Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag har vi delat skiktlimmade delar till en stol i vertikalfräsen, gick bra! [media]
Va smart!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag har vi delat skiktlimmade delar till en stol i vertikalfräsen, gick bra! [media]
Dum fråga men vad är det för skivor på väggen?
 
Idag har jag kört min Farfars gamla Kity vertikalfräs för första gången. Köpt ny TB90 kutter, kullager och kullagerring från Toolbox. Ett stort tack till Oscar som hjälpte till och svarade på massa dumma frågor från en nybörjare på vertikalfräsen. Axeln är bara 20mm på den maskinen så det har fått tillverkats lite bussningar, shims och lite sånt för att få allt att lira ihop.
En fråga återstår fortfarande att få svar på. Hastigheten? Kuttern är märkt med max 9000 rpm, men det kommer jag inte upp i. Som det ser ut nu så max 5600 rpm. Är det tillräckligt eller?
Vertikalfräs klämd i skruvstäd med verktyg, kullager och frästillbehör på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikalfräs med ny TB90 kutter och anpassade bussningar i arbetsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Kity vertikalfräs med en ny TB90 kutter och etiketten "MAN 138X40X30 n.MAX 9000" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var tanken från början, men limträskivan verkar inte vara helt plan så den skulle må bra av att skruvas :)
Du kan spåra den på undersidan
 
E Ezcobar skrev:
Idag har jag kört min Farfars gamla Kity vertikalfräs för första gången. Köpt ny TB90 kutter, kullager och kullagerring från Toolbox. Ett stort tack till Oscar som hjälpte till och svarade på massa dumma frågor från en nybörjare på vertikalfräsen. Axeln är bara 20mm på den maskinen så det har fått tillverkats lite bussningar, shims och lite sånt för att få allt att lira ihop.
En fråga återstår fortfarande att få svar på. Hastigheten? Kuttern är märkt med max 9000 rpm, men det kommer jag inte upp i. Som det ser ut nu så max 5600 rpm. Är det tillräckligt eller?
[bild] [bild] [bild]
ja 5600 borde bli fint!
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
Har plockat ihop en liten enarmad hjälpreda till icke-metallspånsugen. Dust Commander och Loc-line prylar.
Stora skivputsen behöver dock en egen sug nu inser jag :thinking:
Verkstad med DIY dammsugarsystem bestående av en Dust Commander och Loc-line flexibel arm vid slipmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En anordning för dammsugning bestående av Dust Commander, Loc-line slangar och svart tunna i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En disk- och bandslip med ansluten spånsug genom flexibla Loc-line slangar och Dust Commander.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mkristensson och 8 till
  • Laddar…
Släpade hem ett eldfat från botten av en gammal vattentank, det var lite väl stort för vår trädgård.

Tänker jag kommer skära ner det med plasman efter påsken och göra ett mindre eldfat, eller lämna tillbaka det (åt farsan, det är hans gamla vattentank, han sa jag kunde skära ner den eller lämna tillbaka den). Men först ska vi ha påskbrasa i den på lördag.

eD31jzh.jpg
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Släpade hem ett eldfat från botten av en gammal vattentank, det var lite väl stort för vår trädgård.

Tänker jag kommer skära ner det med plasman efter påsken och göra ett mindre eldfat, eller lämna tillbaka det (åt farsan, det är hans gamla vattentank, han sa jag kunde skära ner den eller lämna tillbaka den). Men först ska vi ha påskbrasa i den på lördag.

[bild]
behåll den som den är, klart häftigt!
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
U
L Lovan83 skrev:
Dum fråga men vad är det för skivor på väggen?
jag skulle ganska säkert gissa på att det är kutters till vertikalfräsen
 
Alltgår Alltgår skrev:
Har plockat ihop en liten enarmad hjälpreda till icke-metallspånsugen. Dust Commander och Loc-line prylar.
Stora skivputsen behöver dock en egen sug nu inser jag :thinking:
[bild] [bild] [bild]
Har du printat delarna?
Isåfall, är det bra passform, och har du caddat eller hittat nånstans?
 
Skrapat bort det sista färgkladdet på fönsterrutorna på altandörren och monterat ihop den.
Nyrenoverad grön altandörr utan färgkladd på rutorna, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad grön altandörr med rena fönsterrutor och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad grön altandörr med bortskrapad färg på rutor, stående i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt målad altandörr med nymonterat fönsterbeslag, verktyg och färgburkar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad grön altandörr ligger på ställning i verkstad, färgborttagning och monteringsarbete syns vara klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ta ur lite i träet för kopplingen till handtagen.
Närbild av en grönmålad altandörrkarm med bortskrapad färg och nybearbetat trä för handtagskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis renoverad grön altandörr med bortskrapat färg och träspån nära handtagsfästet, liggande på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är dörren färdig för att monteras imorgon om allt går bra på förskolan.
Men det blir nog ett inlägg i hustråden isåfall.

Före:
Renoverad vitmålad altandörr står i ett verkstadsrum med verktyg och whiteboard i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vitmålad altandörr med fönster står i verkstad med verktyg och trappa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Renoverad grön altandörr utan färgkladd, står i verkstad före montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad grön altandörr med rena fönsterrutor i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
VidarH och 35 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Nej, det är köpegrejer alltihop.

[länk]
Tack, funderat på en sån lösning till svarven. Blir en del damm vid slipning med sandpapper. Har en fulsnickrad tratt idag.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Dum fråga men vad är det för skivor på väggen?
Väggbeklädnaden? Målad 18mm OSB
 
  • Haha
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Väggbeklädnaden? Målad 18mm OSB
Själv valde jag tiomilimeters spånskiva, också målad...

Sorry, kunde inte låta bli.
//Ronnie
 
  • Älska
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.