hnurre skrev:
Förstå värdet av samt titta på:

Kommunalt V/A
Vattenburen värme​
Vattenburen värme Absolut!
Kommunalt V/A Njae Varför?
 
hnurre skrev:
Förstå värdet av samt titta på:


Vattenburen värme​
Absolut inte nödvändigt med vattenburet i alla fall, beror helt och hållet på vilket hus det är, storlek och så vidare. Titta istället på prislappen för uppvärmningen. Kan ju finnas en luft/luft som gör jobbet ihop med bra isolering/fönster.
 
Chrissofsweden skrev:
.....Känns som att 60-70 tals hus kan vara hur bra som helst men även hur dåliga som helst. Lite beror på om någon byggt det själv eller om det ingått i ett projekt.

Skulle jag köpa ett hus idag skulle jag även vara vaksam på renoveringar som gjorts sista tiden. För 10-20 år sem var det inte aktuellt att byta ut ett gjutjärnsrör. Eller åtminstone inte nödvändigt.....
Håller med. Sent 60-tal och tidigt 70 tal präglas av en del tokiga lösningar och materialval. OCH oavsett detta så börjar hus från den tiden faktiskt bli gamla och kräva sina "genomgångar"

Gjutjärn från 1950 kan vara bättre än PVC från 1970. Men rent generellt så fixas det för mycket med ytskikt, och för lite pengar läggs på stammar, el, tak etc.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
KristinaRT
Jag håller absolut med! Min poäng är precis det du/ni poängterade här - man känner till de fel eller riskkonstruktioner som gjordes och i många fall har man hittat sätt att fixa dem. Just antalet byggda likadana hus blir en styrka......
 
OskarJ skrev:
*Väldigt kreativ dragning av el, avlopp och vatten i taket ovanför en duschhörna i ett sovrum i källaren. Golvbrunn saknades men löstes genom en ränna i golvet ut till en golvbrunn mitt i rummet. Resten av rummet hade nån form av heltäckningsmatta.
*Tak och golvlister går bra att mäta med ögonmått. Nån centimeters glapp har ingen dött av. Vinklar går att vinkla lite som man vill bara det nästan passar.
*Golv behöver inte ha kontakt med underlaget, lite buktningar i parketten gör bara livet mer spännande.
*Vind med akvariekänsla. Hela vinden kändes fuktig och det var ganska svart utmed takstolarna.
*Gott skick betyder "det som går att redigera bort i Photoshop är inget problem i verkligheten"
*Randigt innertak är snyggt! Speciellt när det uppstår lite spontant efter att brädorna i taket har torkat.
*Lister kan spikas godtyckligt och missar man med hammaren så slår man bara lite hårdare. Olika gering vid fönstren brevid varandra ger bara lite mer liv i rummet.
*nivåskillnader och vågig parkett är sånt man får räkna med i ett nästan nybyggt hus som kostar drygt dubbelt så mycket som snittpriset i området.
*Dubbeldörrar kräver en del snits och kraft för att gå att stänga... och öppna.
Total besvikelse med andra ord. Jag hade väntat mig betydligt bättre kvalitet i ett relativt nytt och enligt beskrivningen väldigt exklusivt hus. En del detaljer höll sämre nivå än vad som känns okej i ett uthus.
Duktiga "hembyggare" gör ofta nogrannare/snyggare lösningar än snickare och husfirmor som väl arbetar mot klockan, men efter många husvisningar kan även jag konstatera att "Timell-wannabees" som vill mer än de kan verkar vara majoriteten. Mitt intryck är dock att det som är gjort från början, oavsett hur gammalt huset är, ofta är bra gjort. Jag skulle nog hellre ta ett relativt "orört" hus och göra om ytskikt än att få ta över ett hus där nån klåpare bytt allt men på totalt oproffsigt sätt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi kollar på detta i denna prioreteringsordning:

1. Läge och känsla, vi tittar på tomtens läge, högt/lågt, nära väg, nära skog osv. Vi tittar på husets läge på tomten, uteplats ska alltid vara åt omkring sydväst helst med fri kvällssol, uteplats ska alltid vara på baksidan av huset så privat som möjligt. Känslan måste vara att här kan jag bo och trivas.

2. Funktion, fyller huset våra krav på antal sovrum, badrum, sällskapsyta? Om inte hur ser detaljplan ut för utbyggnad och känns den möjlig på ett tilltalande sätt.

3. Strukturella saker, planlösning och bärande väggar, värme, ventilation, avlopp, grund, tak, fönster...

4. Övrigt skick, badrum, kök, ytskikt
 
  • Gilla
rebban_5 och 4 till
  • Laddar…
Kolla efter möjliga fuktfläckar.
Om golven sluttar.
Hur ser taket ut?
Hur högt är det till tak inomhus?
Hur gamla är fönsterna?
Skorstenen?
Otrevliga grannar?
 
Tänk på hur er vardag kommer att bli också. Förutom husets läge på tomten, och tomten i sig, så var i ett område huset ligger. Kommunikationer, är det genomfartsväg utanför? Stora genomfartsvägar genom bostadsområden innebär mer eller mindre konstant trafik utanför. Kommer båda åka bil jämt? Om nej, avstånd till busshållplats eller liknande, hur ofta går buss/tåg därifrån? Närhet till affär, barnomsorg? Kommer barnen kunna gå ut i området själva, gå till kompisar etc, utan att passera gator? Återvändsgata är ett stort plus i det avseendet. Kommer barn kunna gå/cykla till skola själva framöver eller måste man räkna in att alltid skjutsa?
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Debbe skrev:
Hur gamla är fönsterna?
"Gamla" ?
 
MagHam skrev:
"Gamla" ?
Ja, det måste ju vara tänkt så här

gamla fönster (ca före 1960), de håller i 100-tals år = bra.

Nya fönster = håller max 30 år. Dåligt om de är i den bortre halvan.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tack för alla tipsen

Nu har vi hittat ett hus igen.

Bra planlösning
Bra skick
Många "stora" saker gjorda
Bra läge
Bra tomt
Bergvärme, fiber
Inga saker på "det här måste göras innan vi flyttar in"-listan

Det finns lite på 5 och 10-årslistan men inget som man inte kan räkna med i vilket hus som helst. På måndag blir det att ge sig in i budgivningen :)
 
  • Gilla
rebban_5 och 1 till
  • Laddar…
Då får jag önska lycka till!
Hoppas Ni blir nöjda.
 
Köp!

Fast det beror ju lite på priset också :p
 
O OskarJ skrev:
Tack för alla tipsen

Nu har vi hittat ett hus igen.

Bra planlösning
Bra skick
Många "stora" saker gjorda
Bra läge
Bra tomt
Bergvärme, fiber
Inga saker på "det här måste göras innan vi flyttar in"-listan

Det finns lite på 5 och 10-årslistan men inget som man inte kan räkna med i vilket hus som helst. På måndag blir det att ge sig in i budgivningen :)
En liten uppdatering av den här tråden kan vara på sin plats nu....
Huset ovan är köpt och vi har hunnit börja bo in oss. Så det är ungefär nu som äventyret som husägare börjar :)

Huset i fråga är ett sutteränghus från 1969 från Hultsfredshus. En del saker har dykt upp på att-göra-listan men inget som är någon större brådska med.
 
  • Gilla
Robban98422 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.