A
dötiden är helt insparad finns ingen tid till något annat än fastigheten
 
  • Gilla
  • Haha
Jokv och 5 till
  • Laddar…
wildeside
Den listan blir lång, jag gör/bygger i stort sätt allt själv.
Jag tror att jag spara mest på är att jag köpte fastigheten kontant så jag slipper betala ränta och kan hyra ut ett av husen.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
I nuvarande hus har jag inte "sparat" så mycket pengar har inte heller gjort så mycket i nya huset där möjligheten till att spara funnits.

Men en sak jag sparade en slant på var att köpa en planktimmring och bygga bastu av den istället för att köpa en färdig bastu. Sparade i storleksordningen 25 000 - 30 000kr på en höft.

Förra huset gjorde jag en stor besparing när jag bytte tak.

Fick tips om utförsäljning på plåttak hos kami där jag lyckades köpa lös 1-kupigt terraplegel som inte ens var 2a sortering för 45kr/kvm

Fick dock köpa hela paketen så blev 240kvm jag köpte för 10 800

Det som blev kvar sålde jag för 4500

Så fick ny plåt till huset för 6300kr, så med allt jobb och resterande material så landade jag på nånstans kring 20 000 för takbytet
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Så kan man dra en slipsten 😉

Andra köper ny kniv, när befintlig blir något slö.
 
I o m att jag fixar i stort sett allt med bilar, sommarstuga och hus, så hade jag möjlighet att köpa en Albin Cumulus 2007.

Nyttjat denna väl, med ca 1500 övernattningar, typ 80 varje säsong. Så värdeminskningen är helt ok.
Inte legat på hotell eller SPA dessa år.
Och i stort sett kostnadsfria semesterdagar, med nya miljöer och upplevelser hela tiden.
För värme o motor, tankar jag ca 100 liter 9 )75/!8 diesel om året, samt lite underhåll.

Också ett sätt att spara pengar.

Huset är mycket billigt i drift och har ökat i värde, kan man säga. Kan ju inte spara åt arvingarna.

-Tänker mig en husbil nu på gammeldagarna.
Jo jo, många klagar då säkert på att ställplatsavgifterna är ohemult dyra. Inte ovanligt med 500 kr/dygn. Men varför ska jag stå på en sån? Se på nån annan som dricker vin, vid husbilen bredvid?
Kommer aldrig att ske, då jag har intresse av naturen. Fiske, promenader, cykling mm.
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
dötiden är helt insparad finns ingen tid till något annat än fastigheten
Jasså... Du har sådan erfarenhet. Förstår att du jobbar alla dagar i veckan, året om.

T o m när jag jobbade gjorde jag tidsmässigt väldigt lite på huset.
Visst det går någon vecka på åren för att hantera ved, klippa gräs, skotta snö. Och en tapetsera ett rum, om jag känner för det.

Nån sommar lite mer, typ som när jag la nytt tak. Men det var överkomligt.
Inte ens i närheten av infarkt.

-I dag har jag gått en vända med hunden. Ska efter eftermiddagsluren bära in lite ved. Och i stället för TV-glaninga, plocka rätt på verktyg i garaget efter gårdagens framfjäderbyte.
Hade jag lämnat in, så hade det väl gått på 2500-3000 kr, och ett avbräck i sysselsättningen.
 
A Avatar86 skrev:
Vad är era bästa investeringar?

Tex. Köpte ni Bergvärme? (Lite dyr, men betalade igen sig fort…)

solceller? (Mycket effektivt, pengar kommer in).

elbil? (Har resandet blivit mycket billigare?)

köpte en nygammal Värmepanna för halva priset på Marketplace?

Osv.

Hur mycket sparade ni på dessa köp?
Egen grävmaskin sparade "hur mycket som helst" när jag schaktade om tomten, flyttade på vägen (2 ggr), byggde jordkällare, stenmur, garage och pool. Gissningsvis har jag sparat runt 2 mkr på att göra dessa saker själv och genom att ha grävmaskin för schakt och lyft. Därefter har jag säkert sparat 10 tkr på en ny och bättre frånluftsvärmepump.....men den kostade å andra sidan 100 tkr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag har sparat massor med tid jag kan lägga på annat genom att inte köpa hus
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har sparat massor med tid jag kan lägga på annat genom att inte köpa hus
Sparat tid? Är det tid du kan plocka fram senare då?

Jag gillar arabernas filosofi: medan vi hela tiden säger att tiden tar slut pga deadlines etc. Så säger de: det kommer ständigt ny tid. 😊
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har sparat massor med tid jag kan lägga på annat genom att inte köpa hus
Vi vet, och krogpersonalen i huvudstaden är nog glada att du bor i lägenhet...
 
  • Gilla
  • Haha
pette och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi vet, och krogpersonalen i huvudstaden är nog glada att du bor i lägenhet...
Trevlig förrätt äter jag precis just nu

Förrätt på tallrik bestående av skalade räkor och avokado med örtolja, bakom syns suddiga vinglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Trevlig förrätt äter jag precis just nu

[bild]
Säkert trevlig, men varför är den i storlek lagom till en "liten fröken" och inte avpassad till en vuxen arbetande karl?
 
RoTe
F fribygg skrev:
Säkert trevlig, men varför är den i storlek lagom till en "liten fröken" och inte avpassad till en vuxen arbetande karl?
Finns väl ingen arbetande karl som äter på såna där fisförnäma överklassrestauranger?
 
RoTe RoTe skrev:
Finns väl ingen arbetande karl som äter på såna där fisförnäma överklassrestauranger?
Malmgren?
 
RoTe
F fribygg skrev:
Malmgren?
Är han en arbetande karl?? Han sitter och knappar tangentbord hela dagarna 😂
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.