V Vardagsrum skrev:
Vad har ni under golvet i utrymmet som luktar?
Det är krypgrund med betong under.
 
V Vardagsrum skrev:
Vad har ni under golvet i utrymmet som luktar?
Här är utrymmet under trappen.

Mätte precis upp till 15,4 i syll, 18% i regel samt 1,4% mot betong. Hålet där jag mäter är bredvid spegeln där nere.
 
  • Litet utrymme under snedtak, inredning, verktyg, väskor, trångt, oorganiserat, potentiell förvaring, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L micke880 skrev:
Det är krypgrund med betong under.
Jag får be om ursäkt för att jag inte hänger med.

Utrymmet där det luktar ligger under mark, då utrymmet är beläget i sutterängdelen av huset. Så långt är jag med.

Men har ni verkligen en krypgrund under detta utrymmet?

Eller är det så att detta utrymme är en del av krypgrunden?
 
V Vardagsrum skrev:
Jag får be om ursäkt för att jag inte hänger med.

Utrymmet där det luktar ligger under mark, då utrymmet är beläget i sutterängdelen av huset. Så långt är jag med.

Men har ni verkligen en krypgrund under detta utrymmet?

Eller är det så att detta utrymme är en del av krypgrunden?
Ja precis. Här är en bild på huset. Brunnen framför fönstret så hoppar man ner i krypgrunden. Vår innedel till llvp sitter i trappen. Så ca 2 meter under den är utrymmet som luktar.
 
  • Ett tvåvåningshus med röda takpannor, omgiven av grönska och en trädgård, synligt på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L micke880 skrev:
Här är utrymmet under trappen.

Mätte precis upp till 15,4 i syll, 18% i regel samt 1,4% mot betong. Hålet där jag mäter är bredvid spegeln där nere.
18% i trä är strax över gränsvärdet. Att mäta fuktkvot mot/i betong är oftast meningslöst om man inte har rätt utrustning.

• Är utrymmet uppvärmt?

• Varför har hålet tagits upp, är det för elkanalisation eller är det just för fuktmätning? Går det att ta meningsfulla bilder genom hålet?

• Jag antar att Aqara loggern (temp and humidity) inte visar på något avvikande över tid?
 
Och hur ser det ut i krypgrunden..?
 
V Vardagsrum skrev:
18% i trä är strax över gränsvärdet. Att mäta fuktkvot mot/i betong är oftast meningslöst om man inte har rätt utrustning.

• Är utrymmet uppvärmt?

• Varför har hålet tagits upp, är det för elkanalisation eller är det just för fuktmätning? Går det att ta meningsfulla bilder genom hålet?

• Jag antar att Aqara loggern (temp and humidity) inte visar på något avvikande över tid?
Utrymmet är som innertemperaturen men det är inget element där.
Jag tog upp hålet för att mäta fukten bara.

Det är ganska fuktigt på vår nedervåning på sommaren, och dålig ventilation. Och ännu sämre ventilation är det ju under trappen.

Har köpt aqara nu i november, så det är inget avvikande nu. Ca 45% rh
 
V Vardagsrum skrev:
Och hur ser det ut i krypgrunden..?
Det är betong överallt i krypgrunden. Går inte riktigt att mäta där. Rh kan dock vara hög ibland tror jag.
 
V Vardagsrum skrev:
18% i trä är strax över gränsvärdet. Att mäta fuktkvot mot/i betong är oftast meningslöst om man inte har rätt utrustning.

• Är utrymmet uppvärmt?

• Varför har hålet tagits upp, är det för elkanalisation eller är det just för fuktmätning? Går det att ta meningsfulla bilder genom hålet?

• Jag antar att Aqara loggern (temp and humidity) inte visar på något avvikande över tid?
Här är en bild på syllen.
 
  • Oskarp närbild, texturer, möjligtvis möbel eller matta, brunt underlag, ljus fibrig substans, otydliga detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L micke880 skrev:
Här är en bild på syllen.
Och en på väggregel. Denna har 18%
 
  • Närbild av ull eller fiber på träyta. Texturerna är fluffiga och trådiga mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suterränghus brukar mig veterligen ha en grund som är något av en kombination av källargrund (sutterängdelen) och platta på mark. Flera olika plattor kan förekomma..

I sutterängdelen av ditt hus har du något som kan beskrivas som källargrund med krypgrund.

Består golvet i utrymmet av trä, eller är det betong det också?

Vad består den nedgrävda grundmuren/väggen av? Lättbetong/Leca eller liknande?

Oavsett, så vet du att du har periodvis för hög fuktkvot i träreglarna. Hur är de fästa mot ytterväggen?
 
V Vardagsrum skrev:
Suterränghus brukar mig veterligen ha en grund som är något av en kombination av källargrund (sutterängdelen) och platta på mark. Flera olika plattor kan förekomma..

I sutterängdelen av ditt hus har du något som kan beskrivas som källargrund med krypgrund.

Består golvet i utrymmet av trä, eller är det betong det också?

Vad består den nedgrävda grundmuren/väggen av? Lättbetong/Leca eller liknande?

Oavsett, så vet du att du har periodvis för hög fuktkvot i träreglarna. Hur är de fästa mot ytterväggen?
Vi har bara krypgrund.

Jag vet faktiskt inte svaret på resten av frågorna. Men är man nere i krypgrunden så är det bara betong överallt.

Grundmuren är nog betong. Vet ej hur reglarna är fästa men det är ingenting mellan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.