D09 skrev:
Funderar på vad man ska göra för kul med denna möbel för att få den fräsch...

Måste väl finnas något mer än bara slipa, lacka och se glad ut :) Några tips?

( annonsbilden )


[bild]
Kan du inte måla den typ så här, behålla den träfärgad (möjligen en bets?) mellan skåp och lådor och sen svarta/vita luckor.
Kanske byta skivan på toppen?

Sideboard.png
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nu börjar det bli rejält OT, men jag fortsätter väl tills det bryts ut en tråd till möbelsnickeriforumet.

Den där teakmöbeln är snygg, men med grundförutsättningarna vi har här tvivlar jag på att man kommer dit. Furu är spräckligt, teak mycket mer homogent i färgen. Den har också stramare linjer utan speglar och krusiduller.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
jonmo skrev:
Nu börjar det bli rejält OT, men jag fortsätter väl tills det bryts ut en tråd till möbelsnickeriforumet.

Den där teakmöbeln är snygg, men med grundförutsättningarna vi har här tvivlar jag på att man kommer dit. Furu är spräckligt, teak mycket mer homogent i färgen. Den har också stramare linjer utan speglar och krusiduller.
Helt rätt, denna borde ligga i möbelsnickeriet :)

Räknade inte med sådan grym uppslutning :)

Ska starta en tråd där, har ju fler möbler som ska fixas så det blir enhetligt :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
jonmo skrev:
Nu börjar det bli rejält OT, men jag fortsätter väl tills det bryts ut en tråd till möbelsnickeriforumet.

Den där teakmöbeln är snygg, men med grundförutsättningarna vi har här tvivlar jag på att man kommer dit. Furu är spräckligt, teak mycket mer homogent i färgen. Den har också stramare linjer utan speglar och krusiduller.
Men jag tänkte att det blir så lite furu exponerat mellan lådor/luckor så det skulle kunna funka, om man byter skivan då också vill säga.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Idag har jag fått tummen ur och beställt ett par nya brandsläckare. 349 kr/st på ICA home var ju rena fyndet :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Idag har jag fått tummen ur och beställt ett par nya brandsläckare. 349 kr/st på ICA home var ju rena fyndet :)
Vi har en stor brandsläckare i huset och har köpt flera små till uthusen (gästsviten, lgh och verkstad).. har också brandfilt inne i huset och köpte en förra veckan till verkstaden (tycker en brandfilt känns viktigare där än brandsläckaren faktiskt, men vi har båda nu.. )

Vad kostar en ny stor brandsläckare ordinarie? (vet att de går ut, datummässigt haha, och har för mig att våran ska bytas ut snart..)

Med vänlig hälsning, Sandra
 
D09 skrev:
Helt rätt, denna borde ligga i möbelsnickeriet :)

Räknade inte med sådan grym uppslutning :)

Ska starta en tråd där, har ju fler möbler som ska fixas så det blir enhetligt :)
Säg till när tråden är öppen (y)
 
Skulle packa upp frysen när jag ändå gick förbi.. (jaaa jag vet jag är lite efter, den har stått uppackad ganska länge därute..).. men det gick mindre bra när kodlåset inte funkade och jag kom inte in i garaget :x

Givetvis hade jordfelsbrytare löst ut igen (min lampa i fönstret, min failsafe eller vad man ska kalla det, syntes ju inte i den strålande solen..).. fick gå runt stallet/logen och ta mig in i andra änden av huset och prova att slå på jfb igen..

..tror ni det gick bättre?..

Nej, just det.. 2 min.. sen smaccckkkkk.. så var den av igen *mutter*

Nåja, jag tror jag kom ihåg rätt.. vilka säkringar som vi hade av förra året (samma problem då).. slog av dem och slog på jfb igen.. än så länge håller det *peppar peppar*

Ska ta med mig röd eltejp ut och markera de där två grupperna i boxen, så man vet direkt vilka som brukar bråka (för att komma ihåg saker när de behövs är svårt...)
 
Snigla skrev:
Vad kostar en ny stor brandsläckare ordinarie? (vet att de går ut, datummässigt haha, och har för mig att våran ska bytas ut snart..)
Vad menar du med "går ut, datummässigt"?
Pratar vi pulversläckare så bör de servas/omfyllas efter tio år, vill jag minnas.
Kolla så de håller trycket (på mätaren) och vänd dem några gånger om året. När du vänder släckaren, sätt örat emot. Det ska susa i den när pulvret ramlar ner i "botten".
Vi har en sexkilos pulver i hallen, en brandfilt i köket och nyligen köpte jag tre begagnade men nyfyllda och besiktigade sexkilos Tempus pulversläckare och en brandfilt till verkstaden.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Vad menar du med "går ut, datummässigt"?
Pratar vi pulversläckare så bör de servas/omfyllas efter tio år, vill jag minnas.
Kolla så de håller trycket (på mätaren) och vänd dem några gånger om året. När du vänder släckaren, sätt örat emot. Det ska susa i den när pulvret ramlar ner i "botten".
Vi har en sexkilos pulver i hallen, en brandfilt i köket och nyligen köpte jag tre begagnade men nyfyllda och besiktigade sexkilos Tempus pulversläckare och en brandfilt till verkstaden.
Vi köpte ett "paket" av vårt försäkringsbolag när vi köpte ett av våra hus.. och vi tänkte inte så mycket mer på det då..

..förrän ett par år senare när en försäljare från nått brandskyddsbolag knackade på dörren och ville sälja saker. Vi sa att vi hade köpt det vi behövde tidigare (paketet innehöll ju också brandvarnare och brandfilt) - och då han ville sälja saker.. så började han fråga när vi köpt grejerna osv. Han förklarade att de hade ett utgångsdatum (?) och efter massa prat så bad han och få titta på våran.. han kikade på den och sa att det var bra ..sen tackade han för sig och önskade oss en trevlig dag..

Jag trodde de funkade för evigt typ (eller ja, tills man varit tvungen att använda den då..)

Ska kolla mätaren o lyssna efter sus!
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Vi hade bara en 3 kg från 2001 (som inte susar när man vänder på den, utan mer som ett "tjoff" efter en liten stund...) och en 2kg från c:a 2005 som förvisso susar. Men båda var för små och en är ju trasig så det var hög tid för åtgärd.

Ska nog öva med barnen med den gamla, utomhus :)
 
mexitegel skrev:
(som inte susar när man vänder på den, utan mer som ett "tjoff" efter en liten stund...)
Då sitter allt pulver ihop i en klump.
Det förvånar mig att så få vet att man ska vända släckaren då och då. Det har blivit ett litet mantra hos mig sedan jag gick heta arbeten-utbildning i början på 90-talet, så fort jag är hemma hos någon och ser en brandsläckare frågar jag när de vände den senast. Tror hittills inte jag stött på någon som vetat om att man ska göra det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Läste här på forumet, tror jag, någon som skrev bak på sina klockor att släckarna skulle vändas, så varje gång klockan ska ställas tillbaka/framåt blir man påmind om att vända släckaren
Det tipset högg jag iaf (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lexington skrev:
Läste här på forumet, tror jag, någon som skrev bak på sina klockor att släckarna skulle vändas, så varje gång klockan ska ställas tillbaka/framåt blir man påmind om att vända släckaren
Det tipset högg jag iaf (y)
Ha.. det lät som ett väldigt bra "kom-i-håg-tips".. måste jag komma ihåg.. hm måste skaffa en klocka!
Datorn och mobben sköter sig ju själva :x
 
Korvgubbe
Lexington skrev:
Läste här på forumet, tror jag, någon som skrev bak på sina klockor att släckarna skulle vändas, så varje gång klockan ska ställas tillbaka/framåt blir man påmind om att vända släckaren
Det tipset högg jag iaf (y)
Det var nog jag, vill minnas att jag skrivit om min köksklockas check-lista här förut där bland annat brandsläckare ingår. Kul att någon hade nytta av tipset!
 
  • Gilla
Sister ray och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.