P
Klippt gräset och upptäckt att körsbären snart är mogna. Jag provade tre som var ätbara, men de kunde varit lite sötare. Håll tummarna att fåglarna inte hinner äta upp dem under nästa vecka. Då får jag körbär till midsommar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
D09
väntar på att föräldrarna ska komma och signera under arrendeavtalet ;)
 
  • Fågelunge på marken inramad av träplankor och omgiven av mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Passade på att klippa innan regnet, 4,5-5,9mm skall det komma, mellan12.00 och 15.00.

Nyklippt gräsmatta med picknickbord och buskar i en trädgård, mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bildbevis på att yr.no och smhi faktiskt har rätt ibland, dagens regn bestod inte av den mängden som förutspåddes men tiden, tiden var helt rätt.....

Närbild på trätrall med regndroppar och en persons pekfingertopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast, denna bild kan vara ett fotomontage!

Mvh P-A, som vill slippa vattna någon dag i alla fall.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Regnade hela natten här (y):love:(y)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Var utlovat regn hela dagen här, tillsammans med åska. Visst, det har regnat och något mer än hos Pagno men när jag kollade i jorden var det torrt typ en cm under ytan. :(
Föst tokvarmt och inget regn. Sen tokkallt och några regnstänk... Denna sommarn är inte snäll mot mina odlingsambitioner!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Har äntligen fått planterat ut alla tomatrevor i det nya lilla växthuset.
Här går vi all in för tomater, förutom lite oregano märkta Centerpartiet från en marknad.
Allt annat får klara sig bäst de kan ute i det fria.
Det har kanske kommit 10 mm regn idag, så de borde klara sig.

Skall se om jag kan få en bild i morgon
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Idag har tanten planterat en hel del blommor vid våran "park" nu är det bara att vänta
2-3år innan allt har tagit sig och erövrat bort gräs och dylikt.
Lägger in en helhetsbild i projektet.
Ska även bli en gång runt allt och som ska grävas ihop med en annan gång men det får bli nästa år :D:D
Vy över en nyanlagd park med planterade blommor, staket, pergola och gräsmatta från ett balkongperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Snyggt! Får ni slut på mark att göra dylika installationer är ni varmt välkomna hem till mig för att fortsätta! ;)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Snyggt! Får ni slut på mark att göra dylika installationer är ni varmt välkomna hem till mig för att fortsätta! ;)
Tack, vi kommer med detsamma. Hehe :D:D bara du har kaffe och bullar att bjuda på så klara vi oss rätt bra på det :crysmile::D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Bästa bilden!

När Ni trodde ni visste vem som åt upp Era jordgubbar i trädgården.. :love:

Rävmamma och hennes valp i en trädgård bredvid en jordgubbsplantage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rävmamma, med två friska och pigga valpar, stod och smaskade på mina jordgubbar när jag tittade ut imorse..

(ja jag såg dem bara i ögonvrån först.. funderade på vad jag såg.. fick backa tillbaka.. sen springa efter mobilen/kameran haha)
 
  • Gilla
Gennysen och 10 till
  • Laddar…
En Magnolia som ska trivas hoppas vi, trots småländska mängder sten.
Ung magnoliaträdplantering omgiven av stenar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du vill att Magnolian skall trivas bör du ta bort stenarna som täcker jorden. Magnolia har ytliga rötter som vill ha en fluffig och syrerik jord. Stenarnas tyngd gör jorden för kompakt. Viktigt att hålla ogräsfritt under trädet.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Om du vill att Magnolian skall trivas bör du ta bort stenarna som täcker jorden. Magnolia har ytliga rötter som vill ha en fluffig och syrerik jord. Stenarnas tyngd gör jorden för kompakt. Viktigt att hålla ogräsfritt under trädet.
Tack för tipset, det visste jag inte. Den har fått rejält med rododendronjord iaf :)
 
Det är bra att den fått R. jord men gropen är inte speciellt stor så det dröjer inte länge innan de ytliga och känsliga rötterna nått ut till den omgivande jorden.
Magnolia vill ha en fuktig växtplats men blöta är det värsta den kan råka ut för. Därför bör man plantera växten lite upphöjt för den nya jorden kommer att sjunka och risken är att Magnolian hamnar i en damm då vatten alltid tar den lättaste vägen. Är den omgivande jorden lerblandad och kompakt står Magnolian i en bassäng vid nästa regnväder.
Det är jätteviktigt att platsen där trädet står är väldränerad. Det åstadkommer man genom att blanda grus i jorden, inte på botten av planteringsgropen.
 
Va igår hos min frus farmor. Va tvungen att ta kort på äppelträdet. Otroligt många äpplen men frågan är hur länge det står. Kolla stammen
Äppelträd med skadad stam omgiven av grönska och mogen frukt, tecken på försvagning och möjlig risk för fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträd med många frukter och delvis skadad stam omgiven av trädgårdsväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Äppelträd med skadad stam och flera mognande äpplen omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.