Fick just en fin bok av min kära sambo. I den står det i en faktaruta:

//
Detta får du INTE göra själv:
  • VVS-installationer
  • Vägg- och golvbeläggningar i våtrum
  • Fasta elektriska installationer
  • Arbete på bärande konstruktioner i huset
//

Elen kände jag till, men finns det verkligen regler om resten. Har du tillräcklig kunskap så skall väl det räcka? Eller har jag missat något.. ?!?

Känns mer som den vanliga propagandan ifrån hantverkarna. Stopp, stopp det där är vårt jobb :surprised:
 
Bob_the_builder
Nej, du har rätt. Det är bara elen som är reglerad. Resten FÅR man göra. Sen kan det naturligtvis vara olämpligt beroende på egen kunskapsnivå mm, men det är ju en annan sak.
 
Vem bryr sig om skrämselpropaganda? Vem är du egentligen rädd för? Det finns ingen som bötfäller dig eller burar in dig bara för att du gör saker själv när du vet vad du gör. Skit i alla besservissrar som säger "det får man inte göra" för det säger dom bara för att dom inte kan nå´t själv. Jantelagen, du vet. Har du bara kunskap och vilja så är det bara att köra på. Är du osäker så finns det folk att fråga, det kostar inget.
 
Sonander skrev:
//
Detta får du INTE göra själv:
  • VVS-installationer
  • Vägg- och golvbeläggningar i våtrum
  • Arbete på bärande konstruktioner i huset
//
Det borde stå "Detta bör du inte göra om du har tummen mitt i handen"
 
VVS får man faktiskt inte röra själv om den är kopplad till ett kommunalt nät. Har man egen VA däremot så är det fritt fram.
 
mats_o skrev:
VVS får man faktiskt inte röra själv om den är kopplad till ett kommunalt nät.
Jodå, bara det är fackmannamässigt utfört. ;)
 
Helt rätt. Bara elen kan man få på skallen av.

Resterande så gäller "fackmannamässigt utförande". T.o.m. försäkringsbolagen säger att man kan göra det själv bara man följer de bestämmelser som gäller på marknaden och att arbetet utförs fackmannamässigt.
 
Jo, tillägg för bärande konstruktion. Där skulle jag först anlita en byggnadsingenjör för bedömmning om vad som kan och får göras... men SEN skulle jag göra det själv.

Bra karl reder sig själv!!
 
I mitt hus får allt räknas som bärande konstruktioner då det är byggt av en byggnadsgrovis som förmodligen hade rivning som specialite´. Till och med vissa dörrkarmar är med i bärande konstruktionen. Nuvarande takstolar är ett lappverk utav guds nåde, underlagstaket är av formluckor och ytterbeklädnaden är av masonit. Jättekäckt.
Den här kåken är byggd av ALLT som skulle till tippen från diverse byggen.

Det har varit en byggnadsingenjör här och hälsat på, eftersom jag känner en och han sa bara "oj , ja så kan man ju också bygga. Det kan inte bli sämre hur du än gör." Så det gäller att förstärka kåken med omsorg, för skulle jag dra ur fel spik så rasar kåken. Det är en liten utmaning att renovera en så vanskapt byggnad men det är ju det som är tjusningen eller hur?
 
Tack för det. Kände bara hjälp ska jag behöva ta in hantverkarare för allt. ???
 
Vedeldarn skrev:
Det är en liten utmaning att renovera en så vanskapt byggnad men det är ju det som är tjusningen eller hur?
:surprised: Hörrududu, nu börjar det bli riktigt spännande. ::)
Är det inte hög tid för dig att göra en hemsida om ditt bygge. Har läst en massa om din värmeanläggning med efterbrännkammare m.m. också. ;)

 
Hemsida är på gång, det dröjer lite eftersom jag måste göra värmen i kåken färdig först , men som sagt var, hemsida kommer var lugn för det. Jag har även skaffat digitalkamera så jag kan dokumentera "brähögen".
 
Vedeldarn skrev:
I mitt hus får allt räknas som bärande konstruktioner då det är byggt av en byggnadsgrovis som förmodligen hade rivning som specialite´.  Till och med vissa dörrkarmar är med i bärande konstruktionen.  Nuvarande takstolar är ett lappverk utav guds nåde, underlagstaket är av formluckor och ytterbeklädnaden är av masonit.  Jättekäckt.  
Den här kåken är byggd av ALLT som skulle till tippen från diverse byggen.

Det har varit en byggnadsingenjör här och hälsat på, eftersom jag känner en och han sa bara "oj , ja så kan man ju också bygga. Det kan inte bli sämre hur du än gör."   Så det gäller att förstärka kåken med omsorg, för skulle jag dra ur fel spik så rasar kåken.  Det är en liten utmaning att renovera en så vanskapt byggnad men det är ju det som är tjusningen eller hur?

Menar du att du inte har takpannor på ditt hus?
 
Jodå, takpannor finns det, dom består av 98,5 procent pressad sand så där det läcker ställer jag helt enkelt en balja under för att gå upp på det taket och lägga på nya där det läcker då riskerar man att hamna på vinden med ett lass sand över sig, dvs. "takpannorna". Formluckorna är underlaget till takpannorna och masoniten hade han klätt ytterväggarna med.
Men takbyte är på gång-om ett par år......
Då ska jag även riva övervåningen och göra enplans av kåken för den är stor nog så det räcker. Det jag däremot inte ska göra är att söka rivningslov för det finns nämligen inget byggnadslov på den övriga kåken och struntade man i att söka då så kan jag göra sammalunda nu. Säger byggnadsnämnden nå´t så får jag väl skylla på tillfällig sinnesförvirring eller nå´t sånt.
 
Försäkring?????????? Va ä dä för nått påhitt????????
Alla pratar om försäkring men när det kommer till kritan och det har hänt nå´t då vill försäkringsbolagen inte vara med längre.
Jag har en bekant som fick sin källarvåning med gillestuga dränkt genom kommunens försorg men tror ni att dom får ut fulla värdet av försäkringen? Åldersavdrag kallas det visst, så dom får punga ut med massor av pengar själva bara för att återställa källaren till ursprungligt skick och kommunen har som "policy" att inte betala mellanskillnaden så vad ska man med försäkring till egentligen? Det är bättre att stoppa premiepengarna i madrassen och vara aktsam om det man har istället för att göda ett värdelöst försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.