frasse skrev:
Det är sagt tidigare, men prioritera sånt som är svårt/omöjligt/dyrt att komplettera med senare.
Ovanstående tyckte vi kändes viktigast, att få med sånt man inte kan lägga till i efterhand (tex ett burspråk i vardagsrummet för vår del).
Sen tror jag det är viktigt att känna efter hur man själv vill ha det, och inte vara rädd för att frångå vad som kallas "standard" i många huspaket. Man måste inte ha rostfritt, kakel o klinkers och trägolv bara för att man tror att alla andra har det. Vill man däremot absolut ha en granitskiva i köket kanske man kan skippa bubbelbadet eller något annat istället. Det är också taktiskt att välja saker som håller i det långa loppet, sånt man inte tröttnar så lätt på.
Man hoppas ju innerligt att folk väljer saker de verkligen vill ha själva, och inte sånt de tror andra tycker är fint...
 
djpa skrev:
Barn blir visst lyckligare av "materiella ting" precis som oss vuxna. Allt annat är kvalificerat skitsnack. Om det inte hade varit så så hade ju "toys 'r' us" fått stänga butiken!.
Lyckligare i meningen - glad, tyst, sysselsatt i varierande lång stund beroende på vilket "materiellt ting" och antalet av dem, Javisst!

Lyckligare i termerna - Trygghet, lugn, stabilitet, god självkänsla/självförtroende, respekt för sig själv och andra, integritet, fantasiförmåga, kreativitet, DEFINITIVT INTE!

Att intala sig annat är kvalificerat självbedrägeri!!!

Att kedjor som Toys `r us, Barnens hus osv,osv lever gott beror nog mer på ALLA OSS föräldrar, vilkas behov av kompensation för "visst dåligt samvete" är stort, än på att barnen blir så mycket lyckligare ;)

Ursäkta den här "brandfacklan" :-X Kanske en smula "off topic" men ändå inte helt och när nu ändå handsken var kastad, så...
MVH/Christina

 
Vi prioriterar en braskamin, klinker i båda badrummen och en lite finare trappa plus at vi väljer ett något bättre kök än det som ingick. Däremot så kommer vi att byta "ner" oss på ytskikt i köket och troligen även i barnrummen, från ekparkett till troligen laminatgolv eller evt plastmatta om vi hittar några som vi tycker om.
Sedan så har ju jag alltid sagt att jag skulle ha bastu i det huset som jag evt skulle bygga, det har vi nu prioriterat bort. Dessutom så vill jag ha stenskiva i köket, men där står vi nu och har inte bestämt oss slutligt. Tycker att de pengarna kan vi göra annat för och byta vid senare tillfälle, troligen blir det körsbärslaminat istället.
 
yonna skrev:
Det viktigaste anser jag är: bostadens läge på orten i lugn miljö med blandad befolkning där inte alla hus är barnfamiljer, vettig skolgång/närhet till dagis och närhet till lämpliga fritidsaktiviteter. Husets storlek eller utrustning har inget med barnens utveckling och lycka att göra.
Håller med dig till 105%, yonna! :D
MVH/Christina.
 
En sak är läget på tomten, där vi prioriterat närhet till skola för barnen, nära till skid/löpspår och natur och relativt nära "stan". Har då fått välja bort strandtomt etc, men det är svårt att få allt.
I själva huset har vi prioriterat att få fyra sovrum, öppen spis och ett stort badrum med bastu. Dessutom induktionshäll i köket. Dock inget rostfritt.
Men det finns ju tuuuusen saker att prioritera mellan...
 
yonna skrev:
Det viktigaste anser jag är: bostadens läge på orten i lugn miljö med blandad befolkning där inte alla hus är barnfamiljer, vettig skolgång/närhet till dagis och närhet till lämpliga fritidsaktiviteter. Husets storlek eller utrustning har inget med barnens utveckling och lycka att göra.

Jag håller också fullkomligt med!
 
Trots att ni flugit iväg en smula från originalämnet skulle jag vilja resonera lite kring detta.

Tänk långsiktigt är mitt råd!
Det är svårt att byta värmesystem, men lätt att måla om.
alltså kan man ta standardtapeter, alternativt måla.

Dessutom bör man tänka på yta:
Det är dyrt med väggkaklet i badrum, men billigt med klinker på golvet. (Eftersom väggarna troligen är mer yta...)
Välj alltså ett billigt väggkakel men, om ni vill, kosta på golvet.

Exempel kan man göra många, men jag slutar där.

 
Jag har sett brandprov på video, gjorda av statens provninganstalt.
ALDRIG i helvete, att jag läger in plastmatta!

Man skulle simulera brand i ett vardagsrum. Upplägget var: Tänd eld på ett ljus, ställ det i soffan, se hur lång tid det tar för hela skiten att brinna ned.

Provet fick avbrytas, räddningstjänst tillkallas, eftersom branden blev så häftig att den hotade att sätta eld på testhallen (Den hangarliknande byggnad i vilken provet skulle genomföras)

Man riggade upp ett nytt fejkat vardagsrum, utan plastmatta. Om jag kommer ihåg rätt, så från det att ljuset har "ramlat" ned i soffan. Så har du ca 2min på dig. Sedan är branden för våldsam för att kunna släckas mha handbrandsläckare. Efter 4 min är hela rummet övertänt.

Har du plastmatta blir brandförloppet mycket snabbare och våldsammare!

 
Trots ett visst mått av sunt förnuft och huvudbry måste jag nog erkänna av jag till viss del även kommer att prioritera drömmen. :-[
En del av detta innebär att antal ngt dyra möbler från Indiska.......

/aja
 
Cujo skrev:
Jag har sett brandprov på video, gjorda av statens provninganstalt.
ALDRIG i helvete, att jag läger in plastmatta!

Man skulle simulera brand i ett vardagsrum. Upplägget var: Tänd eld på ett ljus, ställ det i soffan, se hur lång tid det tar för hela skiten att brinna ned.

Provet fick avbrytas, räddningstjänst tillkallas, eftersom branden blev så häftig att den hotade att sätta eld på testhallen (Den hangarliknande byggnad i vilken provet skulle genomföras)

Man riggade upp ett nytt fejkat vardagsrum, utan plastmatta. Om jag kommer ihåg rätt, så från det att ljuset har "ramlat" ned i soffan. Så har du ca 2min på dig. Sedan är branden för våldsam för att kunna släckas mha handbrandsläckare. Efter 4 min är hela rummet övertänt.

Har du plastmatta blir brandförloppet mycket snabbare och våldsammare!
Hmm...ingen plastmatta för dig, med andra ord ;)
 
Vi prioriterade, som man säger på Åländska att huset skulle vara "viligt", dvs att stomdetaljer etc skulle vara bra kvalitet, sedan kan man pruta litet på kök och så.

Ingen plastmatta här heller ;)
 
Vi köper faktiskt huset för barnens skull. Jag trivs super bra i vår lägenhet, och det har barnen också gjort hittils, men för ca två år sedan började flera saker vissa sig vara otillräckliga: antal rum, kvalitén på skollan, beteende hos andra barn (och deras föräldrar!!!) på gården.
Vi har valt att lägga en extra miljon på ett hus i ett "fin" område därför att det går faktiskt inte att välja kommunal låg och mellan stadie skola. Jag är inte förtjust i tanken med privata skolor och dem enda två som finns i trakten och som jag tyckte om skulle kosta 30000 kr/år för våra tre barn.
Ett lägenhet med fem rum kostar i Lund 8000-8500 i månaden.
Huset kommer att kosta 8000/mån i räntor och 3000/mån i amorteringar.
När det gäller tillval, vi har prioriterat det som skulle vara besvärligt och/eller dyrt att ändra i efterhand: det blev golvvärme, klinkers i hela bottenvåningen, helkaklade badrum, askparkett på ovanvåningen, treglass fönster överallt. Sen kom vitvarorna: inte rostfritt, får jag lust för det så får jag lov att skrapa och polera sen, men energiförbrukning, säkerhet, 10 åriga garantier var faktorer som spelade in, så det blir induktionshäll, varmluftsugn (dock utan pyrolisemalj!), diskmaskin, tvättmaskin med låg vattenförbrukning/tvätt men hög varvtal vid centrifugering.
Vi hade faktiskt en budget att hålla och det enda vi satsat lite på inredningsmässigt är köket: helst lite tid med barnen än att måla splitternya luckor och stomme ;D ;D. Allt annat räknar jag med att det kommer att ta 4-5 år innan det blir precis så som jag vil ha det.
 
Risken med såna här diskussioner är att man svarar såsom man vill uppfattas. Exempelvis att man inte bryr sig om det materiella och man egentligen är en rationell och samtidigt djup person och förälder som alltid prioriterar sina barn.
Jag är övertygad om att de flesta prioriterar efter hur de vill uppfattas av sina vänner och bekanta och att det oftast är det som styr konsumtionen och boendet i första hand.
Vår främsta prioritering i vårt bygge har varit att skapa ett så stort ekonomiskt värde som möjligt för så lite pengar som möjligt. Resonemanget har varit att det enda sättet att göra sig en någorlunda hacka är just att investera i sitt boende. Simpelt? Kanske det, men förhoppningsvis kan vi bo bra medans vi skapar oss ett ekonomiskt värde på längre sikt. Samtidigt försummar vi i viss mån barnen, vänner, utlandssemestrar och andra intressen under och efter byggtiden. Är det värt det? Ja, under en begränsad tid, påstår jag. Pengar är ett av de basala verktyg som krävs för att skapa lycka.

mvh
David
 
David!

"Du är min hjälte för du vågar vara rak
Du är min hjälte för du är precis så svag som jag ."

Som Jocke Berg i Kent skulle sagt det...

Klart som korvspad att i princip allt man gör är baserat på en vilja att vara omtyckt och populär...
Innerst inne vill vi alla bli älskade.

För våra köksluckor, för våra pengar eller för våra handlingar...
 
Som Jocke Berg i Kent skulle sagt det...
Men tyvärr:

"Nobody loves us" som Morrissey skulle ha sagt. ;)

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.