Jag begriper mig ej på varför man ska ha trägolv i ett kök...

Bodde i en lägenhet med trägolv Pergo. Efter 3 år var det ingen rolig syn...

Förvisso har man hundar, matskål, vattenskål där det alltid blir vattenpölar runt om efter deras smaskande och det blir finfina vita fläckar......

Tacka vet jag klinkersgolv. Haft det i 1 år. Haft en del läckage från IKEA kran och lite dålig skruvad avloppsslang från diskmaskinen men det har bara att torka upp och fixa felet(Uppstod när man ej var hemma på 3h) och fixade slangen och reklamerade Ikea blandaren.

Och hundarna får smaska i sig hur mkt som helst av vatten med vattenspill... Golvvärmen fixar avdunstningen och inte blir det fläckar här!
 
Vi ska ha klinkers.

Har ekparkett idag, och det är ingen najsig syn :(
Efter 3 år så ser den ut som den vore 100 år gammal.
Småjack på golvet efter allt som tappats, dragits med in osv...

Gissa hur läckert det ser ut efter att ha haft nåt mindre mjukt under köksstolarna och dragit i dem...

Skyller det mesta på barnen ;)
Men har lärt mig att inte ha trägolv i entré och kök.

Det ÄR snyggt men man ska inte behöva slipa golvet de närmsta 10 åren, tycker jag :)

Byter hellre EN klinkerplatta än slipar upp ett helt golv!

 
Coolman skrev:
Tacka vet jag klinkersgolv. Golvvärmen fixar avdunstningen och inte blir det fläckar här!
Och hur skönt är det inte att gå barfota på ett klinkergolv med värme under??
Underbart!
;D
 
Calle Anka skrev:
Men sen har vi två små marodörer som är "floor-killers" :D
Du med???
Har visserligen fem små marodörer ( 8 mån-7,5 år), och förstår precis vad du menar ;)
 
Severus skrev:
Och hur skönt är det inte att gå barfota på ett klinkergolv med värme under??
Underbart!
;D

Nästan lika skönt som ett betonggolv med golvvärme under... ;)
 
MatildaSofia skrev:
Nästan lika skönt som ett betonggolv med golvvärme under... ;)
Det kan jag tro!!
:)
 
har Junkers  oljat masiv ekplanka sen 1 år tillbaka. Där man går mest ( vid dörrar, vid spisen) blev golvet något glänsigare på ytan jämfört med det ursprungliga ytan som är kvar på alla "otrampade" ytor. Mej gör det inget och är nöjd med det som det är - mitt kök är ett litet separat arbetsrum där vi inte ens har matbord ;).
Berättar om det för dom som fortfarande väljer och inte vill ha såna poleringseffekter på sina hård trafikerade köksgolv. Kunde jag välja så skulle det bli plastmatta eller klinker även utan golvvärme ;).
gaia
 
Intressant gaia, ska nämligen bygga om köket själv och ska ha junckers lackade rödek skeppsgolv ;D. till detta ett helmassivt björkkök med bänkskivor av körsbär. men åter till Junckersgolvet, har du lagt det själv? är du nöjd med finishen/kvalitetsintrycket? all input mottages med stor tacksamhet!
 
Klinkers - Zeus Negro, FF KAkel i gbg vid arbtesytorna
Alloc Domestic Vitsåpad (kalkad) furuplank vid matplatsen...GRyyyyyymt läckert ihop tillsammans med ett vitt kök...
/Lars
 
Hej Pappskallen!
Du ska ju ha lackat så får du inga såna polerade ställen som på mitt oljade golv.... däremot kommer lacken att slitas på dom trafikgångar i stället.
Det är tanken att mina ekplankor  ska ligga här orörda i 50 år med den patina dom får med tiden. En omgång med såpa eller tvålflingor då och då är allt jag tänker göra.
Det är litet annorlunda med lackade ytor som också slits med tiden och skall omlackeras i köksregionen kanske tidigare än man har tänkt.
Som jag har skrivit så är jag ingen förespråkare till trägolv i köket..... och specjällt inte lackat sådan ;). Våra Junkers massiva ekplankor av biligaste sortering hade bra passform, ligger skruvade på reglar cc 50 och sprickor mellan plankorna är lagom jämna ( det skiftar med årstider). Vet ej om man får sprickor i skeppsgolv.  Är inte hysterisk med att torka spill men har en vävd matta vid diskbänken i fall det händer och det funkar OK. Alla skador på oljade plankgolv kan man ju kalla patina ;D

Ditt golv blir av den lyxiga sorten och jag skulle faktisk inte vilja minnas  priset när jag ser den åldras ... som alla lackade golv oftast gör =  utan "patina effekten" ;).
Jag tycker lackat skeppsgolv är jätte snyggt men den kanske blir  litet av en besvikelse i ett kök med tiden? Men är man bara beredd på nackdelar med lackade golv så är det ju ingen misstag man har gjort ;).
Har inga anmärkningar på Junkers fabrikat. På deras hemsida kan du komma åt instruktioner hur man lägger det - på danska och med bilder. Plankor var superhårda att såga i..... :)
Vi ville ha en gedigen golvplanka som kan ligga direkt på reglar och är hårdare än furuplank och det fick vi ;D. Hade inte klinkersinstallation inneburit tonviss av fyllning och reel viktökning så skulle det ligga klinker hos oss....
gaia
 
Betonggolvet låter grymt!!! Bodde jag i ett annat hus än jag gör skulle jag testa! Nu har vi skurgolv skurade med linoljesåpa. Alldeles, alldeles underbart att gå på!
 
Vi funderar på ett rutigt golv av linoleumplattor. Någon som har erfarenhet av ett sådant?
 
Vi la in stora kinkers i köket för ett år sen. Vi är i och för sig nöjda med golvet, men AAAARGH! Fogarna blir ju skitiga bara man tittar på dom!
Är det nån som har nåt tips? Har provat allt från Heydi klinkerrengöring till klorin till Kakelrent. Har dock inte testat TileGuard, eftersom snubben i affären sa att kakelrent på burk var lika bra. Det blev något renare, men inte perfekt.

Upptäckte lite för sent att vi borde ha oljat golvet. Nu har vi köpt klinkerolja, men jag vill att fogarna ska vara riktigt rena innan jag slaskar på oljan.
 
bender skrev:
Vi la in stora kinkers i köket för ett år sen. Vi är i och för sig nöjda med golvet, men AAAARGH! Fogarna blir ju skitiga bara man tittar på dom!
Är det nån som har nåt tips? Har provat allt från Heydi klinkerrengöring till klorin till Kakelrent. Har dock inte testat TileGuard, eftersom snubben i affären sa att kakelrent på burk var lika bra. Det blev något renare, men inte perfekt.

Upptäckte lite för sent att vi borde ha oljat golvet. Nu har vi köpt klinkerolja, men jag vill att fogarna ska vara riktigt rena innan jag slaskar på oljan.

Sandpapper?
 


Hmmm... det var kanske inte så dumt, pappskallen. Ska testa det. Annars får man väl kreta upp fogarna och foga nytt.

:)
Sandpapper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.