Kalle_A skrev:
Dokumentationen stämmer säkert. Din beskrivning om hur material upplevs är väldigt lika hur väggarna känns i min källare. De är kanske gjutna med samma cement-typ men i mitt fall i form av hålsten tillverkats och tranporterats till byggplatsen och sedan murats på plats. Dina murar kanske gjutits på plats.

Mina hålsten är inte hårda på det sättet som vad jag kallar "vanlig gjutbetong". Du får kanske forska lite mer om "e-cement".

Det jag kan säga om mina grundmurar är att de är stabila trots att de inte är stenhårda som "granit". Många hus är byggda på samma typ av konstruktion som mitt.
Stämmer nog som du säger, min grund är nog gjuten på plats och således inte betonghålsten, utan betong i form av e-cement. Ja, tror nog min grund är stabil den med trots att den inte är stenhård heller. Det är säkert samma typ av betong bara att din är block och min inte är det.:) Kan nog också vara så att de putsat 4-5 cm under nikeplattorna för att få en jämn vägg. En vän till mig som är i branschen sa att det inte var onormalt att de putsade så tjockt på den tiden. :)
Jag borrade som sagt igår och det gick ganska lätt ca 5-6 cm in och sen upplevde jag att det gick trögare men ändå inte superhårt (typ som när man slår i armeringsjärn)
 
Ja så kan det mycket väl vara. Av egen erfarenhet kan jag säga att tjocka putslager ökar behovet av en skapligt torr grundmur från såväl utsida som insida. Fukten från marken är knepigare att påverka.

Nu finna det olika puts men i mitt hus var/är det i huvudsak kalkputs med undantag av att någon tidigare på vissa platser använd cementbaserad puts. Ingen bra kombination då de reagerar olika på fukt. Är det dessutom målat med för tät färg blir det lätt bekymmer. Kalkputs som blivit för fuktigt blir nästa som lös sand.

Samtidigt får man nog inse att hus som är 70 år gamla har sina inbyggda utmaningar. Det har ju genom åren släppts revolutionerade produkter som med tiden visats sig vara mindre bra. Långt bak i tiden kan ju ägaren valt det som presenterats som den bästa färgen:)

Jag låter antagligen som en papagoja när jag upprepar att ju mer puts och olika material in en källare desto viktigare är att hålla torrt både från insida och utsida. Har man dessutom organiska material i källaren så gör för hög fukt att diverse mikbrob..... trivs och de vill man helst inte ha som gäster i huset. De flyttar ju gärna in permanent och då är det en del jobb och kostnader för att få dem att flytta ur huset:)

Vissa saker ger sig naturligt. Mitt hus har en fungerande gammal dränering så mitt fokus har varit på att hålla torrt på insidan och hålla ett vakande öga på dräneringen. Det intressanta är att det inte drar dramatiskt med energi att hålla en källare torr ifall inte föregående ägare låtit allt material ackumulera fukt i årtionden för då måste man nollställa källaren tills man når en nivå där det bara är den tillkommande fukten som ska hanteras med ventilation, värme och avfuktning.

Ambitionsnivån måste varje husägare själv bestämma men som jag tidigare skrivit så är har min källare varit torr och ska förbli torr om jag får råda. Jag kommer följa det du skriver. Jag har ju förmedlat tankarna kring att minimera stillastående luft i källaren i kombination med min syn på att hantera övriga klimat-parametrar invändigt.

Har du frågor så försöker jag om möjligt svara utifrån bästa förstånd:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.