Kalle_A skrev:
Ett snabbt inhopp mellan två möten. Om Nike är träulit tvivlar jag på att den är förbrukad. Det är det bästa material jag hittat för att isolera i källare. Det är träspån som fått bada och bli mättade med betong. De klarar fukt bra och tex mögel trivs mindre bra pga någon egenskap. Mögel på träullit lär oftast komma pga att det är "förorenat med" något organiskt som träspån (som inte badat i betong.

Jag har nyligen gjort i ordning 4 utrymmen i min källare. Bland annat en tvättstuga med full bo-standard förutom att takhöjden är lite lägre.

Vi har gjort en lösning som ska hantera markfukt från golv och det som kommer upp i vägg. Jag hinner inte ta detaljer men tex så är inte ytterväggarna putsade och målade. Jag har nystat mycket kring lösningar för att få en källare att fungera även som bo-yta. Efter en del experiment så har jag lika bra klimat i källaren som i våningen över. Det är inte någon rocket sciencen men det krävs lite eftertanke och så blir det lite jobb. Däremot blir det marginellt med extra-jobb om man ändå håller på och renoverar. Kostar en slant men går att göra förvånansvärt billigt om man inte blandar in för många experter. Jag har haft tillgång till "experter" privat som naturligtvis fått ha synpunkter på mina ideer och experiment. De har blivit lite förvånade över resultatet för deras förslag har varit betydligt mer omfattande och betydligt dyrare. Alla hus har olika föruttsättningar så du får mina erfarenheter och så får du se vad som fungerar i din källare. Att få en enkel skiss på källaren planlösning upplagd skulle vara bra. Väderstreck, rum, dörrar fönster, ventiler och en markering om vart det sittar platon och var stupröret som varit för nära sitter. Markera partiet du ser som problem. Jag tittar på det så snart jag har tid och kommer leta fram lite bilder från min egen renovering.
Har inte gjort någon skiss på källaren, men kan kort beskriva fuktproblemen. Fuktproblemet i källaren har högst troligen blivit av p.g.a. att föregående ägare till vårt hus dränerade 3 av 4 sidor på huset och har även byggt ett uterum innan han dränerade. I och med bygget av uterummet så hamnade det lite i vägen för stuprännan och puckot sågade helt enkelt bara av stupröret och satte en utkastare där som kastade ut allt vatten vid sidan av huset (den del som inte är dränerad och som då saknar platonmatta. Eller ja, en av sidorna är dränerad. Hörnet som varit utsatt ligger åt sydväst tror jag. Det hörnet saknar dagvattenbrunn, eftersom föregående ägare inte verkar ha satt dit något sådant efter hans s.k. dränering. Jag har vinklat om utkastet så det rinner över vårt uterum och ut i gräset långt från huset istället, så nu kommer det inget vatten precis vid huset iaf.

Var som sagt nere i källaren och knackade bort lite gammal "hård" lagning igår.. Skickar här upp bilder hur det ser ut nu. Jag tror det är betong som jag knackat bort lite här o där och inte bara puts. Betongen är inte ren sand, men den är heller inte jättehård. Något mittemellan.
Jag har bar knackat med spetsen på en kniv och en gummihammare för att få bort lagningarna. Sjok av detta har då ramlat loss. På sista bilden syns lite av en av nikeplattorna.
Klicka på bilderna för större bilder.

Källarvägg med skadad puts och synlig underliggande betong, tecken på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en källarväggs betong där gammal lagning har knackats bort, visar fuktproblemens struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en betongvägg i en källare med synliga fuktrelaterade skador och sönderfallande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag ska titta på bilderna i hög upplösning imorgon. Spontant ser det ut som betonghålsten där någon blandat med att använda kalk och cementbaserat puts. Bara den kombinationen kan enligt min syn ge problem. Vissa faktorer har några redan beskrivit. Återkommer när jag haft möjlighet att titta på större skärm och bättre upplösning.

Samtidigt är jag en sådan tråkmåns att jag förutom detaljbilder uppskattar bilder tagna på lite avstånd så jag ser perspektiven. Ta detta med ett :) Ännu mer träbock blir jag om jag säger att skissen skulle vara bra att se. Du kan göra den för hand. Behöver inte mätas en massa utan kör frihand och ta en bild med mobilen,:surprised:
 
En reflektion:
Jag tycker du fokuserat rätt på att omgående få bort regnvattnet från huset. Rejäla regnskurar ger mycket mer vatten i ett stuprör än jag kunde föreställa mig innan jag räknade lite och fick lite referens-siffror.

Du har antagligen minskat fuktlasten mot väggen dramatiskt. Jag skulle nog rätt snabbt ställa in avfuktningskapacitet i väntan på beslut eller upphandling av dränering. En hel del av fukt i källare kommer från marken som ofta är lera inte påverkas dramatiskt av dräneringen. Fukten måste du ändå torka ut förr eller senare och för att kunna "förädla" och använda din källare så måste fukten torkas bort.

Återkommer
 
Kalle_A skrev:
En reflektion:
Jag tycker du fokuserat rätt på att omgående få bort regnvattnet från huset. Rejäla regnskurar ger mycket mer vatten i ett stuprör än jag kunde föreställa mig innan jag räknade lite och fick lite referens-siffror.

Du har antagligen minskat fuktlasten mot väggen dramatiskt. Jag skulle nog rätt snabbt ställa in avfuktningskapacitet i väntan på beslut eller upphandling av dränering. En hel del av fukt i källare kommer från marken som ofta är lera inte påverkas dramatiskt av dräneringen. Fukten måste du ändå torka ut förr eller senare och för att kunna "förädla" och använda din källare så måste fukten torkas bort.

Återkommer
Stupröret vinklade jag bort förra sommaren och i samma veva inhandlade jag en luftavfuktare som står och tuffar i rummet. Den är inställd på 65% och numera går den inte särskilt ofta. Mest när man hänger upp tvätten. Angående material så nämnde jag som sagt att en föregående ägare verkar ha lagat med något hårdare material, typ nån husfix, än vad som är i väggarna sedan tidigare. Det är alltså denna lagning jag nu knackar bort.. Nu har jag inte gjort det på alla ställen, men ska gå igenom hela källaren och knacka bort så mycket jag kan av lagningarna.
Frågan är hur jag ska laga upp det sen? Är det bara kalkputs jag behöver ha på eller behöver man fylla upp med ny betong?

Betonghålstenen som sitter nu är ju inte jätteporös där den sitter men hackar man med kniv så lossnar ju givetvis mer, men flera har ju nämnt att betonghålsten inte är lika hårt som dagens betong så det kanske inte är orimligt att man normalt sett kan hacka bort betonghålsten utan att den behöver vara helt slut?
Ska försöka fixa till någon skiss, är på väg till jobbet igen. Var nere i källaren och tog en bild från lite mer avstånd innan jag åkte dock. :)

Avlagrade putslag på en källarvägg med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanon att få se bilden på lite avstånd. Min lekmannasyn av det jag ser på bilden så är det sannolikt betonghålsten. Sen finns det ett antal varianter på hur dessa ser ut inuti.

Spontant skulle jag inte vara jättebekymrad för det jag ser. Om jag utgår från din beskrivning om att det blivit betydligt bättre sedan du ledde bort vattnet från stupröret och ställde in en avfuktare så kanske stup-röret stod för en stor del av vattentrycket mot huset. Detta ersätter inte en dränering men är nog en bra vetskap.

Jag har inte trott på alla närmast religiösa säljare och marknadsförare om att ny dränering leder till "fred på jorden" :). Ett felaktigt dagvatten som i ditt fall kan antagligen i stort sett knäcka en äldre dränering då det blir väldiga vatten volymer på kort tid.

På samma sätt finns det några mantra i byggbranschen som säger -"Dräneringen är slut byt". Ett annat är: "Det är markfukt" vilket ibland blir kommentaren när ett relativt ny dränerat hus får färg och puts släpp.

Det finns nog nästan lika många lösningsförslag som det finns byggfirmor..

Innan vi fördjupar oss i alternativa lösningar kan jag säga att jag håller RH45% i min källare. Flera "experter" har sagt att det är vansinnigt för det blir för dyrt och är onödigt lågt för det kommer tillföras vatten i evig tid och lägre styrd relativ fuktighet ska medföra mer fuktvandring. :) Märkligt nog är min källare torr och det drar inte speciellt mycket energi. Däremot kan det dra energi att "nollställa" materialen till en mer normaliserad fuktvandring.

Gamla källare har ofta haft dålig ventilation, dålig luftcirkulation, låg värme och ingen metod som tar hand om fukten. När vi sedan ändrat användningen av källare jämfört de första "30" åren efter det byggdes. Vi har kastat ut pannan. Gjort inredda rum, tvättstuga med torktumlare etc. Ganska ofta en dusch och ibland även bastu. I många hus har det gjorts om till bostad. Sammantaget ökar detta fuktlasten inifrån. Höjd värme och luftfuktighet men utan att förändra ventilation eller nyttja avfuktare.

Dvs min spaning är att många källarproblem även kommer inifrån på grund av att vi använder något som ursprungligen skulle användas som förrådd, pannrum och tex ett garage under huset. 1945 fanns det nog inte mycket fuktkänsliga material i min källare.

Sen blev det isolerat sovrum och gillestuga. Inredd tvättstuga osv. Självklart ska man ha en så torr grundmur som möjligt. Ofta behövs ny dränering men det löser inte den fukt som vandrar i marken och upp i golv och väggar.

Skillnaderna på temperaturen i grundmuren och de inredda rummen gör att när varm och halvfuktig luft möter svala betonghålsten stiger luffuktigheten snabbt närmast stenen. Ibland kan det bli kondens och ibland leder det till ett gynnsamt klimat för mikrobiella "organismer" som orsakar källarlukt och angriper trä.

När jag köpte huset så var det gammal dränering. Det är i huvudsak fortfarande gammal dränering. Jag klurade lite och mätte diverse parametrar samtidigt ställde jag in bra avfuktar kapacitet. Bland annat har jag mätt bakom på-reglade väggar. Resultatet blev att jag bedömde en genomsnittstemperatur i grundmurarna och räknade baklänges på vilken relativ fuktighet jag skulle hålla i källaren för att inne miljön inte skulle orsaka fuktproblem. Lite beroende på hur jag räknade så hamnade jag i intervallet RH45% till RH55%.. Samtidigt hade jag en osäkerhetsfaktor i hur mycket fukt som tillfördes från grundsulor, murar och golv som ligger direkt på lera.

Jag hade bestämt att källar-lukt inte skulle finnas i mitt hus. Dvs jag var beredd på både dränering och ombyggnationer inne. Jag började med att säkerställa att det var riktigt torrt inne och i grundmurar etc. För att ha mariginal så ställdes avfuktarna på RH45%. och jag ökade ventilationen för frisk luft är en källares bästa vän så länge den inte bär in för mycket fukt. Jag följde energiförbrukning och mängden avfuktat vatten för att kunna avgöra nästa steg. Det normaliserades ganska snabbt vilket var cirka 6 månader. Ingen gigantisk energi-förbrukning eller gigantiska vatten volymer att hälla ut i brunnen. Jag tömde manuellt för att lära känna mitt hus.

Värmen i källaren höll jag lägre än i då vi inte bodde i källaren även om det finns gästrum och arbetsrum. Det var därför viktigt att det fanns en fungerande från luft i källaren. Vi har en öppen trappa men som bekant stiger varm luft. Dvs luft i en källare som är 5-7 grader lägre än i våningen ovanför stiger inte. Det löstes genom en ventil i murstocken som fick hantera frånluften i källaren.

Därefter har lösningarna för källaren förfinats och förbättrats allt eftersom. Kan inte beskriva dagens lösningar i ett inlägg. Det är ju redan en uppsats :surprised:

Halva källaren är ny renoverad med lite annorlunda tänk för att den ska upplevas som bo-standard men inte långsiktigt leda till fuktproblem. Tar jag bilder på väggar och golv så tror jag inte någon kan avgöra om det är i en källare eller ovan mark. Samtidig måste då en väggen andas på ett annat sätt.

Både den gamla inredda delen med invändig isolering, träreglar och gips och den ny-renoverade delen verkar må utmärkt. Det säger känsliga näsor i kombination med att jag gillar fakta så backas det upp genom olika mätmetoder.

Den reflektion jag vill ge förutom min lilla uppsats är att RH65% skulle inte fungera i min källare. Jag kan förstå att det känns tufft att dra ner relativa fuktigheten för har man inte skapligt potent utrustning så får en liten avfuktare gå rätt mycket innan man "nollställt" källaren som antagligen i materialen har ackumulerat rätt mycket vatten i vissa källare. Dvs mer vatten än vad som kanske tillförs då man sparat genom att ha obefintlig ventilation och ändrat fuktlasten ininfrån. Att göra resan och pröva vart "nollställningsnivån" ligger i din källare kan jag inte beskriva. Däremot kan jag beskriva utifrån mina erfarenheter och så kan ni pröva och göra lite tester och bolla lite ideer på forumet är kul om jag får tillgång till information så kan jag försöka bidra.
 
Oj, tack för långt och utförligt redogörande! :)
Vår källare är inte inredd och vi kommer nog aldrig inreda den heller. Jag körde tidigare min avfuktare på lite lägre rf, typ 55% men för vår del känns det ok att köra på 65%. Vi använder också pelletspanna som delvis värmer upp källaren, så vi har inte frångått den gamla standarden, även om pelletspannan inte spiller massor värme. Vi har således inte mycket organiskt material i källaren, mer än de saker vi lagrar där. Vår källare luktar väldigt fräscht, möjligen luktar den lite fuktigt, men ingen unken luft eller så. När vi var på visning av huset så reagerade vi faktiskt att källaren luktade väldigt fräscht jämfört med hur källare brukar lukta.

I och med att vi saknar dagvattenbrunn på en sida av huset, en annan sida saknar helt dränering, en tredje sida har ingen dränering runt källartrappen (och då kommer frågan hur de har dragit dränrören eller använt gamla rör som inte går att justera höjden på) så kommer vi dränera huset. Faktum är att jag tackade ja till en offert idag, så om ca 2 månader kommer huset dräneras.

Men samtidigt vill jag såklart få ordning på källaren och fixa till den så bra det går.
Tidigare ägare har lagt stengolv på golvet och som sagt lagat upp med hårdare material än vad väggen har sedan tidigare. Samtidigt målat HELA källaren med vit plastfärg. Så jag gissar att jag måste slipa bort all plastfärg på alla väggar, åtminstone en halvmeter upp så att nederdelen av väggen kan andas och vädra ut eventuell markfukt?
Behöver jag ta bort all plastfärg eller räcker det med det som är "fuktutsatt"? I väggar ovan jord borde det inte spela så stor roll att det sitter plastfärg? Eller mår inte betongen bra av det heller? Dom har även målat taket med vad jag tror är samma färg. Bör jag ta bort färgen i taket?

Kalle_A: Lägg gärna upp lite bilder på din källare och på hur din källare såg ut innan du gjorde ordning den, om du har några bilder sedan dess. :)
Ska se om jag kan skissa upp någon form av skiss på källaren.

Det bör vara rätt bra att ta bort all plastfärg från väggen och sedan låta väggen vara ett tag så den får torka ut ordentligt va? Alltså, vänta med att putsa upp den igen? Jag menar, den kan inte skadas av att ha "öppet in till betongen"?
 
Redigerat:
Nyrenoverat utrymme med vitmålade väggar, grått golv, och köksinredning inklusive en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit tvättmaskin och torktumlare staplade i ett tvättutrymme med vita väggar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Keramiska gråa klinkergolvplattor i ett tvättstuga med tvättmaskin och en vit handduk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några bilder enligt önskemål. Jag måste leta efter "förebilder" men när man tar bort färg och puts ser det ofta ut som hos dig.

När det gäller frågan om att ta bort färgen och låta väggen torka innan ni putsar och målar ser jag inga problem med. Snarare tvärtom. Putsar ni och målar innan väggen är tillräckligt torr så kan problemen återkomma. Detta oberoende om hur öppen puts och färg ni rekommenderas välja. Era väggar verkar vara rätt fuktmättade vilket mycket väl kan bero på att stupröret matat ut många kubik intill väggen.

Torka rejält. Det går snabbare om ni kombinerar avfuktare med att höja värmen rejält. Det drar energi men är ju ändå under begränsad tid. Med begränsad menar jag inte dagar utan en längre period. Som ambitiös amatör har jag läst in mig på hur man får torrt så vi kan bolla lite om det om det är intressant.

Får du inte tillräckligt torrt i väggen så kan nya kalkputsen "övergå" till sand och då kommer du vara osäker på om det beror på dräneringen, naturligt markfukt som inte dräneringen påverkar eller om ni målade på för fuktigt underlag.

Det är kul att dela med sig av erfarenheter som jag lagt många timmar på att skaffa. Genom att läsa, fråga och pröva.
 
Kalle_A skrev:
[bild][bild][bild]

Några bilder enligt önskemål. Jag måste leta efter "förebilder" men när man tar bort färg och puts ser det ofta ut som hos dig.

När det gäller frågan om att ta bort färgen och låta väggen torka innan ni putsar och målar ser jag inga problem med. Snarare tvärtom. Putsar ni och målar innan väggen är tillräckligt torr så kan problemen återkomma. Detta oberoende om hur öppen puts och färg ni rekommenderas välja. Era väggar verkar vara rätt fuktmättade vilket mycket väl kan bero på att stupröret matat ut många kubik intill väggen.

Torka rejält. Det går snabbare om ni kombinerar avfuktare med att höja värmen rejält. Det drar energi men är ju ändå under begränsad tid. Med begränsad menar jag inte dagar utan en längre period. Som ambitiös amatör har jag läst in mig på hur man får torrt så vi kan bolla lite om det om det är intressant.

Får du inte tillräckligt torrt i väggen så kan nya kalkputsen "övergå" till sand och då kommer du vara osäker på om det beror på dräneringen, naturligt markfukt som inte dräneringen påverkar eller om ni målade på för fuktigt underlag.

Det är kul att dela med sig av erfarenheter som jag lagt många timmar på att skaffa. Genom att läsa, fråga och pröva.
Wow, du har verkligen fått till en jättefin källare! :)
Mycket bra arbete där! Hoppas på att få till något liknande i framtiden. :)
Eller ja, våran källare är ju renoverad och har liknande upplägg. Stengolv, tvättbänk, tvättmaskin och torktumlare, men det är ju väggarna som just nu är en katastrof. De är ju också genomgångna, men på helt fel sätt då..

Om du har möjlighet får du gärna lägga upp några före-bilder också, om du hittar några. :)

Alltså är det normalt att man kan hacka sig in i väggen och betonghålsten lossnar? Det är ju inte smuligt på samma sätt längre, men det är ju inte svårt alls att hacka loss mer bitar.. Man behöver inte knacka särskilt hårt för att det ska lossna..
Jag menar, känner jag på undersidan på vår betongaltan så är ju den stenhård men så känns det inte i källaren. Verkar nästan som de är gjorda av olika material..
Man blir ju fundersam hur källaren mår egentligen. :(
 
Gammaldags betonghålsten jag borrat/hackat/slipat är porösare än vanlig gjuten betong. På sätt och vis praktiskt i källareväggar. De torkar rätt fort om det inte tillförs mer vatten. Däremot kan det ta längre tid om sulan som stenen murats på är blöt. Är det en yta som går att avgränsa torkar du effektivare om du "plastar" in med avfuktare och värme. Jag har sett liknande som du visar på senast bilden. Gröp inte bort hålstenen:)

För att torka så behöver du bort med det som stänger in fukt, lös puts samt om det är blandat kalkputs och cementbaserat puts så behöver det hanteras. Om det är använd cementbaserat puts ovanpå kalputs så lär de inte trivas ihop. Ibland är dock hålsten/mur lagad med cement och det kan vara bra att hålla isär.

Vill du ha reflektioner så gör en skiss med planlösning och ta gärna en skur med bilder. Det går att med enkla medel få bättre källarklimat. Det mår hela huset bra av. Jag tänker inte på finish renovering utan på att hålla det i bra ordning. I vissa fall tillförs en hel del fukt inifrån som kondenserar på mot kall yttervägg. En blöt yttervägg kyler mer. Fukt är det få material som mår bra av långsiktigt.

Ni har ju redan klinker på golven. Får ni källaren torrare är det inte så svårt att höja finishen. RH65% vid avfuktaren kan vara betydligt högre i annat eller i andra änden på rummet om det är stora temperaturskillnader. Att få snurr på luften i hela källaren är ett sätt att börja.



Hur mycket väggyta
 
Kalle_A skrev:
Gammaldags betonghålsten jag borrat/hackat/slipat är porösare än vanlig gjuten betong. På sätt och vis praktiskt i källareväggar. De torkar rätt fort om det inte tillförs mer vatten. Däremot kan det ta längre tid om sulan som stenen murats på är blöt. Är det en yta som går att avgränsa torkar du effektivare om du "plastar" in med avfuktare och värme. Jag har sett liknande som du visar på senast bilden. Gröp inte bort hålstenen:)

För att torka så behöver du bort med det som stänger in fukt, lös puts samt om det är blandat kalkputs och cementbaserat puts så behöver det hanteras. Om det är använd cementbaserat puts ovanpå kalputs så lär de inte trivas ihop. Ibland är dock hålsten/mur lagad med cement och det kan vara bra att hålla isär.

Vill du ha reflektioner så gör en skiss med planlösning och ta gärna en skur med bilder. Det går att med enkla medel få bättre källarklimat. Det mår hela huset bra av. Jag tänker inte på finish renovering utan på att hålla det i bra ordning. I vissa fall tillförs en hel del fukt inifrån som kondenserar på mot kall yttervägg. En blöt yttervägg kyler mer. Fukt är det få material som mår bra av långsiktigt.

Ni har ju redan klinker på golven. Får ni källaren torrare är det inte så svårt att höja finishen. RH65% vid avfuktaren kan vara betydligt högre i annat eller i andra änden på rummet om det är stora temperaturskillnader. Att få snurr på luften i hela källaren är ett sätt att börja.



Hur mycket väggyta
Tack för svar! Hmm ok, jag ska inte gröpa bort hålstenen trots att den typ faller isär? Kommer något annat material fästa på den sen? Som det är nu så har jag fortsatt att hacka bort lagningar som föregående ägare gjort, som sagt. De lagningarna är mycket hårdare än muren bakom, troligtvis är det någon form av cementbruk. Om man tar en kniv och hammare och knackar lite längs med lagningarna så ramlar lagningarna bort ganska enkelt och med dom den misstänka plastfärgen. Bakom cementen eller vad det är så sitter det lite blandat gammal puts och ibland direkt betonghålsten vad jag märkt.

Våran grund verkar inte vara murad utan helgjuten. Det jag funderat på är väl om det är betonghålsten där jag gröper eller om det är någon form av grövre puts. Jag mätte väggarna inifrön och ut (via fönstret) och de mäter 30 cm. Det står i de gamla pappren att grunden består av 25 cm gjuten betong. I väggarna ovan mark vet jag att det sitter 4 cm tjocka nike-plattor (träullit) och frågan är ju vad det sitter under dom sen? Om det är betong så är ju inte grundmuren rakt gjuten utan kommer ju mäta närmare 30 cm under mark och ca 25 ovan mark.. Så frågan är om det kan vara någon form av grövre puts "under nike-plattorna" så att säga? Nike-plattorna sitter ju bakom ett tunnt putslager, men det lagret ser lite annorlunda ut.

Vad menar du att man ska separera på lagningar gjorda med cement och cement ovanpå puts? Menar du att det är ok att lägga cement direkt på betonghålstenen men inte ovanpå kalkputs? Jag tror inte vi har såå mycket kalkputs kvar på väggarna. Fukten tar sig ju genom cementlagret (yttersta lagret innan plastfärgen), men tror också den stannar bakom det lagret betydligt längre än om det hade varit något "mjukare" material..

Ska skissa upp lite enkelt hur källaren ser ut, återkommer. Fanns dåligt med tid för det i helgen. Rev delar av mitt uterum för att grävaren ska kunna komma åt och dränera.:)
 
Redigerat:
Kalle_A skrev:
J Ännu mer träbock blir jag om jag säger att skissen skulle vara bra att se. Du kan göra den för hand. Behöver inte mätas en massa utan kör frihand och ta en bild med mobilen,:surprised:
Sådär nu har jag skissat upp källaren lite och märkt ut lite allt möjligt hur den ser ut :)

EDIT: EDIT: Tog nu ikväll ett litet betongborr och borrade in i väggen på 3 ställen. Ungefär 5cm in i väggen tyckte jag det tog ganska stopp på alla tre ställena och det rimmar ju bra med hur tjocka nikeplattorna är (4cm). Nike-plattorna sitter som sagt "ovan mark" uppe i sockelnivå, så frågan är vad det är under dessa.. Någon form av puts eller kan det ändå vara porös betong som sedan blir hård 5 cm in i väggen ? Jag borrade alltså under nike-plattorna, så borrade inte i dom för då är det förståeligt att det är mjukt. :)
Det gick ju borra vidare efter dessa 5-6 cm, men upplevde att materialet blev en del hårdare iaf..

Handritad skiss av en källarplanlösning med markerade element, fönster och övriga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det låter som om du är osäker på vad väggen är byggd av. Mitt hus från -45 står på betonghålsten. Dessa är inte detsamma som gjuten massiv betong. Tar jag ett 10mm borr och borrhammaren så är det inget motstånd i mina grundmurar. Är du osäker så googla på betonghålsten för bilder. Det finns nog många varianter men du kanske blir klokare över vad dina murar är byggda av.

Ska titta på skissen efter nyheterna.
 
Ni har en rejäl källare. Jag skulle gärna ha en större källare.

Du skriver dagvattenbrunn i tre hörn. Det kan vara olika begrepp men man brukar skilja på dagvatten och dränering. Dagvatten brukar vara regnvatten på tak och mark. Dräneringsvattnet är det som samlas upp i dräneringsrör vid grundsula även om andra områden kan dräneras. Vart tar vattnet vägen. Man brukar inte låta regnvatten/dagvatten rinna genom dräningsslang/rör. När det gäller källarhus brukar dagvatten hantera högre upp i mark och separerat från dränering tills det är borta från huset. Har man kommunalt dagvatten så finns ofta en pumpbrunn som lyfter dräneringsvattnet till en dagvattenbrunn som med självfall rinner ut i kommunens dagvattennät. Förr hängde dränering ofta direkt på avloppet vilket inte i min kommun inte är tillåtet nu.

Vart tar vattnet vägen på er fastighet? Dvs hur hanteras dräneringsvatten och regnvatten?


När det gäller källaren så signalerar pellets panna att ni har modern värme. Baksidan kan vara att värmeläckaget till källaren blir betydlig mindre än med tex en gammal oljepanna.

Att se över klimatet i källare kan vara en god ide när värmesystem ändras. Även om ni inte ska använda källaren som bostad så är det bra att se till att huset mår bra. Det kräver rimlig ventilation, värme och kanske avfuktning beroende på hur mycket fukt som tillförs från marken. Att torka fukt med värme och ventilation är inte särskilt kostnadseffektivt.

Jag ser på att du markerat fukt på ytterligare plats och om jag minns rätt är den väggen dränerad. Svala källar väggar, låg värme och RH65% i rummet där ni hänger tvätt får mig att vilja föreslå att ni mäter temperatur och luftfuktighet i det andra utrymmet ni har problem också. Luftcirkulation i de flesta utrymmen kan vara bra målbild för att få källaren att må bra. Det går att lösa på olika sätt.

Dilemmat är nog som du märkt att man ärver tidigare ägares materialval och "konstruktioner". Jag bestämde mig innan jag flyttade in i mitt hus att det är jag som får se till att källaren fungerar. Det är för dyrt att åtgärda problem akut och jag kunde inte tänka mig källar-lukt.

Frågorna ovan om dränering/regnvatten är nog i första läget viktigare än att fråga er om vilket klimat ni vill ha i källaren och ge förslag på alternativa lösningar.
 
Kalle_A skrev:
Det låter som om du är osäker på vad väggen är byggd av. Mitt hus från -45 står på betonghålsten. Dessa är inte detsamma som gjuten massiv betong. Tar jag ett 10mm borr och borrhammaren så är det inget motstånd i mina grundmurar. Är du osäker så googla på betonghålsten för bilder. Det finns nog många varianter men du kanske blir klokare över vad dina murar är byggda av.

Ska titta på skissen efter nyheterna.
Så här står det i pappren som då är skrivna på 40-talet angående våran grund:
Gammalt dokument med text om grundläggning från 1940-talet.
 
Dokumentationen stämmer säkert. Din beskrivning om hur material upplevs är väldigt lika hur väggarna känns i min källare. De är kanske gjutna med samma cement-typ men i mitt fall i form av hålsten tillverkats och tranporterats till byggplatsen och sedan murats på plats. Dina murar kanske gjutits på plats.

Mina hålsten är inte hårda på det sättet som vad jag kallar "vanlig gjutbetong". Du får kanske forska lite mer om "e-cement".

Det jag kan säga om mina grundmurar är att de är stabila trots att de inte är stenhårda som "granit". Många hus är byggda på samma typ av konstruktion som mitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.