bender skrev:
Vi la in stora kinkers i köket för ett år sen. Vi är i och för sig nöjda med golvet, men AAAARGH! Fogarna blir ju skitiga bara man tittar på dom!
Är det nån som har nåt tips? Har provat allt från Heydi klinkerrengöring till klorin till Kakelrent. Har dock inte testat TileGuard, eftersom snubben i affären sa att kakelrent på burk var lika bra. Det blev något renare, men inte perfekt.

Upptäckte lite för sent att vi borde ha oljat golvet. Nu har vi köpt klinkerolja, men jag vill att fogarna ska vara riktigt rena innan jag slaskar på oljan.
Det låter konstigt, vad har ni använt för fog?
Vi har klinkers på hela bottenvåning och har inte samma problem. Det är bara att tvätta golvet med mopp, då och då. Vår fog är mellangrå i hall och kök och beige i vardagsrummet. I köket 4mm och v-rum 3mm.
Vi har inte behandlat golvet med något.
Det enda plats jag har problem med fog är i gästbadrummet, men där är den vit och skifferplattorna 10x10 oregelbundna. Jätte svårt att hålla rent.
Kanske för att här hemma går vi alla in och ut med skorna på oberoende av väder :-/
 
larsg skrev:
Vi funderar på ett rutigt golv av linoleumplattor. Någon som har erfarenhet av ett sådant?
Vi lade in rutigt golv av linoleumplattor, klickgolv, för ca 6 mån sedan. Vi är jättenöjda, snyggt och lite annorlunda, ville inte ha ekgolv (som många har) till ekkök, tyckte det skulle bli för mörkt.
 
Vi har linoleumplattor 30x30. Rutigt mörkgrått- ljusgrått. Den gamla sorten som klistras mot golvet (betong under). Det är skitsnyggt, skönt att gå barfota på och lätt att hålla rent.
 
Grått klinker, 20x20-plattor diagonalt lagda. Blev toppenbra. Lätt att göra rent, inga märken som även tidigare skrivits. Vi är toppennöjda.
 
Vi har lagt klinker. Har bott i huset i 7 månader nu och det är väldigt lättstädat och skönt att gå på med golvvärmen.
Spricker gör inte en klinkerplatta om man valt en platta med ett högt PEI värde. Har man gjort det så behöver man inte oroa sig för att tappa grejor. Så här blev vårt:
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id131703.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.