Nyfniken Nyfniken skrev:
Har ni linoleum-mattor?
nej inte vad vi vet. Betong och trägolv.

men det luktar typ surt trä. Fast jag hittar inga fuktskador eller något område som luktar mer
 
S stenna skrev:
Lumppapp under parkettgolv kan lukta fördjävligt illa om den blir det minsta fuktig
hur vet vi att vi har detta?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Har ni en kem-tvätt i närheten? Eller annan verksamhet nere på gatan som luktar annat är wienerbröd?
ja en resturang, men lukten kommer innifrån och är ej samma karaktär. Kan lukt ändra sig inomhus om den kommer utifrån?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Hur är det med egna mattor i exvis hall, kök, badrum. Vet av egen erfarenhet att badrumsmattan kan med tiden lukta apa- surt, sötaktigt.
tycker det verkar konstigt att den doften ska fylla en hel lgh, mattorna har jag haft i andra lgh utan några som helst problem.
 
Hyr eller köp en ozongenerator så försvinner lukten åtminstone för en tid.
 
  • Gilla
Clipped och 1 till
  • Laddar…
Kan vara läge att gör en test av luften för VOC och MVOC. Då kommer man se den kemiska sammansättning av det som finns i luften. Med ledning av det brukar man kunna komma upp med några förslag på vad det kan vara som generera lukten. (mikorbiell aktivitet eller byggnadamaterial som reagerar kemiskt.)

En bra luftrenare med mycket aktivt kol kan hjälpa upp situationen under tiden men det känns ju som man vill komma åt grunden till detta.

Vad finns under resp över lägenheten?
 
S
C Clipped skrev:
hur vet vi att vi har detta?
Det blir till att försöka lyfta lite på parkett o kolla , första gången jag upptäckte det var i dotterns lägenhet varje gång hon torkade med lätt fuktad trasa så började det luka surt typ blöt hund, andra gången höll jag på att lägga parkett o råkade stänka vatten på en lös bit lumppapp och det luktade precis lika illa som i dotterns lägenhet , pappen var köpt på Byggmax
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kan vara läge att gör en test av luften för VOC och MVOC. Då kommer man se den kemiska sammansättning av det som finns i luften. Med ledning av det brukar man kunna komma upp med några förslag på vad det kan vara som generera lukten. (mikorbiell aktivitet eller byggnadamaterial som reagerar kemiskt.)

En bra luftrenare med mycket aktivt kol kan hjälpa upp situationen under tiden men det känns ju som man vill komma åt grunden till detta.

Vad finns under resp över lägenheten?

Jag har köpt en sådan airthings som mäter VOC och den har höga utslag i två rum nästan dagligen. Vad är nästa steg?

vad är MVOC?

över bor grannen och under oss har vi en resturang, men det luktar inte mat på något sätt, utan snarare surt trä. Det luktar liksom ”fel” på något vis.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Hyr eller köp en ozongenerator så försvinner lukten åtminstone för en tid.
ja, men om orsaken till doften är tex en fuktskada eller något annat känns det viktigt att gå till botten med det.
 
C Clipped skrev:
ja, men om orsaken till doften är tex en fuktskada eller något annat känns det viktigt att gå till botten med det.
Självklart är det orsaken till lukten som ska hittas, men då ni har letat i mer än ett år och har fått många bra tips så tänkte jag bidra med nåt som inte tipsats om innan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Clipped
  • Laddar…
C Clipped skrev:
Jag har köpt en sådan airthings som mäter VOC och den har höga utslag i två rum nästan dagligen. Vad är nästa steg?

vad är MVOC?

över bor grannen och under oss har vi en resturang, men det luktar inte mat på något sätt, utan snarare surt trä. Det luktar liksom ”fel” på något vis.
Det finns då en möjlighet att lukten kan komma från en granne över eller under via någon otäthet mellan lägenheterna.

Byggmaterial skall knappt lukta alls så något verkar vara fel.

Jag mäter ibland VOC och MVOC i jobbet i men då är det med en metod där ett labb analyserar så att man kan se varje ingående komponent i mätningen. Tex så kanske höga värden av 1-butanol skvallrar om förtvålning av plastmatta etc.

MVOC är mikrobiell voc. Alltså ämnen som kommer från tex svampar och bakterier.

Det du mäter låter som totalhalten. Den säger då att något är fel men inte exakt vad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Clipped
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns då en möjlighet att lukten kan komma från en granne över eller under via någon otäthet mellan lägenheterna.

Byggmaterial skall knappt lukta alls så något verkar vara fel.

Jag mäter ibland VOC och MVOC i jobbet i men då är det med en metod där ett labb analyserar så att man kan se varje ingående komponent i mätningen. Tex så kanske höga värden av 1-butanol skvallrar om förtvålning av plastmatta etc.

Det du mäter låter som totalhalten. Den säger då att något är fel men inte exakt vad.
Intressant, hur tas mätprovet in? Har själv skum lukt i ett rum i villan och tänkt att man helst skulle vilja analysera luften på något vis.
 
L Lilllen skrev:
Intressant, hur tas mätprovet in? Har själv skum lukt i ett rum i villan och tänkt att man helst skulle vilja analysera luften på något vis.
Den pumpas genom ett provtagningsrör några timmar. Lab som gör analyser brukar kunna hyra ut kalibrerad pump.
 
Jag skulle inte börja med att riva ut saker, börja mäta, innan ni uteslutit att det inte är någon möbel, matta eller liknande som kan ge dessa lukter. På jobbet hade vi ett rum som ingen kunde vistas i utan att få huvudvärk/ migrän efter någon timme. Alla kände dock inte detta. Rummet utrymdes och alla möbler togs bort, efter några veckor var doften borta. Enligt mig luktade kraftig av nedbrytning av gummi.

som ulltand skrev är ju mätning av Voc inte helt enkelt och de sensorer som finns på marknaden skulle inte jag lita på, öven om de kostar många tusenlappar.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag skulle inte börja med att riva ut saker, börja mäta, innan ni uteslutit att det inte är någon möbel, matta eller liknande som kan ge dessa lukter. På jobbet hade vi ett rum som ingen kunde vistas i utan att få huvudvärk/ migrän efter någon timme. Alla kände dock inte detta. Rummet utrymdes och alla möbler togs bort, efter några veckor var doften borta. Enligt mig luktade kraftig av nedbrytning av gummi.

som ulltand skrev är ju mätning av Voc inte helt enkelt och de sensorer som finns på marknaden skulle inte jag lita på, öven om de kostar många tusenlappar.
Ja… men det har varit en märklig lukt sedan dag 1 vi flyttade in. Och då målade vi om allt och slipade golven. Hade därmed inga möbler i lgh och ändå stank den konstigt.

det luktar ”fel” näsan ryggar till liksom och det är omöjligt att lokalisera den. Kan bara utesluta ett antal rum.

kanske får prova ozon då och se om det är nått skit som sitter i väggarna. Återkommer doften efter det är det ju ett problem….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.