Macce skrev:
Och att den har löst ut märker man när det luktar konstigt ur frysen? ;D

/m
Flina lagom, det märker man väl för f-n om den är tyst förlänge och kontrollampan slocknat?
 
Det beror på hörsel och intiligens.

Det är därför jag vill fördela ut dem tillsammans med annat. Går inte TV:n då märker folk det fort. Samma sak med belysningen och ev uttag i  badrummet. köksuttagen för micro, brödrost och kaffebryggare brukar också vara rätt autodetekterande
 
man kan lämna en del av anlägningen utan jordfelsbrytare, men det är samma sak som att inte ha någon jfb alls.

t.ex. jordfel i dränkbar färskvatten-pump utan jfb får till följd att du spänningsätter pumpen och därmed jordskenan i centralen, då kommer alla jordade delar i huset att vara spänningsatta under den tid det tar för säkringen att lösa, är kabeln riktigt lång kommer säkringen aldrig att lösa
 
C
totte kott skrev:
jordfel i dränkbar färskvatten-pump utan jfb får till följd att du spänningsätter pumpen och därmed jordskenan i centralen
Hmmm. Om jordskenan är korrekt ansluten (dvs med låg resistans mot jordpotential) så skall det väl till en jäkla ström för att spänningssätta denna i någon större utsträckning?
 
totte kott skrev:
man kan lämna en del av anlägningen utan jordfelsbrytare, men det är samma sak som att inte ha någon jfb alls.

t.ex. jordfel i dränkbar färskvatten-pump utan jfb får till följd att du spänningsätter pumpen och därmed jordskenan i centralen, då kommer alla jordade delar i huset att vara spänningsatta under den tid det tar för säkringen att lösa, är kabeln riktigt lång kommer säkringen aldrig att lösa
Det är ju krav på att utlösningsvilkoret måste vara uppfyllt, och då kan ju inte detta hända om anläggningen är rätt dimensionerad!
 
Sverre: har du paragrafen i huvet ang kravet på vad jfb ska täcka. Hadde för mig att den ska gälla vid ny/ombyggnad från juni-juli i år
 
sverre skrev:
Det är ju krav på att utlösningsvilkoret måste vara uppfyllt, och då kan ju inte detta hända om anläggningen är rätt dimensionerad!
utlösningstid i tn-system 0,4 sek, men
för fast installerad elmateriel och servicekabel får utlösningstiden uppgå till högst 5 sekunder

vad jag menar är: använd jfb alltid överallt
 
cpalm skrev:
Hmmm. Om jordskenan är korrekt ansluten (dvs med låg resistans mot jordpotential) så skall det väl till en jäkla ström för att spänningssätta denna i någon större utsträckning?
du kan få upp till 115V mellan utsatt del och främmande ledande del
 
HEJ !
Som ett prisexempel: Jag bytte nyss ut min undercentral från gamla porslinssäkringar(skruv) till en ny (Hager) med automatsäkringar och JFB. Det kostade 3.500 Kronor inklusive arbete av elektrikern. (ca 15 grupper, varav kyl/frys lades utanför JFB)
Hade blitt ca 1.500 billigare med endast JFB vid sidan av den gamla centralen.
 
C
totte kott skrev:
du kan få upp till 115V mellan utsatt del och främmande ledande del
Jo, men nu var det ju jordskenan i centralen det handlade om.
 
cpalm skrev:
Jo, men nu var det ju jordskenan i centralen det handlade om.
visst, utsatt del är ansluten till jordskenan som då har samma potential
 
jag måste förtydliga mig själv

hemmafixaren står och borrar med skyddsjordad borrmaskin ansluten i uttag skyddat av jfb

pumpen i brunnen utvecklar jordfel, den är fast installerad och behöver ej jfb

utlösningsvillkoret uttag 0,4sek
pump 5sek

hemmafixaren får i sämsta fallet strömgenomgång från pumpen via jordskenan och ut i borrmaskinen under en tid av 5sek trots att han är skyddad av jordfelsbrytare och inga övriga fel i anläggningen förutom pumpen

använd alltid jfb överallt
 
C
totte kott skrev:
visst, utsatt del är ansluten till jordskenan som då har samma potential
Och jordskenan är ju ansluten till jord och har ju då jordpotential, så det är alltså lungt. :D

Man kan ju inte ignorera kretsens impendans när man resonerar om kortslutningsströmmar.

Varför just 115V och inte t.ex. 184,3V? Är det verkligen är tillåtet med en så hög jordimpendans så att den motsvarar matningens impendans?

Jag skulle vilja hävda att om jag på något sätt ordnar en kortslutning till skyddsjord och därmed lyckas få 115V på jordskenan utan att säkringen går eller att nåt brinner upp så är systemet varken korrekt jordat eller avsäkrat.
 
du kan ha skenan spänningsatt under upp till 5sek och det är fortfarande godkänt enl utlösningsvillkoret, det hinner hända mycket ikroppen under 5sek

använd jfb alltid överallt
 
Strömmen tar väl lättaste vägen så då går den inte ut i anläggningen om den är korrekt jordad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.