Lite klantigt av entreprenören att hänvisa till ABM 07. Det använder man vid leverans av material. ABT 06 skulle jag säga är närmast efter ett ABS 18. Och 30% påslag? 12-15% brukar det ligga runt på ett ABT 06.

Det är väl entreprenören som står för projektering?
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Trodde inte att jag skulle bli en av de här dryga trådarna med "Hantverkaren har gjort fel, vad har jag för rättigheter?"-frågor.
Men nu sitter vi här efter att ha haft en riktigt jobbig upplevelse.

För att göra en ganska lång historia väldigt kort:
Vi har haft en anläggare här (egenföretagare) som har byggt mur och fixat i vår trädgård. Vi har fått en offert på en summa, men det har varit väldigt mycket "Vi behöver ta betalt för detta också, och det här tänkte vi inte på" osv.
Vi har betalat alla fakturor enligt offert, och vi har även betalat innan jobbet har varit klart, eftersom han har haft ont om pengar. Tyvärr är man ju snäll och litar på folk.
Idag avbröt vi arbetet, det gick helt enkelt inte samarbeta med honom.

Efter att vi brutit kommer det ett sms att han vill ha extra betalt för en grävare som han använde mer än han hade offererat. Jag anser att det inte är vårt problem, han har gett oss en offert och priset på den har vi betalt.
Hans svar: "Enligt ABM07 har en företagare i min näring rätt att fakturera 30% extra än vad som står i kontrakt. Det är en rättighet vi har."

Det låter som ren och skär j*a bullshit! Nu har vi löst det här med en förlikning, för jag orkar inte med honom längre, men jag vill veta – Stämmer verkligen det? Jag kan tillägga att det står inget om vare sig ABM07 eller pristillägg på offerten.

Alltså fy fan, varje gång jag är här inne på Byggahus blir jag mer och mer rädd för att anlita hantverkare. Nu har jag själv gjort blundern att jag har litat på en. Kommer inte göras om.
Pacta sunt servanda (latin: "avtal skall hållas"), om ni inte har gjort några nya beställningar på arbetet som gäller för offerten så behöver ni inte betala något mer ( för kunna styrka detta bör offerten vara skriftlig). Men om ni har lagt minsta lilla förändring i uppdraget och inte fått en skriftlig specifikation på vad det skulle kosta, då är det nog bara att betala.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu är jag inte expert på entreprenadavtal men ABM 07 lär knappast vara tillämpligt för nån entreprenad mot privatperson.
ABM07 är Almmäna Bestämmelser för Materialleverans. I detta fallet är ABT06 alternativ AB04 tillämpligt beroende på vem som "projekterat" fram tekniska lösningar.

Men som andra är inne på så är konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen starka för privatpersoner.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om jag vore du så skulle jag inte ge mig in i en diskussion med Vitlöken, han är satt till världen för att skapa kaos!
Han verkar ju inte så intresserad av att diskutera ändå, så… 😂
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.