E
D Daniel 109 skrev:
Hör kan man räkna på det: [länk]

590kr/h birde räcka till en lön på 30000 om man kan debitera all sin tid. Så det är inte en hög debitering om det inte kommer en massa tillägg.
Hur räknade du då? Vad angav du på ”Firmans månadskostnader utöver lönekostnader”
Jag satte 0 för att testa samt mållön 30kkr. Resultat blev: fakturera 46kkr dvs 288 kr/h vid full beläggning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fast alla firmor har någon sorts kostnader utöver lönen.
Det är servicebil, verktyg, maskiner och försäkringar. Har noll koll på dessa kostnader men jag drog till med 10.000 kr. Beläggningsgrad är väl aldrig 100% heller, så med nedanstående siffror får man timpriset till 458 kr + moms om man utgår från 75% beläggning.

Skärmdump av kalkylator för att räkna ut företagets månadskostnader och önskad månadslön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Paxman skrev:
Det är omöjligt att svara på, eftersom de trixar med materialpåslaget, servicebil reseersättningar med mera med mera. Det är i princip omöjligt för konsumenter att få en bild av hur mycket hantverkare tjänar eftersom det finns så mycket rökridåer och bländverk i deras offerering/fakturering. Ska vi dock gå på fleras egna utfästelser här på BH så är de fattiglappar som knappt har råd med mat på bordet till sina barn.

EDIT: Notera att jag skriver "fleras egna utfästelser"! Det betyder inte att jag hävdar att alla, eller ens de flesta trixar...bara att fler än en har uttryckt den åsikten.
Jag tänkte mest på inlägget "Ljus" skrev. Det lät lite som att mer än så ska man inte ta för att det ska fungera.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tänkte mest på inlägget "Ljus" skrev. Det lät lite som att mer än så ska man inte ta för att det ska fungera.
Vad jag syftade på var att det var en rimlig timpenning till skillnad mot de som på diverse offertsajter erbjuder 350-450 kr per timme.
Sen måste man förstå att timpenningen inte är samma sak som lön vilket ofta missförstås.
Den skall täcka övriga kostnader såsom lokaler, försäkring, telefon, verktyg, maskiner, icke debiterbar tid, administration, bokföring, revisionskostnader samt fortbildning mm.

Svågerns timpris bedömde jag grovt utan att känna till dennes förutsättningar som rimligt för att bedriva en affärsmässig verksamhet.

Jag baserade det utifrån våra omkostnader som inte behöver vara de samma. Kanske behöver denne sälja till grossistlistpris för att gå runt pga extrem overheadkostnad eller vinstkrav.
 
Redigerat:
E
T tompaah7503 skrev:
Fast alla firmor har någon sorts kostnader utöver lönen.
Det är servicebil, verktyg, maskiner och försäkringar. Har noll koll på dessa kostnader men jag drog till med 10.000 kr. Beläggningsgrad är väl aldrig 100% heller, så med nedanstående siffror får man timpriset till 458 kr + moms om man utgår från 75% beläggning.

[bild]
Jo precis, även om 10kkr låter i överkant samt att 75% låter i underkant så köper jag det... då blev det 460kr/h och låt oss då avrunda till 500 så är väl det fine. Men han fick betala 560 till sin svåger... det var lite gnidet
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L
E erkka skrev:
Jo precis, även om 10kkr låter i överkant samt att 75% låter i underkant så köper jag det...
Jag tycker 10k låter i överkant, i alla fall om vi snackar en liten enmansfirma med kontoret i bilen och bilen på uppfarten hemma.
Men 75% beläggning är nog inte så tokigt gissat, i alla fall om det inte fuskas det minsta med timmarna.
Egenföretagaren behöver dessutom en hel del av dessa timmar till allt från att kolla på jobb, skriva offerter, snacka med revisorn, pappersjobb osv osv.
Så får man ihop 75% ärlig beläggning så är det faktiskt inte så tokigt, tror jag.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
...Dessutom finns det nog ingen elektriker som nöjer sig med 30 000 kr / månad (förutom lärlingar).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nej, men det är i de krokarna debiteringen räcker till om det inte lägger på hutlösa påslag.
 
Det finns väll ingen anställd som ”nöjer sig” med sin lön ;)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Alla som stannar på sin tjänst gör ju uppenbarligen det.
 
Rörläggaren jag använde mig av tog 620kr/t. Skrev dubbla timmar och tog lite drygt 200% mer för materialet än vad en röris här på BH hade tagit för materialet inkl vinst. De har runt 100 anställda här i stan så det verkar ju fungera. Jag betalde inte :)
 
E elmont skrev:
Har man småjobb är det svårt att i längden få till mer än ca 70 - 75 % debiteringsbar tid.
På vilken sida om 320 timmar ligger gränsen för "småjobb"?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Klart under 320, men du kanske inte förstod att det jag skrev var mer generellt än nått specifikt fall.
Den stora delen/antal av "småjobb" ligger troligen på under 30-40 timmar
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L
Såsom elektriker tycker jag ett småjobb är ett på upp till två timmar.
Lite då och då försöker jag fippla ihop en dag med 3-5 småjobb, svårt att få bra flyt då.

Bättre är det då isåfall att ha ett stort "några veckors" volymjobb utan jättetidspress och kasta in max ett småjobb om dagen, helst med start direkt på morgonen, så gör man resten av dagen på storjobbet och får hela tiden fulla dagar.

Men tidsplanering är verkligen svårt ibland.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Inte mist på små jobb, man har tittat och beräknat att det ska ta tre timmar men så tycker kunden att "man ändå är där" kanske kan ta och sätta upp några uttag till samt dra fram till det där motorvärmaruttaget som man skulle behövt nu när dom skaffat en bil till. Och vips så har kanske en hel veckas planering blivit helt fel med griniga kunder som väntar.;)
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.