Claes Sörmland
Frustrator Frustrator skrev:
Nä, enligt nya lagen är väl även grenar och kvistar olagligt att elda. Fråga mig inte var gränsen mellan liten vedklabbe och pinne går...
Ved insamlad för att elda med som bränsle är inte trädgårdsavfall. Om du samlar in samma pinne med syfte att göra dig av med den så är det trädgårdsavfall. Nu får du inte elda den.

EDIT: Vi är i fel tråd för detta ämne. Det tycks smitta...
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Bara att sätta en korv på en pinne- matlagning!
 
På hemsidan för aktuell kommun står det att eldning av trädgårdsavfall är tillåtet hela året utanför detaljplanelagt område.

/Höghus
 
Claes Sörmland
Höghus Höghus skrev:
På hemsidan för aktuell kommun står det att eldning av trädgårdsavfall är tillåtet hela året utanför detaljplanelagt område.

/Höghus
Hemsidor har inget juridiskt värde.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hemsidor har inget juridiskt värde.
Har jag heller inte påstått.

/Höghus
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hade glömt bort att jag sått tomater och druvgurkor i ett mörkt utrymme med värme. Är det bara att kasta dessa eller kan dom ta sig när dom inte längre är bortglömda och kommer stå ljust med belysning?
 
  • Späda plantor av tomater och druvgurkor som grott i mörkt och varmt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Posselosse
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Jag hade glömt bort att jag sått tomater och druvgurkor i ett mörkt utrymme med värme. Är det bara att kasta dessa eller kan dom ta sig när dom inte längre är bortglömda och kommer stå ljust med belysning?
Finns hopp om dem, plantera om dem så stammen kommer ner lite djupare i jorden bara
 
Ledde om ett dike i grannens björkdunge för att få ner vattnet i mitt dike på ett bättre ställe.
Och släppt ut Meja på grönbete. Slingan var hel!!! 😀

/Höghus

Nyligen omlett dike i grön björkdunge med vattenspegling och grässtrån på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En robotgräsklippare som klipper gräset på en solig äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
”Meja” som i meja ner gräset?
 
mexitegel mexitegel skrev:
”Meja” som i meja ner gräset?
Precis, vi tyckte det var ett lämpligt namn på en gräsklippare.

/Höghus
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
På hemsidan för aktuell kommun står det att eldning av trädgårdsavfall är tillåtet hela året utanför detaljplanelagt område.

/Höghus
Skicka dem ett meddelande och be dem uppdatera hemsidan efter nu gällande regelverk.
 
  • Haha
Höghus
  • Laddar…
U
I vår kommun är det tillåtet eftersom åvc ligger för långt bort. Vi i en liten kommun köper tjänsten av grannkommunen och enligt EU-regeln så finns det undantag mot tvånget, att kompostering och eldning är rimligare än transport, som min kommun nyttjar.
Naturvårdsverket är de som vägleder kommunerna och de säger tydligen att eldning är möjligt om

1: Det inte är tekniskt genomförbart med hänsyn till god praxis för avfallsinsamling,

2: Det skulle bli ett jämförbart återvinningsresultat med en annan hantering,

3: Det inte ger det bästa miljömässiga resultatet med hänsyn till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan, eller

4: Det skulle medföra oskäliga ekonomiska kostnader.
 
R Real-House skrev:
Jag hade glömt bort att jag sått tomater och druvgurkor i ett mörkt utrymme med värme. Är det bara att kasta dessa eller kan dom ta sig när dom inte längre är bortglömda och kommer stå ljust med belysning?
De har ju inte kommit särskilt långt i utvecklingen. Om du har fröer kvar skulle jag börja om, eller åtminstone så nytt också utöver att försöka rädda dessa.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
I vår kommun är det tillåtet eftersom åvc ligger för långt bort. Vi i en liten kommun köper tjänsten av grannkommunen och enligt EU-regeln så finns det undantag mot tvånget, att kompostering och eldning är rimligare än transport, som min kommun nyttjar.
Naturvårdsverket är de som vägleder kommunerna och de säger tydligen att eldning är möjligt om

1: Det inte är tekniskt genomförbart med hänsyn till god praxis för avfallsinsamling,

2: Det skulle bli ett jämförbart återvinningsresultat med en annan hantering,

3: Det inte ger det bästa miljömässiga resultatet med hänsyn till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan, eller

4: Det skulle medföra oskäliga ekonomiska kostnader.
Har kommunen utfärdat ett generellt undantag?
Det trodde jag inte var okej, utan att det skulle hanteras ärende för ärende. Intressant.
 
U
tveksamt tveksamt skrev:
Har kommunen utfärdat ett generellt undantag?
Det trodde jag inte var okej, utan att det skulle hanteras ärende för ärende. Intressant.
Ja tydligen enligt den information vi hittills fått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.