KnockOnWood skrev:
Humle kanske skulle passa :)
Björnbär så klart!
 
andersgd skrev:
Vad använde du för dimension på virket till spaljén med armeringsnät. 45x45?
Ja körde med 45x45.. Allt är ungefär 2 meter högt..Borrade hål 0,5 mm större än tjockleken på järnat och slog på stolparna.. Samma med överliggaren fast denna är också skruvad från sidorna för att hålla ihop allt.

sune73 skrev:
Björnbär så klart!
Funderade på det också. Har satt murgröna och klematis igår. Tanken är att dessa ska blanda sig så kan det nog bli fint med "blommande" murgröna..
Blir kanske en bärbuske sen också, inte omöjligt.
 
Snigla skrev:
[bild]

Inte idag, men häromdagen.. jordleverans ..hehe.. det var inte mycket plats tillgodo kan jag tala om alltså... lastbilsnisse.. i'm impressed (y)

Idag.. uppdaterade jag dock min egen tråd med bilder från pallkrageodlingarnas tillkomst (pust, mer än en bild alltså.. så om ni vill se hur vi gjort hitills.. kika in där vettja) :)

Tror detta blir rätt länk (sidmässigt): Vår vackra lilla skånegård och jag

MVH Sandra
Javiist, snacka om TAJT !! :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
harry73
Jag sitter under en ek och lyktar på blommorna
 
I fredags fiskade vi upp växthuset ur grannens dike och ställde det där det skulle stå, efter att ha hetsskyfflat bort lite grejer som vi skulle tagit hand om tidigare medan en vän höll i huset så det stod still. Idag har chili- och tomatplantor flyttat in! Vi ska säkra fast det lite till, baifallatt :p
 
Y
hoppat runt på åkgräsklipparen så mina organ nästan flög ur mig... sorkjävlar!
 
Krilleman
harry73 skrev:
Nu är jordgubbarna skyddad från alla fåglar, småbarn, mm. Kanske det blir några jordgubbar i år

[bild]

[bild]
Förra året åt getingarna upp alla mina jordgubbar! :mad:

geting.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Vi har bålgetingar, de äter getingar :)

Vespa_crabro_head_01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild hämtad från wikipedia)
 
Redigerat:
Beställt hem trädgårdslandet haha (så att säga..) dvs fröer till pallkragarna :)

Förutom det vi hade inne/innan.. så blev det:

Brytböna 'Purple Queen'
Gurka 'Chrystal Apple'
Klätterböna 'Anellino Giallo'
Mangold 'Bright Lights'
Morot 'Harlequin'
Rädisa 'Sparkler 31'
Rödbetor 'Mixed'
Romansallat 'Sweetheart'
Ruccola 'Tirizia'
Sommarsquash 'Delikates'
Koriander
Basilika, söt
Huvudsallat - Mix
Dill
Brytsockerärt 'Sugar Snap'

Mums mums, nu får vi hoppas att de kommer fort.. både till brevlådan och odlingsmässigt!
Håller tummarna för att både fröer och droppslang är på plats till helgen så vi kan så!
 
Snigla skrev:
Beställt hem trädgårdslandet haha (så att säga..) dvs fröer till pallkragarna :)
...
Varifrån köper du?
 
KnockOnWood skrev:
Varifrån köper du?
Den här gången blev det från odla.nu och impecta.se - vi har också köpt ifrån (tidigare i år) örtagården (ortagarden.com) och några privata samlare :)

De där tre större företagen handlade vi av förra året också (har även handlat annat än fröer) och det har funkat bra.. (både om man ser till leverans och grobarhet på fröerna). Vi har haft otur med nån påse.. men det hade nog inte varit några problem att få nytt (reklamerat alltså, om man nu hade gjort det...)

Finns mångaaa ställen att handla fröer på alltså.. :wow:

Ha en trevlig måndagseftermiddag :)
MVH Sandra
 
Nu ska det planteras lite häck på framsidan, samt att delen som har maskrosinvasion ska grävaren få ta hand om. Kommer eventuellt att bli till helgen men lite osäkert ännu. Sedan ska det sås gräs och läggas grus in mot huset, kommer sätta marksten som en "kant" mellan gräset och gruset.

Morföräldrarna har sålt sitt hus då de blivit med åren så fick ta deras solur, det får pryda den ena stubben som vi har på framsidan.

20150525_194028_zpske8n0oep.jpg

Lite halvdålig bild, fotat med en billig liten drönare :)
2015-05-26%2011.33.41_zpsgojj9qwd.png

20150524_181129_zpssx73kkif.jpg

20150524_181024_zpsi2sl0jd4.jpg

20150524_151250_zpsritn9dig.jpg
 
Korvgubbe
Var det någon som tröttnade på att tvätta fasaden?
 
Korvgubbe skrev:
Var det någon som tröttnade på att tvätta fasaden?
Gamla ägaren som satte för ett fönster och misslyckades ganska rejält med färgvalet. Ej orkat brytt mig finns roligare saker att lägga pengarna på 😊
 
Nyinköpt gul doftkaprifol, mörkröd Astilbe och en Mahonia som dykt upp på egen hand har fått ersätta de fula snöbärsbuskarna som dök upp när vi tog ner den gigantiska enen.

Ska lägga dit lite mer sten för att motverka kattlådebildning.
stenparti.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.