Grossiternas "listpriser" borde falla in under ocker.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Gräv lite i handeln med glasögonbågar, kläder och skor också. Bildelshandlare ligger inte heller långt efter.
 
  • Gilla
pnilz1 och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Gräv lite i handeln med glasögonbågar, kläder och skor också. Bildelshandlare ligger inte heller långt efter.
Kom gärna med en relevant jämförelse i stället.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Det är relevant.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Om han har ett avtal med slutkund att kabelpriset ska vara inköpspris +25% så är det absolut fel. När en FK dessutom kostar under 2kr/m i den vanliga handeln så är det absolut ett överpris.
vart nämnde jag att det gäller en FK? FK är inte en kabel
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det är FK som diskuterats i hela tråden.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Och när det gäller frågan om, att som kund, dra nytta av hantverkarens " storköpsrabatter" kan ju fråga sig vad som skulle gälla vid ett inköp av en tröja på H&M eller en möbel på IKEA.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och när det gäller frågan om, att som kund, dra nytta av hantverkarens " storköpsrabatter" kan ju fråga sig vad som skulle gälla vid ett inköp av en tröja på H&M eller en möbel på IKEA.

En helt irrelevant fråga. Då hade exakt samma sak gällt men endast under förutsättning att hm eller Ikea hade avtalat med kunden att han ska betala inköpspris plus ett överenskommet påslag. Och de har de ju förstås inte. Men här har ju elektrikern gått med på att inköpspris inkl rabatter plus 10 procent ska gälla. Vi diskuterar alltså inte huruvida inköpspris plus 10 procent är rimligt eller inte utan det faktum att elektrikern vägrar följa ingånget avtal om detta. Så att jag som kund får ta del av ev ”storköpsrabatter” är helt i sin ordning eftersom han har gått med på det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Om IKEA börja ta dubbelt så mycket som andra ställen som säljer samma saker för, så skulle de inte få sälja något. Sedan är ju en stor skillnad att butikerna ska täcka arbetskostnaden med påslagen. Elektrikern debiterar tiden och förutsätter att hsn ska ha höga påslag på prylar som han själv väljer.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som om flera missförstår mig. Jag menade att i all seriös verksamhet utgår försäljaren från sitt inköpspris och lägger på ett rimligt påslag. Detta påslag bör då gälla alla kunder ( åtminstone små privata) och inte variera från kund till kund. Förr eller senare blir leverantören av en viss vara synad och om det då visar sig att det inte är seriös verksamhet, så kommer den verksamheten att självdö. Om sedan påslaget är 10 eller 200 % spelar ingen roll, så länge leverantören inte utsätts för skarp konkurrens. I detta fall är det alltså fel från början av elektrikern att lova 10% om det inte är hans/ hennes vanliga påslag på netto inköpspris.
I TS fall, så finns väl inget annat att göra än att kräva bevis för de faktiska inköpskostnaderna för att betala fakturan eller hota med tingsrätten och kanske också tala om att TS verkligen tänker sprida detta både i och utanför sin bekantskapskrets, så att om hantverkaren hade tänkt sig att fortsätta sin verksamhet i bygden, bör han/ hon tänka efter noga hur "varumärket" påverkas.
 
  • Gilla
Krokofanten
  • Laddar…
När vi renoverade huset så gjorde vi upp med hantverkarfirman att de alltid skulle handla i första hand på Biltema och Byggmax, i andra hand och efter OK från oss, från andra ställen.
Allt inhandlat material betalades med ett kontokort vi skaffade i eget namn som vi efterhand fyllde på pengar till i takt med att de handlade. De fick redovisa allt köpt med kvittona. De hade de inget påslag alls på vad som köptes, det kanske är nödvändigt i en del andra fall, och kan i så fall ges som bonus på kontosummorna.
Om vi t.ex. jämför med priserna för FK 1.5mm2 i denna tråd kan man konstatera att Biltema tar för artikel 35284, 1.5 mm2 100 meter 179:- kr inklusive moms.
Även annat installtionsmaterial är billigt där.
Nu anlitade vi iofs. ett invandrardrivet bolag, och oftast så sitter dessa inte lika mycket i knät på materialleverantörerna, och de vi har anlitat jobbar oerhört intensivt och tillräckligt bra.
 
  • Gilla
316097 och 1 till
  • Laddar…
K
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kom gärna med en relevant jämförelse i stället.
Jag skulle byta avgassystem till min opel astra. Verkstaden skulle ha över 4000. En snabb sökning på internet lät mig beställa hela systemet för 600 inkl. frakt. En ärlig mekaniker gratulerade mig och monterade systemet för umder 1000-lappen
 
  • Gilla
316097
  • Laddar…
Problemet är enkelt det är marknaden som styr, men marknaden funkar inte. Lite som läkare, det finns för få så priserna går upp. Har eg inget emot det om det vore en verklig brist men båda är fiktiva drivet av regler eller protektionism.

Jag är högutbildad i en bransch som anses konkurensutsatt men eftertraktad, klarar mig ok men har inte råd med pickups och dubbla resor till mallis varje år, känns som mina peers efter 3 års gymnasium gör så.

Sen har jag inget emot elektriker, snarare en befäst kjedja bakom i distibutionsledet som maffiost befäster det hela bakom ett regelverk. Hela tråden belyser sjukdomen och därav gör jag alla eljobb själv hemma, köper delar och komponeneter privat, och gör alla eljobb enl bestämmelser. Det ända jag är impad av en elektriker är förmågan att dra kulo utanpåliggande snyggare än vad jag kan....
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
När jag var barn kunde det hända att morsan gav mig en tia* och sa "gå och köp två kilo potatis, så får du behålla det som blir över".

Då gick jag in både på Konsum och Ica och kollade var den billigaste potatisen fanns. Och de där två kilona kanske snarare blev 1,8 eller så.

Hade hon i stället sagt "gå och köp två kilo potatis så får du behålla lika mycket pengar som potatisen kostade" så hade jag givetvis letat upp den dyraste potatisen och dessutom köpt 2,2 kg i stället.

Det är samma sak som sker med den här elektrikern. Eftersom han får tillbaka 1,1 gånger vad han handlat för så finns det absolut intet intresse för honom att leta efter det lägsta priset. Tvärtom. Ju dyrare kabel han kan hitta, desto mer tjänar han.

Det TS möjligen skulle kunna gå på juridiskt är 4§ Konsumenttjänstlagen:
"4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt."

Om man på öppna marknaden kan köpa 1000 meter kabel för 3200 och elektrikern i stället väljer att köpa den för 7000 så har han verkligen inte "tillvaratagit konsumentens intresse".

____________________________________________________
*Jag minns inte vad potatisen kostade. En tia är bara ett exempel.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Jag kanske är en udda typ, men jag brukar kolla vad saker kostar innan jag köper dem.
 
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.