D09
Lagt all min krut på att vinna en tävling här på byggahus

Det får räcka för idag :p
 
D09 skrev:
Lagt all min krut på att vinna en tävling här på byggahus

Det får räcka för idag :p
Har du rimmat?
 
D09
Nimajneb skrev:
Har du rimmat?
Ha ha nä, mest fjäskat, bönat och önskat ;) Jag älskar ju prylar =D

Hade jag haft mer krut i mitt kinapuff så hade jag kanske rimmat he he
 
Nimajneb skrev:
Gick ut i skogen för att ta hem granris.... Hittade ingen gran så det vart tall o enris istället:(
Barnen plockade tusenskönor ute idag...
 
Målat invändigt garaget.
 
Mikael_L
Och så har jag gjort en av mattraditionerna under julhelgen redan idag.
Kyckling i julmustsås. Mums.
http://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html
Den rätten gör vi varje jul, i regel under någon av mellandagarna närmare nyåret, men i år alltså redan före julafton.

Denna rätt är ett hett tips till er alla, såsen påminner lite om porterstek men lite mer julig i smaken.
Och lättlagat som bara den, bryn filéerna lite bara så dom får en lagom färg, sen kokar dom färdigt i såsen så enkelt och bra, sköter sig själv. Potatisklyftorna i ugnen är svårare att få till. :)

I år tog jag dubbla mängden must + en skvätt glögg (ca 1/4 - 1/2 dl) och så reducerade (kokade ner) jag den till hälften, dvs 2 dl igen, men med kraftigare mustsmak.
Filéerna delade jag upp på längden i två delar innan jag började steka.

Bon apetit.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 4 till
  • Laddar…
Oj, det var ett udda tips! Ska lobba in den rätten hos familjen i mellandagarna.
 
Den här spotten såg jag inte i morse :)
ImageUploadedByByggahus.se1387990687.141442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ska matcha de tre andra i raden
ImageUploadedByByggahus.se1387990734.780457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stormbesiktat huset! Upptäckte i morse att fönsterdrevet var blött på fönstret på västra gaveln! Tack och lov har jag inte hunnit sätta salningar dä än, då hade det aldrig uppdagats. Vinden hade pressat in regnet i en liten springa mellan foder och fönster!
En sträng runt om med utefog gjorde gott efter att det stått öppet idag utan drev så det fick torka ut!
Tog en sväng upp på vinden för att kolla eventuella läckage och det var okej förutom panelen på västra gaveln. Den hade inte stått emot vinden och regnet och var fuktig invändigt!
Det blir sommarens projekt att klä om den gaveln.
Sjön jag bor bredvid har höjt sig 70-80cm så i nuläget är vi strandade då vägen ligger under vatten! Jag gav upp och backade tillbaka idag när jag insåg att snart går vattennivån in i kupen på bilen!
Kändes onödigt då jag bara skulle ut och nöjesåka:rolleyes:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Målat några kopparrör i källaren.
 
Börjat riva i badrummet på ovanvåningen. Bilat ner en halv vägg.
 
Förberett för att montera trådstegar i förrådet; hoppas hinna med det någon av de kommande dagarna.
 
Bytt ett halvledarrelä i elektronikboxen till min pelletsbrännare och bytt tändelement, förmodligen i onödan också. Aja läropengar är inte helt bortkastade pengar heller.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Efter elva år, ersatt en halvmeter flexrör till centraldammsugaren med limmade pvc-rör och några krökar. Sedan maskinrumsbygget till poolen kan jag titulera mig expert på pvc-rörslimmning så detta gick riktigt enkelt och snabbt..... Återstår nu tre krökar i bjälklaget innan det är helt klart....
 
Inte så mycket. Jag har mest surfat runt och beställt rördelar. Rivningen igår slutade med rödfärgat golv och tryckförband. Brutna kakelplattor blir väldigt vassa... Så idag har jag busat med barnen istället. I morgon bör dock det värsta dunkandet i handen ha avtagit så man kan fortsätta riva.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.