Trodde inte att jag skulle bli en av de här dryga trådarna med "Hantverkaren har gjort fel, vad har jag för rättigheter?"-frågor.
Men nu sitter vi här efter att ha haft en riktigt jobbig upplevelse.

För att göra en ganska lång historia väldigt kort:
Vi har haft en anläggare här (egenföretagare) som har byggt mur och fixat i vår trädgård. Vi har fått en offert på en summa, men det har varit väldigt mycket "Vi behöver ta betalt för detta också, och det här tänkte vi inte på" osv.
Vi har betalat alla fakturor enligt offert, och vi har även betalat innan jobbet har varit klart, eftersom han har haft ont om pengar. Tyvärr är man ju snäll och litar på folk.
Idag avbröt vi arbetet, det gick helt enkelt inte samarbeta med honom.

Efter att vi brutit kommer det ett sms att han vill ha extra betalt för en grävare som han använde mer än han hade offererat. Jag anser att det inte är vårt problem, han har gett oss en offert och priset på den har vi betalt.
Hans svar: "Enligt ABM07 har en företagare i min näring rätt att fakturera 30% extra än vad som står i kontrakt. Det är en rättighet vi har."

Det låter som ren och skär j*a bullshit! Nu har vi löst det här med en förlikning, för jag orkar inte med honom längre, men jag vill veta – Stämmer verkligen det? Jag kan tillägga att det står inget om vare sig ABM07 eller pristillägg på offerten.

Alltså fy fan, varje gång jag är här inne på Byggahus blir jag mer och mer rädd för att anlita hantverkare. Nu har jag själv gjort blundern att jag har litat på en. Kommer inte göras om.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
E
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Trodde inte att jag skulle bli en av de här dryga trådarna med "Hantverkaren har gjort fel, vad har jag för rättigheter?"-frågor.
Men nu sitter vi här efter att ha haft en riktigt jobbig upplevelse.

För att göra en ganska lång historia väldigt kort:
Vi har haft en anläggare här (egenföretagare) som har byggt mur och fixat i vår trädgård. Vi har fått en offert på en summa, men det har varit väldigt mycket "Vi behöver ta betalt för detta också, och det här tänkte vi inte på" osv.
Vi har betalat alla fakturor enligt offert, och vi har även betalat innan jobbet har varit klart, eftersom han har haft ont om pengar. Tyvärr är man ju snäll och litar på folk.
Idag avbröt vi arbetet, det gick helt enkelt inte samarbeta med honom.

Efter att vi brutit kommer det ett sms att han vill ha extra betalt för en grävare som han använde mer än han hade offererat. Jag anser att det inte är vårt problem, han har gett oss en offert och priset på den har vi betalt.
Hans svar: "Enligt ABM07 har en företagare i min näring rätt att fakturera 30% extra än vad som står i kontrakt. Det är en rättighet vi har."

Det låter som ren och skär j*a bullshit! Nu har vi löst det här med en förlikning, för jag orkar inte med honom längre, men jag vill veta – Stämmer verkligen det? Jag kan tillägga att det står inget om vare sig ABM07 eller pristillägg på offerten.

Alltså fy fan, varje gång jag är här inne på Byggahus blir jag mer och mer rädd för att anlita hantverkare. Nu har jag själv gjort blundern att jag har litat på en. Kommer inte göras om.
Du ska betala det du ska betala. Inget annat. Och punk och slut.

Vad an ges i offerten? Står det pris upp skattning? Har hen signalerat något Ä T A?

Ty värre har ni nog stött på en lyck sökare. Har hen inte gett er något av värde skall ni egentligen ingen ting betala? Har ni fått 50%. Så kan ni betala det.

Vi behöver mer detaljer för bättre svar.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Allt beror på vad som står i offerten. Är det fast pris, så är det, det som gäller. Om ni inte gjort något tillägg, eller om inte byggaren angett någon form av brasklapp.
Sen kan det vara ett ungefärligt pris angett. Men det får inte överstigas med mer än 15%. Om inga tilläggsarbeten beställs.
Det här med 30% är rent struntprat.
 
  • Gilla
Kudazai och 7 till
  • Laddar…
F
Nu är jag inte expert på entreprenadavtal men ABM 07 lär knappast vara tillämpligt för nån entreprenad mot privatperson.
 
  • Gilla
Kudazai och 6 till
  • Laddar…
Finns detta ABM07 nämnt någonstans i offert eller avtal? Om inte har det dokumentet ungefär samma relevans som papperet i rullen strax bredvid mig…
 
  • Gilla
  • Haha
Kudazai och 4 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja måste bara svara, är så jävla trött på alla i min bransch som konsekvent försöker blåsa alla. Hade vart skönt om alla såna bara hade kunnat sluta..

Men med de sagt, synd du har betalat i förskott. Betala inte mer om inget annat angetts! Tråkigt bara att de inte blev färdigt men vi får hoppas de som är gjort iaf är till belåtenhet så de kanske känns lite bättre!
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
@andreascarlsson, har du beställt jobbet som privatperson eller har du en firma som är beställare?

Är det beställt som privatperson så gäller konsumenttjänstlagen. Man kan komma överens om annat än vad som står i denna lag, men det får inte bli sämre för kunden, så hans 30% gäller inte.

Synd att du har betalat u förskott och synd att ni har förlikats för du har betalat onödigt mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Ja måste bara svara, är så jävla trött på alla i min bransch som konsekvent försöker blåsa alla. Hade vart skönt om alla såna bara hade kunnat sluta..

Men med de sagt, synd du har betalat i förskott. Betala inte mer om inget annat angetts! Tråkigt bara att de inte blev färdigt men vi får hoppas de som är gjort iaf är till belåtenhet så de kanske känns lite bättre!
Svara att du ”enligt FUK-U har rätt att kräva tillbaka 30%, det är en rättighet du har!”.
 
  • Gilla
  • Haha
globaljuggler och 11 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Beställt som privatperson. Det är ett fast pris. Han är i dum i huvudet helt enkelt, skönt att veta.

Plötsligt förstår jag varför vissa anställda köps ut för en så kallad fallskärm eller avgångsvederlag, för att det helt enkelt kostar att bli av med jobbiga människor…

Läxa lärd är att bli mer anal och ha mer skriftliga överenskommelser. Läxan kostade i detta fallet 2.500,- kronor, han ville haft 3.800,- (+ massa mer saker löpande under hela jobbet som han aldrig fick), och nu är vi äntligen av med honom, hans offerkofta och ständiga tjat om att han ville har mer betalt. Väldigt skönt.

Vissa personer ska inte ha egna firmor.

PS. Ska inte outa någon officiellt men om någon i Boråsområdet ska anlita ett enmansföretag så kan ni ju PM:a mig först, så att ni inte råkar anlita denna dryga person. DS.
 
  • Gilla
Kudazai och 18 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Finns detta ABM07 nämnt någonstans i offert eller avtal? Om inte har det dokumentet ungefär samma relevans som papperet i rullen strax bredvid mig…
Det behöver nödvändigtvis inte gälla även om det är nämnt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte gälla även om det är nämnt.
Nej naturligtvis inte. Men är det ens nämnt?
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Nej naturligtvis inte. Men är det ens nämnt?
Ja. Det finns ett av tal be nämnt som ABM 07 som ofta till lämpas inom bygg. Så det be höver vi inte undra över.

Har parter i den a tråd signerat ett sådant?
Nej, troligen inte. Så då kan ni släppa det.
 
S
E El-Löken66 skrev:
Ja. Det finns ett av tal be nämnt som ABM 07 som ofta till lämpas inom bygg. Så det be höver vi inte undra över.

Har parter i den a tråd signerat ett sådant?
Nej, troligen inte. Så då kan ni släppa det.
Konsumenttjänstlagen är dispositiv så även om man avtalat annat med sämre villkor så gäller Konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Kudazai och 1 till
  • Laddar…
E
S sinuslinus skrev:
Konsumenttjänstlagen är dispositiv så även om man avtalat annat med sämre villkor så gäller Konsumenttjänstlagen.
Den lagen gäller privata personer.
Så ni inte blandar.
ABM 07 för företag. Blir då giltigt inom bygg. Bland andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.