Sammy_j Sammy_j skrev:
Egentligen borde man kunna upphandla elektrikern på följande sätt XX % rabatt från elektroskandias listpris.
I en äldre tråd på samma tema, men om VVS-priser, så stod det klart att inte ens listpriset är det samma för alla hantverkare. Två hantverkare hade screenshots på samma RSK-vara med lite olika listpris. Jag menar inte deras pris efter rabatt utan verkligen Ahlsells påhittade listpris.

Så inte ens det verkar vara någon bra referenspunkt. Hela systemet är gjort för att dölja och smussla med sanningen.
 
Ja systemet är helt galet... man blir bara förbannad.
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Egentligen borde man kunna upphandla elektrikern på följande sätt XX % rabatt från elektroskandias listpris. Sen får elektrikern handla varifrån denne vill. Kund och leverantör utgår då ifrån samma ”facit” och det blir affär på lika vilkor.
Klart man kan, kanske inte just nu då det är brist på både tid och elektriker, men när efterfrågan lagt sig lite. Det felet jag tror många gör är för dålig planering och man står med ett halvrenoverat badrum och kommer på att man behöver en elektriker NU, då frågas det inte efter priser och elektrikern kommer dit och gör allt på löpande.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nu är det inte så enkelt som att man kan ge XX% på tex Skandias prislista. Det beror på att rabatten på olika delar i deras sortiment varierar oerhört mycket, från 0 till ca 80 % beroende på vad man "normalt" köper.
 
Så frågan är hur man kommer åt de som ger branschen dåligt rykte genom höga påslag? Den här diskussionen har förekommit under de senaste 10 åren som jag varit medlem här och det som slår mig är:

- Väldigt många hantverkare går av någon outgrundlig anledning i försvarsställning och försvarar påslagen när det många gånger visar sig att deras påslag är helt OK och priset till kund är i närheten av vad kunden själv kan köpa materialet för. Varför försvara oseriösa aktörer som bara drar ner branschens rykte?

- En annan reflektion är att vissa hantverkare aldrig har problem med varken kunder som klagar, är missnöjda med priset och känner sig lurade medan en annan grupp ständigt verkar ha missnöjda kunder och närmast verkar förakta privatkunder. Hur kan det komma sig?

- Så fort det blir ett problem med en kund som upplever att fakturan är orimlig så får kunden skylla sig själv för att inte begärt en offert eller skrivit avtal. Sen är det väldigt tydligt från vissa hantverkare att om en kund börjar fråga om priser och kräva avtal så är det automatiskt en besvärlig kund. Hur ska man som kund agera för att få full koll på alla kostnader utan att skrämma iväg alla hantverkare?

Har man turen, och det har jag haft ett antal gånger, så lyckas man få tag på seriösa hantverkare som både har en rimlig debiteringsmodell, är skickliga och håller vad som utlovats och där fakturan är OK. Gissar att det här gäller det flesta hantverkare så varför tar inte branschorganisationerna tag i problemet med de hantverkare som ständigt misslyckas med att få nöjda kunder av olika anledningar?
 
  • Gilla
MultiMan och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De som tar betalt för sin tid.
Vilka tänker du då på?
Bilmekaniker?
Frisörer?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt ovan länk så är det alltså ca 21000 (38% av 55k) yrkesmän som jobbar på elinstallationsfirmor som vi privatpersoner eventuellt skulle kunna få hem.

Enligt SCB så är det ca 4,5 miljoner hushåll i Sverige, ca 70% (3,2 milj) av dessa bor i ägarrätter (tex villa) & bostadsrätter, alltså är det ca 152 hushåll per yrkesman.
Nej, hur får du ihop det? Du tänker om alla elinstallatörer skulle jobba för privatpersoner?

MR Bygg, det du skriver låter i mina öron knappast som något som är unikt för bygg- eller hantverksbranschen?
Kvalitet var något som lovordade för ett par decennier sen, inte nu?
Det som gäller nu är en önskan om godkända produkter till lägsta möjliga pris, detta gäller vart man än kommer. Sen klagar man när kvaliteten är på gränsen till godkänd. Men förr var hög kvalitet standard. Eller vad missar jag? Kina kan tillverka det mesta som finns med ett godkänt resultat, ska vi inte då låta Kina ansvara för all tillverkning av plast och järn? Samtidigt, hur skulle världen klara sig utan företag som ABB?
 
Redigerat:
S Slugge skrev:
MR Bygg, det du skriver låter i mina öron knappast som något som är unikt för bygg- eller hantverksbranschen?
Kvalitet var något som lovordade för ett par decennier sen, inte nu?
Det som gäller nu är en önskan om godkända produkter till lägsta möjliga pris, detta gäller vart man än kommer. Sen klagar man när kvaliteten är på gränsen till godkänd. Men förr var hög kvalitet standard. Eller vad missar jag? Kina kan tillverka det mesta som finns med ett godkänt resultat, ska vi inte då låta Kina ansvara för all tillverkning av plast och järn? Samtidigt, hur skulle världen klara sig utan företag som ABB?
Nej det är inte unikt inom branschen. Men sen jag ser inte vad kvalitet har att göra med att det finns massor med hantverkare som både lyckas sälja material till rimliga priser, utföra bra jobb och få nöjda kunder. Problemet är avarten som inte klarar att driva sin verksamhet utan stora materialpåslag (Som kunderna blir vansinniga på) och som dessutom ser det som ett problem att kunden inte gillar upplägget.

Det har inget att göra med kvalitet och som jag var väldigt tydlig med så har mina bästa hantverkare i slutänden varit de billigaste. Sen förstår jag inte vad Kina och ABB kommer in i diskussionen. Tror du att ABB hade haft många globala kunder om de uppfört sig som avarten av hantverkare gör när det gäller att mörka den verkliga kostnaden för projekt?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du skriver att det finns många hantverkare som utför bra jobb, borde inte påståendet vara att det finns många bra tillgängliga hantverkare för att vara giltigt?

Tror ABB hade kunnat bete sig som de velat så länge de kunnat erbjuda rätt teknik till rätt pris men att dåligt beteende hade straffat sig på sikt, förstår inte kopplingen?

Kina har på något sätt något med diskussionen att göra då många av artiklarna i de lägre prissegmenten kommer därifrån, men vi kanske gör bäst att hålla ursprunget utanför.

Berätta gärna vad din idé för att kunder och hantverkare ska bli nöjda är MR Bygg..
 
S Slugge skrev:
Du skriver att det finns många hantverkare som utför bra jobb, borde inte påståendet vara att det finns många bra tillgängliga hantverkare för att vara giltigt?

Tror ABB hade kunnat bete sig som de velat så länge de kunnat erbjuda rätt teknik till rätt pris men att dåligt beteende hade straffat sig på sikt, förstår inte kopplingen?

Kina har på något sätt något med diskussionen att göra då många av artiklarna i de lägre prissegmenten kommer därifrån, men vi kanske gör bäst att hålla ursprunget utanför.

Berätta gärna vad din idé för att kunder och hantverkare ska bli nöjda är MR Bygg..
Är det verkligen så svårt? Det handlar om att båda parter är nöjda efter utfört arbete. Som hantverkare gäller det att uppfylla kundens förväntningar när det gäller kvalitet på arbetet och kostnaden på arbetet. De flesta klara av detta som hantverkare och även i andra branscher.

Jag har tagit upp exemplet tidigare med friåkare inom taxi som blåser kunder. De seriösa åkarna är vansinniga eftersom de tar kunder och samtidigt ger branschen dåligt rykte. Samma inom hantverkarbranschen, de flesta har helt OK priser men det finns vissa som utnyttjar kunders oförstånd men skillnaden mallen taxi och hantverksbranschen är att de seriösa försvarar de oseriösa och branschen gör inget.

Kinadiskussionen kring priser är helt ointressant då det flesta trådar kring priser handlar om att köpa EXAKT samma produkt från en annan part. Sen försöker många förklara bort det faktum att det finns stora påslag med att det skulle röra sig om olika produkter men det blir bara trams.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ditt första stycke låter ju som rena drömmen, hantverkaren utför ett perfekt jobb och fakturerar korrekt, alla nöjda..
Fast problemet i tråden handlar om definitioner om vad som är korrekt utfört arbete och fakturering ju..
Enligt vad du skriver ska detta ansvaret ligga på yrkesutövare, om så vore fallet, vem ska i så fall ha rätt att ifrågasätta?

Jämföra med taxi känns inte relevant då majoriteten av människor vet att man avtalar om fast pris eller kör på taxameter, antar att du menar att om elektrikern hade haft taxameter hade denne inte kunnat överdriva fakturerade timmar?

Problemet med det är att det kan vara svårt att säga exakt var elektrikerns jobb startar ibland..

För trådens intresse tycker jag också vi kan skippa Kina-diskussionen, även om det är intressant, och säkerligen ämne för framtida diskussioner då kopiorna idag många gånger är i princip samma produkt som originalet, är inte direkt någon avancerad teknik att tillverka en strömställare.
 
S Slugge skrev:
Ditt första stycke låter ju som rena drömmen, hantverkaren utför ett perfekt jobb och fakturerar korrekt, alla nöjda..
Fast problemet i tråden handlar om definitioner om vad som är korrekt utfört arbete och fakturering ju.
Tråden handlade om en kund som gjort precis som många hantverkare säger att kunder missar och avtalat om vad som gäller. Problemet var i det här fallet var att hantverkaren inte förstått avtalet men i TS fall verkar det ha löst sig tillslut.

S Slugge skrev:
Enligt vad du skriver ska detta ansvaret ligga på yrkesutövare, om så vore fallet, vem ska i så fall ha rätt att ifrågasätta?

Jämföra med taxi känns inte relevant då majoriteten av människor vet att man avtalar om fast pris eller kör på taxameter, antar att du menar att om elektrikern hade haft taxameter hade denne inte kunnat överdriva fakturerade timmar?

Problemet med det är att det kan vara svårt att säga exakt var elektrikerns jobb startar ibland..'
Jag förstår inte vad du menar med att ansvaret ska ligga på yrkesutövaren. Det ligger ett större ansvar på hantverkaren än på kunden men det är reglerat i lag.

Nej, när det gäller taxi-exemplet om det är otydligt så kan jag ta ett konkret exempel och försöka förklara jämförelsen. Pelle åker en taxi till Arlanda med en friåkare (Betalar 2000) och Anders åker en vanlig taxi (Betalar 500) för samma sträcka. Båda taxibilarna var en Volvo. Jämför det med elmateriel. .Precis som en elektriker kan ha olika påslag på material kan en taxi ha olika debiteringar per mil. Vilken skulle du vilja åka med?
 
[QUOTE Pelle åker en taxi till Arlanda med en friåkare (Betalar 2000) och Anders åker en vanlig taxi (Betalar 500) för samma sträcka. Båda taxibilarna var en Volvo. Jämför det med elmateriel. .Precis som en elektriker kan ha olika påslag på material kan en taxi ha olika debiteringar per mil. Vilken skulle du vilja åka med?[/QUOTE]

Valet mellan en dyr eller billig elektriker är valfritt, eller.......
 
De som åker dyr taxi är de som inte ör medvetna om att det förekommer den typen av beteende i branschen. I många länder är det hårdare reglerat. Det ör nig samma sak med elektriker, det är de oinformerade som kommer i kläm.
 
D Daniel 109 skrev:
De som åker dyr taxi är de som inte ör medvetna om att det förekommer den typen av beteende i branschen. I många länder är det hårdare reglerat. Det ör nig samma sak med elektriker, det är de oinformerade som kommer i kläm.
Vänta nu......kommer vissa i kläm för att de är oinformerade?? Var inte det elektrikerns fel?
Tycker mig kunna skönja ett tudelat ansvar :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.