ZNK ZNK skrev:
Problemet är enkelt det är marknaden som styr, men marknaden funkar inte. Lite som läkare, det finns för få så priserna går upp. Har eg inget emot det om det vore en verklig brist men båda är fiktiva drivet av regler eller protektionism.
Det är ännu värre än så. Även om elektrikern stod på kö för att göra jobb, så har vi en marknad med informationsassymetri. Elektrikerna vet mycket mer än kunden vad saker egentligen kostar och vilket material som behövs (och vad det är för skillnad på olika material).

Det rör sig dessutom om sällanköp. Så kunden har ingen direkt möjlighet att lära sig "den hårda vägen".

Sammantaget leder detta till att man får "market failure" som ett brev på posten. (Se exempelvis Akerlofs Nobelpris i ekonomi).

Nu sprider sig dock informationen, bla på forum som det här, så det håller antagligen sakta på att ändras. Men det lär ta några decennier, och vi måste ändå undanröja tillgång/efterfrågan-problemet. Men det är inte det enda problemet.
 
S
B Byggvargen skrev:
Och vill du verkligen inte betala 7,7 kr metern så dra av det på fakturan, jag lovar han kommer inte orka tjafsa, vi småföretagare är vana att bli lurade av kunder
Måste vara det absolut bästa som skrivits i den här tråden.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Vad har jag ljugit om och hittat på? :thinking:
Att elektrikerna skulle ta 8x mer än du kan köpa samma kabel själv för :)
Fast det visste du redan, nu vill du bara dryga ut konversationen helt utan anledning.
 
B Byggvargen skrev:
Sen så handlar jag själv material för en miljon ex moms om året,
Jag får ingen kickback!
och mina inköpspriser är pytte lite lägre än tex rinkabys och en del grejor är tillomed billigare på rinkaby,

För den miljonen jag köper material så tjänar jag ca 250-300 tusen innan skatt såklart
Om dina kunder kollar upp priser på Rinkabyrör så slipper dom alltså upptäcka att dina priser är mer än typ 25% dyrare, vilket väl är ganska så ok, jämför man och upptäcker att nivån ligger 35% dyrare eller mer så anser jag att det inte är fullt ut ok.

Och är det som i TS fall mer än 100% dyrare så är det verkligen inte ok!
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
S spendera skrev:
När jag tittar på rabatter på Ahlsels listpriser på elartiklar har jag aldrig sett en rabatt under 70% på det avtal jag har tillgång till (ej ett avtal för elektriker). Normalt är rabatten på kabel runt 80% beroende på. Listpriset på Ahlsel är från början långt över elbutik.se men hamnar oftast i samma härad efter rabatten.

Rabatt priset beror alltid på hur stor entreprenören är, då små entreprenörer som t.ex lasses el aldrig har den rabatt som Nihle elmontage eller Vinci som kan få rabatter på 80% medans lasses el får 20% rabatt.
 
tommib
E Entreprenör 1 skrev:
Rabatt priset beror alltid på hur stor entreprenören är, då små entreprenörer som t.ex lasses el aldrig har den rabatt som Nihle elmontage eller Vinci som kan få rabatter på 80% medans lasses el får 20% rabatt.
Skärp dig. Vi har sett gott om exempel i bara denna tråd på vad folk får för rabatter utan att ha handlat en pinal från Ahlsell.

Sen är det inte heller det som egentligen är problemet. Det är att grossisterna och hantverkarna tillsammans verkar för att vilseleda konsumenter och har en ren fantasikreation, GNP, som de publicerar.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Skärp dig. Vi har sett gott om exempel i bara denna tråd på vad folk får för rabatter utan att ha handlat en pinal från Ahlsell.

Sen är det inte heller det som egentligen är problemet. Det är att grossisterna och hantverkarna tillsammans verkar för att vilseleda konsumenter och har en ren fantasikreation, GNP, som de publicerar.
Skärp mig?
Jag är inte heller elektiker men kan en hel del om hur dessa rabatt avtal funkar!
 
Avtal liknande ditt med "Inköpspris + 10% påslag" är ganska vanligt även från mer rutinerade inköpare.

Jag skulle säga att det är ytters dumt (främst för kund) att välja detta sätt att prissätta. Dels eftersom elektrikern i princip fritt kan välja vad han har för inköpspris hos grossisten, dels för att detta ger inget incitament för elektrikern att pressa sina inköpspriser.

Det kan skilja väldigt mycket på om jag köper "direkt över disk" på grossisten än om jag tar in offerter.

Nästa gång du ska göra upp om pris med en elfirma så be antingen om fast pris på hela kalaset eller säg att ditt pris på material inte får skilja mer än X procent från det på t ex elbutik.se

De enda som tjänar på ditt typ av avtal är elgrossisterna, eftersom elektrikern tjänar mer på ett högre inköpspris.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
tommib
E Entreprenör 1 skrev:
Skärp mig?
Jag är inte heller elektiker men kan en hel del om hur dessa rabatt avtal funkar!
Ja, och ett flertal personer i denna tråd (och många andra) har gett direkta siffror, ibland med skärmdumpar, på vilka priser de får. Det är inte frågan om några 20% på kabel som är det vi diskuterar här.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Sen är det inte heller det som egentligen är problemet. Det är att grossisterna och hantverkarna tillsammans verkar för att vilseleda konsumenter och har en ren fantasikreation, GNP, som de publicerar.
Historiskt fanns det något som hette EIO cirkaprislista. På den tiden har jag förstått att det även fanns en gemensam grossistprislista (GNP) som alla grossister förhöll sig till. Detta prissamarbete förbjöds i slutet på 80-talet om jag minns rätt. Idén var att närma sig EU och att sk. cirkaprislistor förbjöds.
Att det sedan utvecklats till den avart vi har idag är inget vi småföretagare har valt eller medverkat till. Tror att de flesta mindre företag med seriös inriktning tycker precis som jag, att det bara är besvärligt. Dels har vi olika grundpris, dels har vi olika rabattsatser hos de olika leverantörerna, dels skiljer rabatten mellan olika produktgrupper. Allt sammantaget gör det onödigt svårt för oss att till en kund enkelt säga vad en enstaka produkt kostar.
Att allt oftare läsa in priser och rabattsatser i affärssystem från flera olika leverantörer tar för mycket tid från kärnverksamheten, att serva våra kunder.

Sammanfattningsvis vill jag påstå, rätt eller fel att de installatörer som betraktar sig som seriösa och har verkat några år på marknaden inte debiterar låtsaspriser från Ahlsell utan utgår från sitt netto med ett rimligt affärsmässigt påslag för att täcka svinn och kostnader. Mitt antagande bygger på företag som har högre timdebitering än genomsnittet på offertsidorna på nätet. För dessa går inte runt på sin timpenning utan behöver höga påslag på antingen material eller lufttimmar och hittepåavgifter.

Sen tror jag att grossistmarknaden sakta håller på att självdö. I dag fungerar det inte att de ska skydda sina leverantörers priser på den svenska marknaden som blivit global.
Grossisterna är snarare på väg att bli logistikleverantörer. Där har de en möjlighet att genom snabba leveranser ta ut ett högre pris.

En annan märklighet är att leverantörer som gärna säljer till CO, Elbutik med flera, vägrar att sälja till oss installatörer annat än via grossist. Självklart kan de som bara skyfflar vidare kartonger och köper för åtskilliga fler miljoner per år hålla lägre priser.
Med en vettig affärsmodell ska vi installatörer kunna hålla matrialpriserna på en snarlik nivå även om vi inte kommer att vara billigast alltid. Förhoppningsvis förstår våra återkommande kunder detta.

Nu handlade denna tråd om inköp plus 10% så mitt inlägg är kanske OT.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
F
E Entreprenör 1 skrev:
Skärp mig?
Jag är inte heller elektiker men kan en hel del om hur dessa rabatt avtal funkar!
Tydligen inte. Jag känner flera elektriker som driver egna firmor i fåmans- eller enmansbolag. Det har från dag ett varit samma eller snudd på samma rabatter som dom stora bolagen har. Däremot så har det eventuellt funnits en förväntan/krav från grossisten att den lilla firman sköter alla sina inköp där.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Rrrrr Rrrrr skrev:
Avtal liknande ditt med "Inköpspris + 10% påslag" är ganska vanligt även från mer rutinerade inköpare.

Jag skulle säga att det är ytters dumt (främst för kund) att välja detta sätt att prissätta. Dels eftersom elektrikern i princip fritt kan välja vad han har för inköpspris hos grossisten, dels för att detta ger inget incitament för elektrikern att pressa sina inköpspriser.

Det kan skilja väldigt mycket på om jag köper "direkt över disk" på grossisten än om jag tar in offerter.

Nästa gång du ska göra upp om pris med en elfirma så be antingen om fast pris på hela kalaset eller säg att ditt pris på material inte får skilja mer än X procent från det på t ex elbutik.se

De enda som tjänar på ditt typ av avtal är elgrossisterna, eftersom elektrikern tjänar mer på ett högre inköpspris.
En seriös firma säljer inte dyrare prylar än kunden behöver för att själva tjäna lite extra. Precis som en seriös firma inte tar länge tid på sig än nödvändigt för att utföra ett arbete, även om man tar betalt per timme.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Orkar inte läsa hela tråden, men om du nu har avtal på inköpspris med påslag på 10% så är det ju bara att du kräver att kopior på hans fakturor ska bifogas som bilagor till den faktura han skickar till dig.
Annars kan du ju bestrida fakturan, du lär ju få rätt om han drar dig till tinget. Där måste han ju kunna påvisa sitt inköpspris vilket han bara kan med sina faktiska fakturor.
 
M MartinP666 skrev:
En seriös firma säljer inte dyrare prylar än kunden behöver för att själva tjäna lite extra. Precis som en seriös firma inte tar länge tid på sig än nödvändigt för att utföra ett arbete, även om man tar betalt per timme.
Håller med. Men med en seriös firma som man litar på behöver man inte avtala om prispåslag för då får man ändå bra pris utan att behöva känna sig lurad. ;)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E Entreprenör 1 skrev:
Rabatt priset beror alltid på hur stor entreprenören är, då små entreprenörer som t.ex lasses el aldrig har den rabatt som Nihle elmontage eller Vinci som kan få rabatter på 80% medans lasses el får 20% rabatt.
Ja. Större firmor har större rabatter och det är absolut inget fel i det.

Men instegsrabatten är absurt löjlig. Jag skaffade ett konto hos Ahlsells för en av mina firmor då jag behövde köpa lite småkrafs som inte fanns någon annanstans. Jag handlar för mindre än 5000 kr/år och mitt avtal ger mig ändå mellan 50-70% rabatt.

Det är väl läge att skapa en egen hashtag för detta hyckleri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.