DennisCA DennisCA skrev:
Vad säger lagen om husnummer?
Arabiska siffror vid brevlåda och/eller huvudentré i ett typsnitt med serifer.

160 timmars samhällstjänst och månatligt vite vid brott mot reglerna.
 
  • Gilla
tippz och 1 till
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Finns du med på bilden?
[bild]
Har alla i byn samma efternamn? Problem med inavel?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ingen som kan påvisa någon lag eller liknande som svar på TS fråga?

omvänt, får jag falskskylta mitt hus? Alltså skylta med tex 3 när det egentligen är 5. Varför nu någon skulle vilka göra det. Man borde komma undan med att det är utsmyckning och inte numrering.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har alla i byn samma efternamn? Problem med inavel?
Nja, vid tidpunkten för konstverkets uppförande var det Sveriges vanligaste efternamn, och jag tror det bodde runt 20-25 tusen personer i Kumla kommun... :geek:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Arabiska siffror vid brevlåda och/eller huvudentré i ett typsnitt med serifer.

160 timmars samhällstjänst och månatligt vite vid brott mot reglerna.
Arabiska? Nej nu har det väl ändå gått för långt? Vad är det för fel på våra svenska siffror?


(Förlåt. Jag kunde inte hålla mig.)
 
  • Haha
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Arabiska? Nej nu har det väl ändå gått för långt? Vad är det för fel på våra svenska siffror?


(Förlåt. Jag kunde inte hålla mig.)
Runor?
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Jag har under mitt liv jobbat både som brevbärare och som tidningsbud. Dålig numrering gör båda jobben svårare. Det blir förstås enklare ju mer erfaren man är. Befordringssystemet gör tyvärr att det är de med minst erfarenhet som får de svåraste trakterna. Brevbärare och tidningsbud med längre anställningstid har fasta områden medan de nya hoppar runt. Som jag ser det ligger det i de boendes eget intresse att ha tydlig uppmärkning på en plats som syns bra för de som skall ge en service. Bra också om brevlådan sitter fritt och synligt. Gärna med namn och nummer.

Vad gäller hur områden är numrerade så har ni inte sett någonting:rofl:. Det finns områden som verkar helt vansinniga. Har ett exemper från ett tidningsdistrikt som jag brukade gå. Kommer inte ihåg exakt rätt nummer. Rätta mig gärna om ni vet bättre. Men principen kan jag beskriva.
Handritad skiss av ett förvirrande numrerat bostadsområde med ologiskt placerade husnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huvudvägen med utritad mittlinje har skylten P-Stenssötegången vid infarten. Så när man kör in och ställer bilen vid P på skissen och går in efter de röda pilarna. Då kommer man på vänster sida gå förbi. 19. 21. Sedan går man förbi en gångstig och förväntar sig 23 men får istället 51 följt av 53. Nästa hus är 97...
Redan konfunderad så tittar man till höger där man då tror att det skall vara jämna nr. På den sidan har man från start gått förbi 17 och 15 följt av 57 och 55.

Vid det laget har den nervklene givit upp och frågar förbipasserande lokalbefokning var nr 67 kan vara. De rycker på axlarna och säger att de inte har en aning då de bara bott i området i tio år.

Förklaringen på röran blir tydlig när nummerserien ritas upp på en karta. Parkeringen är inte Stensötegången. Den riktiga vägen är en osignifikant gångväg längs in bakom parkeringen. Numreringen börjar där med 1 på den ojämna sidan. Sedan rullar den på in på de skärande gångvägarna och följer med över två korsningar och en vändplan längst till höger på bilden gränsande till huvudvägen. Därefter går den med samma mönster tillbaka. Efter nr 63 på den ”riktiga” Stensötegången så fortsätter serien några hus för att sedan göra om resan in i området en gång till.

Stående i skiten verkar numren ha dragits ur en hatt. Ingen tror att det är sant förrän man står där.
Det är det värsta jag sett. Håll tillgodo.

Mvh Findus
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det toppas endast av de vita brandsläckarna som kom för några år sedan. En designpryl, inte en praktisk hjälp. Den ska passa in i "ljust och fräscht"-stilen.
Hör av er om ni hittade den vita släckaren mot den vita väggen mitt i natten med brandrök i rummet...
Har för mig att skyltarna om släckare därför måste ha sedvanlig röd färg så man fattar vad man letar efter.
 
P PatrikJo skrev:
Arabiska? Nej nu har det väl ändå gått för långt? Vad är det för fel på våra svenska siffror?


(Förlåt. Jag kunde inte hålla mig.)
Det var ett okej skämt tills du bad om ursäkt. ;)
 
Vad är det för fel på gårdsnamn?
De försökte förse föräldrahemmet med något jädra postlådenummer för ~20 år sedan men farsgubben talade om vad gården har hetat i ett par hundra år, och så är det.
Om det var Posten/nuvarande postnord eller något annat som var igång vet jag inte.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det för fel på gårdsnamn?
De försökte förse föräldrahemmet med något jädra postlådenummer för ~20 år sedan men farsgubben talade om vad gården har hetat i ett par hundra år, och så är det.
Om det var Posten/nuvarande postnord eller något annat som var igång vet jag inte.
När jag ramlar ner från taket, och svårt skadad sträcker mig efter telefonen och ringer 112, och säger "NILSBO", som adress, vill jag inte att en sommarjobbare sitter och tar emot samtalet och ringer ambulans, som har en ordblind som förare........
Jag hade gärna sett att jag hade kvar namnet på fastigheten, men jag ser nyttan av en enhetlig syn på hur man benämner fastigheter.
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
Blir du lättare att hitta när det står en siffra på en postlåda ett par hundra meter bort?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
jag ser nyttan av en enhetlig syn på hur man benämner fastigheter.
Kommun område X:Y menar du?

För saken är ju den att vi redan har ett flertal – officiella – sätt för geografisk indelning Att just postens indelning alltid skulle vara optimal finns det som sagt argument mot, exempelvis för dem med postlåda. Därmed inte sagt att fastighetsbenämningar generellt skulle funka bättre.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I Stockholm så utgår alla nummer från änden på gatan som är närmast slottet.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jag har under mitt liv jobbat både som brevbärare och som tidningsbud. Dålig numrering gör båda jobben svårare. Det blir förstås enklare ju mer erfaren man är. Befordringssystemet gör tyvärr att det är de med minst erfarenhet som får de svåraste trakterna. Brevbärare och tidningsbud med längre anställningstid har fasta områden medan de nya hoppar runt. Som jag ser det ligger det i de boendes eget intresse att ha tydlig uppmärkning på en plats som syns bra för de som skall ge en service. Bra också om brevlådan sitter fritt och synligt. Gärna med namn och nummer.

Vad gäller hur områden är numrerade så har ni inte sett någonting:rofl:. Det finns områden som verkar helt vansinniga. Har ett exemper från ett tidningsdistrikt som jag brukade gå. Kommer inte ihåg exakt rätt nummer. Rätta mig gärna om ni vet bättre. Men principen kan jag beskriva.
[bild]
Huvudvägen med utritad mittlinje har skylten P-Stenssötegången vid infarten. Så när man kör in och ställer bilen vid P på skissen och går in efter de röda pilarna. Då kommer man på vänster sida gå förbi. 19. 21. Sedan går man förbi en gångstig och förväntar sig 23 men får istället 51 följt av 53. Nästa hus är 97...
Redan konfunderad så tittar man till höger där man då tror att det skall vara jämna nr. På den sidan har man från start gått förbi 17 och 15 följt av 57 och 55.

Vid det laget har den nervklene givit upp och frågar förbipasserande lokalbefokning var nr 67 kan vara. De rycker på axlarna och säger att de inte har en aning då de bara bott i området i tio år.

Förklaringen på röran blir tydlig när nummerserien ritas upp på en karta. Parkeringen är inte Stensötegången. Den riktiga vägen är en osignifikant gångväg längs in bakom parkeringen. Numreringen börjar där med 1 på den ojämna sidan. Sedan rullar den på in på de skärande gångvägarna och följer med över två korsningar och en vändplan längst till höger på bilden gränsande till huvudvägen. Därefter går den med samma mönster tillbaka. Efter nr 63 på den ”riktiga” Stensötegången så fortsätter serien några hus för att sedan göra om resan in i området en gång till.

Stående i skiten verkar numren ha dragits ur en hatt. Ingen tror att det är sant förrän man står där.
Det är det värsta jag sett. Håll tillgodo.

Mvh Findus
Det där ser helt normalt ut (alla nummer till vänster om Stensötegången är udda och i nummerordning, alla till höger är jämna). Men det hade kunnat bli enklare om man haft fler gatunamn i området. Med bara en namnsatt gata blir det så där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.