träna lite och se om hjulbytarbranschen är nåt för dig att satsa på.

Själv skulle jag vara oerhört skeptisk om en okänd yngling erbjöd sig att byta mina hjul. Dels för att jag som andra sagt själv vill kolla skick på bromsar och sånt, men även av säkerhetsskäl. Jag vill inte att nån får min bil över sig, och om jag inte vet nåt om ynglingen så får jag ju utgå från att han inte vet vad han gör.

Gräsklippning och snöskottning tror jag är enklare att sälja in. Lövräfsning.
 
Tack Stefan jag tror ni alla har rätt att det kan vara ganska svårt att sälja in sig när det finns ganska många risker för både mig och personen som jag skulle sälja min tjänst till :) aja det är bra att jag har fått så mycket hjälp här båda positiva och negativa saker med detta :) men jag tror nog att de negativa står lita högre eftersom jag inte tänkte på min egen hälsa, ett misstag som många gör antar jag.

Vill tacka alla som har diskuterat med mig :)
 
Jag pröjsar 400:- för två bilar dvs 8 däck, egen förvaring.
Jag pröjsar 150:-/timman för städerskan efter rot. Dvs. Tvätt av fönster när man säger till och gräsklippning om så är fallet.
Ska man tjäna pengar så tror jag på att köpa två saker och förädla dem och säljer dem som en sak! ;)
 
jag och jag skrev:
Jag pröjsar 400:- för två bilar dvs 8 däck, egen förvaring.
Jag pröjsar 150:-/timman för städerskan efter rot. Dvs. Tvätt av fönster när man säger till och gräsklippning om så är fallet.
Ska man tjäna pengar så tror jag på att köpa två saker och förädla dem och säljer dem som en sak! ;)
Måste fråga hur ofta kommer h*n till er och städar? Är lite nyfiken om hur mycket det skulle kosta per år att anställa en person som städer ens hus :)
 
jockewtf skrev:
Måste fråga hur ofta kommer h*n till er och städar? Är lite nyfiken om hur mycket det skulle kosta per år att anställa en person som städer ens hus :)
U got PM! :)
 
Jag skulle säga nej tack.
Dels för att jag jobbar som mek själv, men jag skulle inte riskera att få en tröskel intryckt pga felplacerad domkraft, repade fälgar pga fälgkors som slinter, eller sönderdragna gängor.

Chansen att saker jäklas (vilket det gör) gör att jag inte skulle rekommendera någon att sälja tjänsten folk inte visste de behöver, om du inte är helt hundra på att du inte kör fast.. Tänk på att min 900Nm muttermaskin inte orkar lossa hjulskruvarna ibland..

Mvh Johan

Sent from my ST18i using Byggahus
 
jockewtf skrev:
Hej, jag är 18 åring som är ny här på forumet och tycker att det här med att bygga hus och renovera är jätte roligt och har läst massor roliga inlägg här på forumet.

Det är så här att jag fick en idé när fundera lite på, hur jag ska kunna tjäna en extra peng utan att behöva pendla (jag bor ute på landet och det finns inte många jobb här omkring)

Jag ska komma till saken, Det är såhär att jag hörde hur mina föräldrar och grannar alltid klagar varje år på att de inte har tid med att byta däck, Vad tycker ni skulle vara ett bra pris att ta om jag går omkring längst bygden och frågar dem om jag kan få byta deras däck till vinter/sommar däck?
Skulle detta vara någon bra idé eller är jag helt ute och cyklar?

Jag googlade och såg att på en verkstad brukar dem ta ungefär 300kr för att byta alla fyra däcken. Jag tänkte skulle jag kunna ligga på samma pris eftersom jag kommer till dem och de behöver inte göra något? Är 200-300 kr för mycket är min fråga :)

Kom gärna med åsikter och tips jag älskar verkligen att läsa vad ni har och säga.
Tycker det är jättebra att du är framåt. Skulle inte betala för att få mina däck bytta, men jag vet att den lokala däckfirman tar 700kr/år för byte av däck två gånger per år, lagring av däck samt nitrogenfyllning och tvätt av däck.
 
Jag ser det största problemet, att säsongen är allt för kort o intensiv. Nu i april vill alla ha sommardäcken på och i november vinterdäcken.
Vad skall du göra under mellantiden?
En tjänst som inte är allt för krävande, men kräver lite säkerhetstänkande, är att tex rensa hängrännor, algtvätt på fasad och tak samt plattgångar. Även gräsklippning kan vara lönande och satsar du på en egen åkgräsklippare så går det fort att köra över några gräsmattor.
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men har försäkringfrågan dykt upp - både då det gäller ifall en bil rasar och måste lagas dyrt, eller när ryggen eller annat blir slut?
 
Som det ser ut nu, inget.

Men om jag skulle vara lite bekvämare, och inte haft min mutterdragare.. så 150kr på sidan om.

250 med kvitto.
 
Jag har inte läst hela tråden, men jag håller med många andra, den primära anledningen till att jag byter själv är inte för att spara några hundralappar, mer för att det känns surt att göra sig omaket att lasta i och ur däck, boka tid, åka iväg osv och dessutom betala 2-300 kr för det när jag lika gärna kan bita i det sura äpplet och göra jobbet själv, krångelfritt och gratis.

Summa summarum, slipper jag allt kringarbete och slipper stå och skruva själv så betalar jag gärna 2-300 kr för jobbet. Bra affärsidé alltså. :)
 
gronfelt skrev:
Jag har inte läst hela tråden, men jag håller med många andra, den primära anledningen till att jag byter själv är inte för att spara några hundralappar, mer för att det känns surt att göra sig omaket att lasta i och ur däck, boka tid, åka iväg osv och dessutom betala 2-300 kr för det när jag lika gärna kan bita i det sura äpplet och göra jobbet själv, krångelfritt och gratis.

Summa summarum, slipper jag allt kringarbete och slipper stå och skruva själv så betalar jag gärna 2-300 kr för jobbet. Bra affärsidé alltså. :)
Samma här. Spelar ingen roll om det hade varit gratis. Det är för jobbigt att släpa iväg däcken.
 
Jag tycker iden med att byta däck låter som en dålig sådan, tyvärr. Det känns som det där finns mycket som kan gå fel. Allt från att domkraften sjunker igenom när ägaren har ställt bilen på den singellagda parkeringen, till att du inte sätter domkraften rätt och pajar underredet. Sen kanske du repar någon fälg, inte är helt hemma med hur du ska få ut skyddsplast runt bultarna och på så sätt repar fälgarna. Ytterligare saker som kan gå fel är att du inte drar bultarna med rätt moment, att du drar av bultarna, att skiten har rostat fast och så vidare.

Det känns som att mna lika väl kunde bytat hjulen själv än lejt det hemma för ett par hundringar. För det första måste man se till att vara hemma när någon skulle komma och byta hjulen. Sen vara säker på att den som ska göra det kommer i tid och inte har blivit försenad en timme tidigare under dagen vilket gör att ens egen planering skiter sig. Sedan måste man ändå böka fram däcken ur förrådet till den som kommer. Vidare så vill jag inte gärna ha någon obehörig kring bilen och säkerligen ett öppet förråd där däcken är, hemma hos mig.

Det jag tycker du ska satsa på är helt klart gräsklippning, fönsterputs och snöskottning. Snöskottning är det lättaste om det bara är runt "normala" villor, men vid större ställen så kanske det kräver snöslunga och grejer. Fönsterputsning är förrenat med vissa risker med arbete på stege och så vidare så där får man se till att vara försäkrad. Gräsklippning är väl inte helt problemfritt heller för jag hade då inte lånat ut min gräsklippare till någon som jag inte har en aning om hur den sköter mina grejer. Plus att jag är jobbigt noggrann med hur gräsmattan klipps:).

Det blev en lång utläggning men jag tror snöskottning är det lättaste att få mycket napp på. Sen innefattar det minst risker och det kan inte gärna bli så mycket fel om man är lite noggrann. Allt annat innefattar rätt mycket risker som jag ser det. Ett annat tips är att låna skolans kopieringsmaskin och trycka ut massa lappar med var du erbjuder, prisuppgifter och lite kortfattat vem du är. Sedan hade jag gått runt och postat dem i brevlådorna på ett sådant stort område jag varit intresserad av. Ska du exempelvis erbjuda snöskottning så är väl problemet att det snöar kanske bara någon dag på veckan och du kan vara ganska säker på att det inte är så många som är sugna att vänta allt för länge med det. Har du sedan bara ett par timmar efter skolan varje dag blir inte det här heller så lätt:).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.