MultiMan
Det enda jag egentligen fyllt på (via postorder) senaste månaden utöver det normala är extra vatten och en extra laddning P3-filter till halvmaskerna samt ventilpack ifall någon skulle fallera efter lagring. Enklare munskydd köpte jag extra i januari men hade redan hemma så det var bara påfyllning. Vid den tiden fyllde jag även på gasol till Trangian, men mest för att jag köpte skor och det företaget hade bra pris på Primus vid tillfället. Så fungerar egentligen mina flesta köp. Ser jag bra erbjudande när jag lägger en order på något annat, så fyller jag på.

Handsprit och ytsprit har jag haft hemma sedan många år. Sjukvårdsmaterial har jag för rätt stora händelser över hyfsat lång tid. Inklusive t ex nitrilhandskar. Medicin, vanlig och receptbelagd har jag aldrig under 6 månaders lager, men försöker ha för 12. Även i vanliga fall numera är många mediciner (horribelt nog) restade mer eller mindre regelbundet, så jag vill inte tänka på hur det kommer bli nu.

Toapapper t ex har jag nog aldrig haft under 2-3 månaders förbrukning hemma och det sedan årtionden.
 
Svängde förbi min kötthandlare idag. Fick hem ett gäng fina tomahawk-stekar, lammstekar, fläsksidor, korvar och rökt kött och även ett par liter kalvfond.
Där var det tvärtom. Betydligt mindre urplockat än vanligt. Han såg tacksam ut för mitt inköp.
Glöm inte de små aktörerna!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så när du är infekterad och smittsam ska du gå och handla för två veckor?
:rolleyes:
Ja, och skulle jag vara så illa däran, att jag inte orkar gå ut, får jag väl be någon anhörig handla. Jag vet av erfarenhet att jag är seglivad. :cool:
 
MultiMan
Immobil Immobil skrev:
Ja, och skulle jag vara så illa däran, att jag inte orkar gå ut, får jag väl be någon anhörig handla. Jag vet av erfarenhet att jag är seglivad. :cool:
Totalt oansvarigt. Du vet att det finns fler i samhället som inte är lika "seglivade" som du?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skydd
 
  • Hemmagjord destillationsapparat för handsprit, bestående av metallkärl och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
hur menar du att de haltar ?
Om man tänker sig att man ska klara 2 veckor genom att inte gå ut. Så funkar nästan vad som. Dvs handla som vanligt så uppstår ingen panik. Man får välja lite mer inhemska varor bara.
Och framför allt äta saker som redan idag finns i skafferi frys och kylskåp

Detta förutsätter att det finns något att värma med och kyl /frys dvs el samt.. vatten
Ska man dessutom hålla sig inomhus så är det väl inte fel att faktiskt laga mat från grunden.

I en riktigt situation så får man nog räkna med att det inte kommer vatten ur kranen eller ström i uttaget. Gasolen går inte att köpa ny på macken.....
Har man då potatismospulver så saknas värme och vatten.

Fast jag kanske glider iväg lite.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om man tänker sig att man ska klara 2 veckor genom att inte gå ut. Så funkar nästan vad som. Dvs handla som vanligt så uppstår ingen panik. Man får välja lite mer inhemska varor bara.
Och framför allt äta saker som redan idag finns i skafferi frys och kylskåp

Detta förutsätter att det finns något att värma med och kyl /frys dvs el samt.. vatten
Ska man dessutom hålla sig inomhus så är det väl inte fel att faktiskt laga mat från grunden.

I en riktigt situation så får man nog räkna med att det inte kommer vatten ur kranen eller ström i uttaget. Gasolen går inte att köpa ny på macken.....
Har man då potatismospulver så saknas värme och vatten.

Fast jag kanske glider iväg lite.
nej då, du glider inte iväg, utan du ser vad du har luckor i din prepp att täppa igen. 2 veckor bör räcka för att samhällsfunktioner ska börja fungera igen, men om...

själv har jag kamin, fotogenkamin och ett stort lager på värmeljus. Så vi klarar oss även om strömmen går under vintern.
Har vi ingen ström så har jag 4 alternativ för att laga mat, mindre gasolkök, stor gasol grill, kolgrill, och ett triangla kök med 8 liter t röd.
Slutar vattnet komma finns 50 liter i dunkar, egen brunn (osäker på kvalitet) så har en stor mängd vattenreningstabletter, sinar dem så har jag rinnande vatten 300m hemifrån.

Det finns egentligen inget stopp, utan bara hur förberedd man vill vara.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag har sett att flera skriver toapapper, men ingen skriver tvål (om jag inte missat något inlägg). Hur tänker ni här egentligen? Toapapper går det utmärkt att klara sig utan även om det är bekvämt att ha och pratar vi Covid-19 så är tvål det absolut viktigaste för att hindra smittspridning, inte toapapper. Dessutom om man hamnar i hemkarantän Så kommer man ha både el och vatten så då finns det verkligen ingen anledning att bunkra toapapper, varken för toabesök eller för att snyta sig i
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Mitt inlägg från MSB-tråden:

Eller så gör man som jag, har alltid lager så man klarar sig ett tag. Just tvålar har jag väl 20-30 st som ett rullande lager och passar på att köpa när det är billigt. Sparar både pengar, slipper stressköpa och stöter mig således inte med alla filantroper som forumet verkar ha gott om just nu i pandemitider.

Tvål är ett typiskt exempel på saker som håller sig i många år om man förvara de rätt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Man får inte glömma att leva!
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
MultiMan
Det är just att leva som man kan göra om man ordnat (preppat) sitt liv i förväg på ett strukturerat sätt och slipper regelbundet fundera över vad som behövs eller inte. Då kan man hitta på roligare saker än att springa på affärer flera gånger i veckan, som dessutom just nu är förenat med onödiga smittorisker.
 
  • Gilla
buspojken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så att man klarar sig när man blir tvingad till två veckors hemkarantän.
Beställer ju bara mat på nätet
 
J jannebmw skrev:
Beställer ju bara mat på nätet
Perfekt, då får man smittan hemlevererad av budet som hostar till vid signeringen av leveransen och som har varit runt och samlat smitta hos hela socknens invånare.
 
buspojken buspojken skrev:
nej då, du glider inte iväg, utan du ser vad du har luckor i din prepp att täppa igen.
Komiskt nog så preppar jag inte utan mitt förhållningssätt gör att jag tänker långsiktigt.
En sidoeffekt av det blir att man är förberedd på en hel del.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Perfekt, då får man smittan hemlevererad av budet som hostar till vid signeringen av leveransen och som har varit runt och samlat smitta hos hela socknens invånare.
De har anpassat sig, vi fick hem leverans idag och det var ingen signering utan säkerhetsavstånd, de vill ju inte riskera att få smittade chaufförer då de har högkonjuktur nu.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.