Så här ser kontraktet ut, maskad på all personlig- och företagsinformation. Ska tilläggas att när han tittade på jobbet första gången var priset 150k, men det blev alltså dyrare eftersom han hade missuppfattat längden. Jag skulle förstås brutit redan där, men 197k för muren var ändå den billigaste offerten jag fått (nu förstår man ju varför 😂).

Efter detta har det tillkommit två arbeten på 48k resp 28,5k. Kontrakten i dessa fall bestod av ett handskrivet papper respektive ett sms. I synnerhet det första var rejält saltat och en hel del saker vi inte kommit överens om (det slutade med att vi betalade 41k, men det skulle varit ännu mindre när jag nu tänker igenom allt i efterhand).

Det var på det sista 28,5k-jobbet som han ville ha betalt för grävare en dag extra, trots att hans sms-offert inte innehöll detta. Han var heller inte klar med hela murarbetet (det skulle göras om bland annat eftersom formen hade lossnat så den är marginellt sned på två ställen), men det är good enough för oss.
– 2.500,- i förlikning är för att slippa ha honom på min tomt igen. Om han använder det till spelskulder (eller vad hans problem nu är) eller att betala grävaren är upp till honom.


Jag läste för övrigt i dagens Borås Tidning (https://www.bt.se/mark/restaurangen...-offer-nu-bygger-kocken-dromhus-i-skargarden/) om en svindlare som hade tjänat mycket pengar på att snacka, och man inser att det finns rätt många psykopater där ute vars enda mål i livet är att lura och bedra andra människor. Jag kommer sluta som en bittergubbe som inte litar på en jävel. 😜😬
 
  • Avbildat kontrakt för byggnation av armerad betongmur, inkluderar kostnader, steg, tidsram och garantiinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sinuslinus skrev:
Konsumenttjänstlagen är dispositiv
Nej! Men sen har du rätt.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
F
E El-Löken66 skrev:
Ja. Det finns ett av tal be nämnt som ABM 07 som ofta till lämpas inom bygg. Så det be höver vi inte undra över.

Har parter i den a tråd signerat ett sådant?
Nej, troligen inte. Så då kan ni släppa det.
Som jag skrev tidigare, det kan man släppa oavsett, det är inte tillämpligt mot konsumentlagstiftning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Så här ser kontraktet ut, maskad på all personlig- och företagsinformation. Ska tilläggas att när han tittade på jobbet första gången var priset 150k, men det blev alltså dyrare eftersom han hade missuppfattat längden. Jag skulle förstås brutit redan där, men 197k för muren var ändå den billigaste offerten jag fått (nu förstår man ju varför 😂).

Efter detta har det tillkommit två arbeten på 48k resp 28,5k. Kontrakten i dessa fall bestod av ett handskrivet papper respektive ett sms. I synnerhet det första var rejält saltat och en hel del saker vi inte kommit överens om (det slutade med att vi betalade 41k, men det skulle varit ännu mindre när jag nu tänker igenom allt i efterhand).

Det var på det sista 28,5k-jobbet som han ville ha betalt för grävare en dag extra, trots att hans sms-offert inte innehöll detta. Han var heller inte klar med hela murarbetet (det skulle göras om bland annat eftersom formen hade lossnat så den är marginellt sned på två ställen), men det är good enough för oss.
– 2.500,- i förlikning är för att slippa ha honom på min tomt igen. Om han använder det till spelskulder (eller vad hans problem nu är) eller att betala grävaren är upp till honom.


Jag läste för övrigt i dagens Borås Tidning ([länk]) om en svindlare som hade tjänat mycket pengar på att snacka, och man inser att det finns rätt många psykopater där ute vars enda mål i livet är att lura och bedra andra människor. Jag kommer sluta som en bittergubbe som inte litar på en jävel. 😜😬
Du har signerat detta.
Men firman var ej kapa bel att ut föra?

Men fick betalt några tusen för någon ting ändå?

Det låter precis som dom ir ländska asalta skojarna.

Det står inget om för skotts betalning där. Så det borde du inte hjort.

Eller du fick något av värde ändå kanske?

Så ville firma ändra summan från 200 till 260 tusen? För en grävare blev dyrare.

Då känns det som dom gjort nån ting ändå?
 
E El-Löken66 skrev:
Du har signerat detta.
Men firman var ej kapa bel att ut föra?
Nej, allt arbete är klart. Vi har en mur och han har utfört tilläggsarbeten som vi kommit överens om.
Ja, vi förskottsbetalade 75% innan det var klart, eftersom jag är naiv och litar på folk. Men som sagt, det är klart.

Problemet är att det tillkom avgifter i efterhand hela tiden. Exempel på det är att han behövde använda grävaren mer än han trodde (varför det ska belasta mig som kund har jag svårt att förstå), han ville debitera ännu mer grävande när han skulle justera muren (som alltså är lite sned), trots att hela murarbetet är specat i kontraktet, han ville debitera material som vi kommit överens om att det ska ingå i jobbet, han tyckte att han hade jobbat mer än vad som var avtalat, och överlag var det ett konstant gnällande om att han behövde betalningar snabbt och att det är så dyrt att hyra utrustning.

När jag sa till honom att han måste vara tydligare mot mig vad som gäller, och att sagt pris gäller så förstod han inte det över huvud taget. Jag jämförde med min bransch som är IT-relaterad, och han tyckte att det inte gick att jämföra. "I byggbranschen är det så här… AMB07 och 30% bla bla bla"

Jag gillar inte att samarbeta med personer som inte håller sina ord helt enkelt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Nej, allt arbete är klart. Vi har en mur och han har utfört tilläggsarbeten som vi kommit överens om.
Ja, vi förskottsbetalade 75% innan det var klart, eftersom jag är naiv och litar på folk. Men som sagt, det är klart.

Problemet är att det tillkom avgifter i efterhand hela tiden. Exempel på det är att han behövde använda grävaren mer än han trodde (varför det ska belasta mig som kund har jag svårt att förstå), han ville debitera ännu mer grävande när han skulle justera muren (som alltså är lite sned), trots att hela murarbetet är specat i kontraktet, han ville debitera material som vi kommit överens om att det ska ingå i jobbet, han tyckte att han hade jobbat mer än vad som var avtalat, och överlag var det ett konstant gnällande om att han behövde betalningar snabbt och att det är så dyrt att hyra utrustning.

När jag sa till honom att han måste vara tydligare mot mig vad som gäller, och att sagt pris gäller så förstod han inte det över huvud taget. Jag jämförde med min bransch som är IT-relaterad, och han tyckte att det inte gick att jämföra. "I byggbranschen är det så här… AMB07 och 30% bla bla bla"

Jag gillar inte att samarbeta med personer som inte håller sina ord helt enkelt.
Men du har en bra mur nu. Med 20 års garanti?
Och vad fick du betala?
 
E El-Löken66 skrev:
Men du har en bra mur nu. Med 20 års garanti?
Och vad fick du betala?
Vi har en mur. Som är lite sned. Och missfärgad. Men tillräckligt bra för att vi ska leva med det.
Och för övertydlighetens skull: Även om han själv sa att han skulle göra om jobbet ville han ha betalt för grävare. (Och gissningsvis femton saker till som skulle uppkommit.) Nä, bättre då att avsluta innan det blir total katastrof.

20 års garanti får vi väl se om det gäller om det skulle behövas, det har jag svårt att tro (hans bolag kan omöjligt överleva så länge). Men det lär inte behövas, den kommer stå i säkert 100 år.

197k är priset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Detta får mig att tänka på en bekants bekant som tapserade åt oss för massa år sen. Det såg ut som helvete när de var klara. När jag påpekade alla fel och brister sa han "Du fick ju det så billigt så då får du räkna med att det inte blir perfekt".

Alltså… Tänk er den offerten: "Priset som är angivet är lågt eftersom det inte kommer bli så bra." 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men då stämmer allt?
Jag förstår inte vad du vill komma fram till?
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag förstår inte vad du vill komma fram till?
Om jag vore du så skulle jag inte ge mig in i en diskussion med Vitlöken, han är satt till världen för att skapa kaos!
 
  • Gilla
  • Haha
fusion och 12 till
  • Laddar…
F
E El-Löken66 skrev:
Men då stämmer allt?
Ä r du ic ke läs kun nig? Läs första in lägg et igen så för står du nog vad pro blem et är.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Nej! Men sen har du rätt.
Ja skulle ju stått ”inte dispositiv”.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Så här ser kontraktet ut, maskad på all personlig- och företagsinformation. Ska tilläggas att när han tittade på jobbet första gången var priset 150k, men det blev alltså dyrare eftersom han hade missuppfattat längden. Jag skulle förstås brutit redan där, men 197k för muren var ändå den billigaste offerten jag fått (nu förstår man ju varför 😂).

Efter detta har det tillkommit två arbeten på 48k resp 28,5k. Kontrakten i dessa fall bestod av ett handskrivet papper respektive ett sms. I synnerhet det första var rejält saltat och en hel del saker vi inte kommit överens om (det slutade med att vi betalade 41k, men det skulle varit ännu mindre när jag nu tänker igenom allt i efterhand).

Det var på det sista 28,5k-jobbet som han ville ha betalt för grävare en dag extra, trots att hans sms-offert inte innehöll detta. Han var heller inte klar med hela murarbetet (det skulle göras om bland annat eftersom formen hade lossnat så den är marginellt sned på två ställen), men det är good enough för oss.
– 2.500,- i förlikning är för att slippa ha honom på min tomt igen. Om han använder det till spelskulder (eller vad hans problem nu är) eller att betala grävaren är upp till honom.


Jag läste för övrigt i dagens Borås Tidning ([länk]) om en svindlare som hade tjänat mycket pengar på att snacka, och man inser att det finns rätt många psykopater där ute vars enda mål i livet är att lura och bedra andra människor. Jag kommer sluta som en bittergubbe som inte litar på en jävel. 😜😬
Med tanke på att det är i Boråstrakten, inte så att det är Södra Bygghjälpen som varit framme?
 
chaser chaser skrev:
Med tanke på att det är i Boråstrakten, inte så att det är Södra Bygghjälpen som varit framme?
Nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.