Handyman 1 skrev:
Har ju blivit populärt med STORA husnummer idag,är bara positivt när man letar en address, gärna belyst kvällstid också (y)
i byn jag bodde innan fanns det ett hus där det stor ARTON med stora bokstäver. mitt syskons kommentar: "Men, har det inte suttit uppe i flera år nu? Ska de inte ta ner det snart?", hade alltså trott att det var dekoration från en 18-årsfest :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
De kommer nog hitta rätt
Det gör de säkert, till slut. Så här uttrycker sig en som jobbar med ambulanssjukvård, i en av länkarna jag bifogar:

"Grundproblematiken handlar inte om att hitta rätt – det gör vi alltid förr eller senare – utan att hitta fram så fort som möjligt för att kunna inleda livräddande prehospital sjukvård. Det som de flesta förutsätter ska finnas på plats när du eller jag blir sjuka"

Vissa anser problemet med att hitta så stort att det behöver lagstiftas om husnumrering. Visst är det de små vardagliga problemen med vilsekomna budbilar som de flesta kanske upplever. Den dag det är "kris" har dock problemen en helt annan dignitet än en försenad postleverans.

https://blogg.land.se/lev-som-en-bonde/husnummer-skillnaden-mellan-liv-och-dod/
https://www.vardfokus.se/webbnyhete...dliga-husnummer-for-att-ambulansen-ska-hitta/
https://www.folkbladet.nu/2011-06-13/lag-om-husnummer-kan-radda-liv
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör de säkert, till slut.
Jo. Men de flesta har nog budbilar hemma oftare än blåljus

Och därför är det smart att anta att om budbilarna hittar så hittar resten :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Fast hur ofta är det viktigt att budbilen hittar rätt inom några minuter?
 
Appendix Appendix skrev:
Och därför är det smart att anta att om budbilarna hittar så hittar resten :)
Vi får konstatera att vi är oense. Jag tycker inte att det är smart. Inte det minsta!
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
harry73
Appendix Appendix skrev:
Och därför är det smart att anta att om budbilarna hittar så hittar resten :)
Som sagt har blå ljus en annan karttjänst i bilen än budbilar.

Ambulanspersonal ser i för sig exakt vilket hus det handlar om på kartan, men sedan finns det även registrerat vilken infart man ska ta (eller är närmast) och nu skriver jag såklart om hus på landet. Problemet med oss är att vi fick en nu infartsväg ett bra tag efter avstyckningen och trots att det finns med på Lantmäteriets kartor, känner karttjänster inte igen den som väg man kan köra bil på.
Nu har vi med hjälp av lantmäteriet ändrat status på vägen och som gjorde att i alla fall eniro visade rätt vägbeskrivning. Efter ett tag och några anmälan om fel i kartan har också google ändrad kartan.
Jag är dock inte övertygat att ambulans och brandbil hittar rätt.
Du brukar stå hos grannarna och fattar inte vad som blev fel, och när vi då möter upp dom hos grannarna, kan vi ge en bättre vägbeskrivning och får de åka en km till för att komma rätt.

Så husnummer på gaveln syns från vägen men hjälper oss inte.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns en kåk i min närhet som har TRETTON skrivet vertikalt med versaler... Tydligt men fult... :crysmile:
Ja det har blivit chict och hett.
"femtiosju" med snirkliga bokstäver.
Vad händer om brandmannen är stressad och det är dålig sikt? Eller brevbäraren inte kan svenska?
Det är ju feltänkt helt enkelt. En prydnad åt mig själv, inte en hjälp för gäster.
Det toppas endast av de vita brandsläckarna som kom för några år sedan. En designpryl, inte en praktisk hjälp. Den ska passa in i "ljust och fräscht"-stilen.
Hör av er om ni hittade den vita släckaren mot den vita väggen mitt i natten med brandrök i rummet...
 
  • Gilla
  • Haha
-PC- och 5 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Ja, det där har jag förstått är trendigt nu. :) Förekommer ofta i flashiga inredningsmagasin och folk som vill verka coola hänger på.
Sett ett hus vars ägare uppenbarligen ville va ännu lite coolare och fyndiga så de har blandat både siffror och bokstäver "6tio5". Flashigt? Njää inte om du frågar mig...
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
Som budbils-kurir är det otroligt störigt med ouppmärkta hus, det tar extra tid att leta. Ibland får man ta upp Hitta-appen för att se vilket hus det är. Dessa avbrott kan tyckas små, men ibland handlar det om få minuter för att hinna med tidsbestämda leveranser, vi har liksom betydligt mer än paketet till tjommen som inte kan märka sitt hus.
 
  • Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
Bästa husnumret jag sett är SEX skrivet med bokstäver

Gubben som bor där sägs vara en riktig spjuver.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja det har blivit chict och hett.
"femtiosju" med snirkliga bokstäver.
Vad händer om brandmannen är stressad och det är dålig sikt? Eller brevbäraren inte kan svenska?
Det är ju feltänkt helt enkelt. En prydnad åt mig själv, inte en hjälp för gäster.
Det toppas endast av de vita brandsläckarna som kom för några år sedan. En designpryl, inte en praktisk hjälp. Den ska passa in i "ljust och fräscht"-stilen.
Hör av er om ni hittade den vita släckaren mot den vita väggen mitt i natten med brandrök i rummet...
Femtiosju? Det var väl inget. Jag vet ett hus som har (i bokstäver!) numret Etthundratjugosju på huset. Du kan tänka dig hur många bokstäver och hur stor plats det tar...
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi tog ett par siffror från tavlan där man annonserar dagens psalmer.

Två svarta siffror på en sliten vit trävägg, utomhus nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi tog ett par siffror från tavlan där man annonserar dagens psalmer.

[bild]
Har ni stulit från kyrkan!?
Ajabaja. Akta er nu för blixten...
Tur att det inte var psalm 666 i alla fall... ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag har åskledare.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har åskledare.
Bra, då går kraften rakt ner i underjorden till han som sköter värmecentralen :)
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.