21 815 läst · 109 svar
22k läst
109 svar
Vad har ni SPARAT mest på sedan ni köpte hus?
I nuvarande hus har jag inte "sparat" så mycket pengar har inte heller gjort så mycket i nya huset där möjligheten till att spara funnits.
Men en sak jag sparade en slant på var att köpa en planktimmring och bygga bastu av den istället för att köpa en färdig bastu. Sparade i storleksordningen 25 000 - 30 000kr på en höft.
Förra huset gjorde jag en stor besparing när jag bytte tak.
Fick tips om utförsäljning på plåttak hos kami där jag lyckades köpa lös 1-kupigt terraplegel som inte ens var 2a sortering för 45kr/kvm
Fick dock köpa hela paketen så blev 240kvm jag köpte för 10 800
Det som blev kvar sålde jag för 4500
Så fick ny plåt till huset för 6300kr, så med allt jobb och resterande material så landade jag på nånstans kring 20 000 för takbytet
Men en sak jag sparade en slant på var att köpa en planktimmring och bygga bastu av den istället för att köpa en färdig bastu. Sparade i storleksordningen 25 000 - 30 000kr på en höft.
Förra huset gjorde jag en stor besparing när jag bytte tak.
Fick tips om utförsäljning på plåttak hos kami där jag lyckades köpa lös 1-kupigt terraplegel som inte ens var 2a sortering för 45kr/kvm
Fick dock köpa hela paketen så blev 240kvm jag köpte för 10 800
Det som blev kvar sålde jag för 4500
Så fick ny plåt till huset för 6300kr, så med allt jobb och resterande material så landade jag på nånstans kring 20 000 för takbytet
I o m att jag fixar i stort sett allt med bilar, sommarstuga och hus, så hade jag möjlighet att köpa en Albin Cumulus 2007.
Nyttjat denna väl, med ca 1500 övernattningar, typ 80 varje säsong. Så värdeminskningen är helt ok.
Inte legat på hotell eller SPA dessa år.
Och i stort sett kostnadsfria semesterdagar, med nya miljöer och upplevelser hela tiden.
För värme o motor, tankar jag ca 100 liter 9 )75/!8 diesel om året, samt lite underhåll.
Också ett sätt att spara pengar.
Huset är mycket billigt i drift och har ökat i värde, kan man säga. Kan ju inte spara åt arvingarna.
-Tänker mig en husbil nu på gammeldagarna.
Jo jo, många klagar då säkert på att ställplatsavgifterna är ohemult dyra. Inte ovanligt med 500 kr/dygn. Men varför ska jag stå på en sån? Se på nån annan som dricker vin, vid husbilen bredvid?
Kommer aldrig att ske, då jag har intresse av naturen. Fiske, promenader, cykling mm.
Nyttjat denna väl, med ca 1500 övernattningar, typ 80 varje säsong. Så värdeminskningen är helt ok.
Inte legat på hotell eller SPA dessa år.
Och i stort sett kostnadsfria semesterdagar, med nya miljöer och upplevelser hela tiden.
För värme o motor, tankar jag ca 100 liter 9 )75/!8 diesel om året, samt lite underhåll.
Också ett sätt att spara pengar.
Huset är mycket billigt i drift och har ökat i värde, kan man säga. Kan ju inte spara åt arvingarna.
-Tänker mig en husbil nu på gammeldagarna.
Jo jo, många klagar då säkert på att ställplatsavgifterna är ohemult dyra. Inte ovanligt med 500 kr/dygn. Men varför ska jag stå på en sån? Se på nån annan som dricker vin, vid husbilen bredvid?
Kommer aldrig att ske, då jag har intresse av naturen. Fiske, promenader, cykling mm.
Redigerat:
Jasså... Du har sådan erfarenhet. Förstår att du jobbar alla dagar i veckan, året om.electroluxaren skrev:
T o m när jag jobbade gjorde jag tidsmässigt väldigt lite på huset.
Visst det går någon vecka på åren för att hantera ved, klippa gräs, skotta snö. Och en tapetsera ett rum, om jag känner för det.
Nån sommar lite mer, typ som när jag la nytt tak. Men det var överkomligt.
Inte ens i närheten av infarkt.
-I dag har jag gått en vända med hunden. Ska efter eftermiddagsluren bära in lite ved. Och i stället för TV-glaninga, plocka rätt på verktyg i garaget efter gårdagens framfjäderbyte.
Hade jag lämnat in, så hade det väl gått på 2500-3000 kr, och ett avbräck i sysselsättningen.
Egen grävmaskin sparade "hur mycket som helst" när jag schaktade om tomten, flyttade på vägen (2 ggr), byggde jordkällare, stenmur, garage och pool. Gissningsvis har jag sparat runt 2 mkr på att göra dessa saker själv och genom att ha grävmaskin för schakt och lyft. Därefter har jag säkert sparat 10 tkr på en ny och bättre frånluftsvärmepump.....men den kostade å andra sidan 100 tkr.A Avatar86 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Jag har sparat massor med tid jag kan lägga på annat genom att inte köpa hus
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg